2024-08-25, 11:44
Medlem
TornedalskSysters avatar
Dag 3
Illamående som kommer och går. Dålig aptit, maten smakar inte.
Lite diffust ont i magen samt yrslig.
Citera
2024-08-25, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TornedalskSyster
Dag 3
Illamående som kommer och går. Dålig aptit, maten smakar inte.
Lite diffust ont i magen samt yrslig.

Det låter så som majoriteten upplever det.
Citera
2024-08-25, 22:26
Medlem
TornedalskSysters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Det låter så som majoriteten upplever det.

Ja, jag har förstått att detta är vanligt. Tankarna känns lite klarare, men ingen "honeymoon-effekt" i övrigt. Har dock ingen önskad om att bli uppvarvad då jag är rädd att det ska trigga en hypomani/mani, särskilt då stämningsstabiliserade medicin inte skulle sättas in förrän vid nästa läkarbesök om ca 1 månad.

Har testat så sjukt många antidepp tidigare som gett väldigt varierande resultat, hoppas verkligen detta ska fungera. Denna har ju en lite annorlunda verkningsmekanism än de vanliga SSRI och SNRI.

Kommer nog testa öka till 300 mg om ett par veckor. Kommer nog inte öka dosen förrän illamåendet börjar lägga sig. Känns som att det blir svårt att jobba om man mår väldigt illa och är kräkfärdig. Blev rekommenderad att öka dos efter 1-2 veckor, men kanske väntar någon vecka till beroende på hur illamåendet ter sig.
Citera
2024-09-02, 17:40
Medlem
TornedalskSysters avatar
Ökade idag dosen från 150 mg till 300 mg.

Biverkningarna jag hade i början började ge med sig efter ca 5 dagar. Ingen yrsel, illamåendet försvann, dålig aptit kvarstod men inget besvärande, lite ont i magen av och till - men har även normalt sett besvär med magen så det kanske inte var orsakat av Voxran.

Beslutade mig alltså att öka från 150 till 300 mg idag då jag blivit rekommenderad att öka dosen efter 1-2 veckor. Tog två 150 mg tabletter vid kl 7:30 i morse. Nu på eftermiddagen såg jag att jag har en hel del småprickiga utslag över hela kroppen. Lite sveda och klåda i huden också. Eventuellt nässelutslag/urtikaria. Känns dock konstigt att reagera allergiskt efter 1,5 vecka med medicineringen. Borde ju ha fått utslag tidigare, för flera dagar sedan, redan vid 150 mg?

Läste dock att vissa har reagerat med klåda/utslag när de fått de generiska preparaten. Jag fick Bupropion Orion istället för Voxra. Ska beställa hem originalet Voxra istället och hoppas att detta är en tillfällighet...
Senast redigerad av TornedalskSyster 2024-09-02 kl. 17:58.
Citera
2024-09-03, 22:26
Medlem
Jag kunde inte ta generika, fick extrema biverkningar i form av bröstsmärta, ont i leder, ångest, stirrig, sov kanske 2-3timmar per natt. Har haft Voxra tidigare men alltid köpt originalet Voxra från GSK. Dessa har fungerat bäst för mig, minst biverkningar. Är inne på v.7 och hoppas snart på vändningen, sakta börjar jag dock må lite bättre men det tar tid…
Citera
2024-09-09, 20:48
Avslutad
Hej!
Jag har ätit 150mg Voxra (eller rättare sagt Bupropion Orion) i 3 veckor imorgon. Första dagen kände jag lite lätt yrsel och första veckan lite smått förbannad hela tiden 😅. Nu känns det som att det lugnat sig lite och har svårt att bedöma om jag känner av den alls. Möjligtvis har det lugnat ner sig lite i huvudet på mig 😊

Känns som jag inte alls har de biverkningarna som andra beskriver. Upplever att jag har ökad aptit osv. För er som har gått ner i vikt, när upplevde ni att ni började göra det?

Har ni upplevt att ni mått bättre när ni ökat dosen från 150mg till 300mg?
Citera
2024-09-10, 19:57
Medlem
TornedalskSysters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fifinland
Hej!
Jag har ätit 150mg Voxra (eller rättare sagt Bupropion Orion) i 3 veckor imorgon. Första dagen kände jag lite lätt yrsel och första veckan lite smått förbannad hela tiden 😅. Nu känns det som att det lugnat sig lite och har svårt att bedöma om jag känner av den alls. Möjligtvis har det lugnat ner sig lite i huvudet på mig 😊

Känns som jag inte alls har de biverkningarna som andra beskriver. Upplever att jag har ökad aptit osv. För er som har gått ner i vikt, när upplevde ni att ni började göra det?

