2024-09-12, 14:16
Medlem
bananjuices avatar
Allt har ett pris men just nu är det för att få ut AEG och Zlatan ur Hammarby för högt tyvärr.
Citera
2024-09-12, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Att diskutera:

https://www.aftonbladet.se/sportblad...an-ibrahimovic

Jag förstår att det är AEG Sweden som äger 47 procent av aktierna i Hammarby och inte Zlatan personligen, men Zlatan är ju ändå storägare i AEG. Varför kontaktar inte Bajen Fans sin förening och ber dem att få köpa andelar av Zlatan? Han verkar ju ändå vara en ganska passiv delägare i klubben och har ju fokus på AC Milan.

Har egentligen inget särskilt emot Hammarby, förutom att de är från Stockholm ;-) , men de har ju aktiva och många medlemmar och borde vilja gå mot ett större självstyre.

Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Zlatan behöver inte sälja, så han kommer troligen inte sälja annat till ett överpris. Jag håller med om att Bajen Fans borde vilja bli av med Zlatan, men tyvärr kommer det nog inte hända. Zlatan är en ren opportunist som hellre kommer hålla kvar allt sitt ägande ägor av rädsla att gå miste om pengar någonstans, än sälja. Det är tråkigt att en klubb som Hammarby ska tvingas hantera en ägare som bara ser till sin egen nytta, trots att han knappast behöver mer pengar. Jag tror att Zlatan mest ser ägandet i Hammarby som ett sätt att irritera Malmö-fansen.

2021?

Man beslutade att det hela ska utredas men inget har väl hänt kring det.

https://www.fotbollskanalen.se/allsv...eg-och-zlatan/
Citera
2024-09-12, 14:59
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
2021?

Man beslutade att det hela ska utredas men inget har väl hänt kring det.

https://www.fotbollskanalen.se/allsv...eg-och-zlatan/
Vad skulle hänt menar du?
Citera
2024-09-12, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Vad skulle hänt menar du?

Det som medlemmarna antog genom att bifalla motionen?
Citera
2024-09-12, 15:39
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Det som medlemmarna antog genom att bifalla motionen?
Och vad stod det i motionen?

Ska hjälpa dig. Motionen handlade om att Hammarby skall ha avsikt att köpa tillbaka aktierna. Som jag skrev tidigare så kommer det kosta pengar som Hammarby idag inte har, men så fort det finns pengar nog så kommer man agera på detta.
Citera
2024-09-12, 16:58
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag inte tro jag känna Zlatan alls, jag drar bara slutsatser utifrån hans uttalanden och allmänna personlighet.

De fans som ser Zlatans närvaro som något positivt brukar utgå från tron att han menar allvar med att han vill göra Hammarby till en storklubb, men jag tror själv att det snacket bara är…just snack. Själv skulle jag inte vilja se Zlatan i någon roll eller ens anknytning till min klubb.

Dessutom kom det efter att han nekats en plats i MFF:s styrelse och så kom uttalandet dagarna innan Mackans avtackning.

Zlatan tänker bara på Zlatan.
Citera
2024-09-12, 17:49
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:

Ska hjälpa dig. Motionen handlade om att Hammarby skall ha avsikt att köpa tillbaka aktierna. Som jag skrev tidigare så kommer det kosta pengar som Hammarby idag inte har, men så fort det finns pengar nog så kommer man agera på detta.

Det är det som ju faktiskt låter lite vagt. Och jag har all respekt för Hammarby som klubb och särskilt deras fans. En motion som ber om en avsikt, det är för diffust formulerat. Motionen borde i stället ha krävt att Hammarby ska köpa tillbaka ett visst %-antal aktier årligen, tills ni har uppnått ert mål.

Finns pengar? Ni kommer ju att ha all möjlighet att göra pengar nu, med europaplats nästa år, bra försäljningar och så vidare. Då kanske det är läge att göra Hammarby till en av Sveriges största medlemsägda klubbar.
Citera
2024-09-12, 17:51
Medlem
Citat:

Men är inte det där bara luftsnack? Kommer ju aldrig finnas pengar, eftersom klubben väl alltid kommer välja att spendera på annat när man har en bra ekonomi.
2023 ”badade” man i pengar men fanns ens diskussionen att agera för att åtminstone köpa tillbaka en mindre del?

https://idrottensaffarer.se/affarer/...battre-ekonomi
Citera
2024-09-12, 21:40
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Men är inte det där bara luftsnack? Kommer ju aldrig finnas pengar, eftersom klubben väl alltid kommer välja att spendera på annat när man har en bra ekonomi.
2023 ”badade” man i pengar men fanns ens diskussionen att agera för att åtminstone köpa tillbaka en mindre del?

https://idrottensaffarer.se/affarer/...battre-ekonomi
Hammarby har gått från ett eget kapital på 16M till 115M på 4-5 år. I år har man sålt spelare för en kvarts miljard brutto.
Kan Hammarby fortsätta sälja spelare och kombinera det med europaspel så har styrelsen ett ansvar mot ett årsmötetsbeslut och medlemmarna. Ser inte problemet?

Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Det är det som ju faktiskt låter lite vagt. Och jag har all respekt för Hammarby som klubb och särskilt deras fans. En motion som ber om en avsikt, det är för diffust formulerat. Motionen borde i stället ha krävt att Hammarby ska köpa tillbaka ett visst %-antal aktier årligen, tills ni har uppnått ert mål. .
Har du läst motionen?
Att köpa tillbaka ett visst antal aktier per år kan man ju inte besluta om då det är avhängigt att någon vill vara i andra änden av den affären?
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-09-12 kl. 21:43.
Citera
2024-09-12, 21:51
Medlem
Citat:
Hammarby har gått från ett eget kapital på 16M till 115M på 4-5 år. I år har man sålt spelare för en kvarts miljard brutto.
Kan Hammarby fortsätta sälja spelare och kombinera det med europaspel så har styrelsen ett ansvar mot ett årsmötetsbeslut och medlemmarna. Ser inte problemet?

Har du läst motionen?
Att köpa tillbaka ett visst antal aktier per år kan man ju inte besluta om då det är avhängigt att någon vill vara i andra änden av den affären?

Tyckte mest det lät mer som ett slags mål man egentligen inte tror kommer bli verklighet. Jag tror ju det blir svårt att lyckas sportsligt samtidigt som man samlar pengar på hög. Men visst. Utesluter inte att Hammarby kan vara ”undantaget som bekräftar regeln”.
Citera
2024-09-12, 23:09
Medlem
Är det inte att problem att med mer pengar i kassan så blir aktierna också mer värda och därmed svårare att köpa ut?

Visserligen inte korrelerat på samma sätt som på börsen då det aldrig kommer ske en utdelning men ändå.

Tycker det känns helt fel att man kan sälja ut sitt lag även om uteomstående inte kommer kunna ta kontroll.

Men Hammarby gjorde väl det som sista utväg för att klara ekonomin. AIK som vanligt sunkiga gjorde det för att anställa en kock på Karlberg.

Sirius har tyvärr också sålt ut sig men jag har förstått som att de 7% kan lösas in för ett förutbestämt belopp iallafall.
Citera
2024-09-13, 01:39
Medlem
Benn400s avatar
Tänk att heja på Hammarby , tänk att diskutera detta…klubben utan identitet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in