Jag har också börjat med Voxra relativt nyligen. Ökade från 150 mg till 300 mg efter lite drygt 1 vecka.
Yrsel och illamående har kommit och gått, men det var värst de första dagarna. Aptiten är lite sisådär. Kan med lätthet gå en hel arbetsdag utan att äta lunch, tänker inte ens tanken på att äta.
Hade hoppats att den gett effekt på nikotinsuget, men där är det helt oförändrat, röker lika mycket som tidigare och ingen minskning på suget.

Ingen påverkan än på vikten, kanske kommer framöver. Skulle tro att eventuell viktminskning är kopplad till sänkt aptit.

Märker inte av någon effekt på måendet, mår fortfarande lika kasst som innan. Tankarna är dock lite klarare än tidigare, och känner mig mer snabbtänkt.
Citera
2024-09-11, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fifinland
Hej!

Jag ska börja imorgon. Med just samma som du skrev. De hade inte ”Voxra” hemma så fick en ersättare. Blir så skeptisk mot sådana ibland. Men, är spänd över att se vad det ska göra för mig. Har käkat fluoxetine länge och den liksom bara jämnar ut mig något.
Citera
2024-09-11, 19:31
Medlem
Avskyr Voxra även om jag hoppades på den i början. Orkar inte beskriva i detalj men för mig blir allt bara värre, tex sömnproblem, mardrömmar och aggression.
Men den verkar ju funka för vissa.
Citera
2024-09-12, 11:31
Medlem
Det är en himla djungel att försöka läsa sig till folks erfarenheter av voxra. Har läst så mycket positivt men också om en del som blir helt knäppa av den.
Jag har börjat ta den idag efter många år med fluoxetin. Den jämnade ut mitt humör men har inte hjälpt mot min depression.

Hittills idag med voxra, eller ja Bupropion Orion 150 mg. Känner mig matt, har spytt, mår illa som fan hela tiden.
Jag har sjuk spänningshuvudvärk också men den hade jag innan, kanske inte bästa dagen att börja men men.
Citera
2024-09-12, 11:54
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne79
Det är en himla djungel att försöka läsa sig till folks erfarenheter av voxra. Har läst så mycket positivt men också om en del som blir helt knäppa av den.
Jag har börjat ta den idag efter många år med fluoxetin. Den jämnade ut mitt humör men har inte hjälpt mot min depression.

Hittills idag med voxra, eller ja Bupropion Orion 150 mg. Känner mig matt, har spytt, mår illa som fan hela tiden.
Jag har sjuk spänningshuvudvärk också men den hade jag innan, kanske inte bästa dagen att börja men men.

Slutade du med fluoxetinet rakt av när voxran sattes in?

Isåfall låter det som att du har som en blandning av utsättningsbesvär från fluoxetin, plus insättningsbesvär av voxra tycker jag.

Fluoxetin behöver normalt sätt trappas ut långsamt, förutom kanske om man byter till nåt liknande inom samma familj (SSRI). Voxra är så annorlunda, att den knappast kommer att blockera utsättningssymtomen från fluoxetin. Däremot kan man sluta med rakt av med den, behövs ingen nedtrappning.

Jag har inte hört någon som har haft positiv effekt av voxra/bupropion, åtminstone inte efter de tre första veckorna. Däremot en massa äckliga nervbiverkningar, som ökar över tid, som myrkrypningar och nåt slags fysisk ångest som är svår att sätta fingret på. Svårt att sitta still.

Det finns tyvärr inga bra lyckopiller.
Citera
2024-09-12, 11:59
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turtlesequence
Avskyr Voxra även om jag hoppades på den i början. Orkar inte beskriva i detalj men för mig blir allt bara värre, tex sömnproblem, mardrömmar och aggression.
Men den verkar ju funka för vissa.

Plus uppblåst känsla i magen, myrkrypningar i benen som man blir galen på? Och ett oskönt pirr i kroppen som gör att det blir svårt att ligga still? Som ett slags fysisk nervositet eller ångest.

Nä fyfan vilket nervgift. Fast första veckan blev man ju lite skevt halvtjackad iofs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in