2024-09-11, 22:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvankacuteTrump
Det har det aldrig och de som hävdar annat ljuger bara. Patetiskt faktiskt.
Du vet att tråden handlar om Swift va?
Att hon har över 550 miljoner följare (not all in Am of course) men;

Hon kan påverka i swing states.

Mindre än ett dygn sen:
Since Taylor Swift endorsed Kamala Harris for president Tuesday night, more than 306,000 people have visited Vote.gov using the voter registration link Swift shared alongside it, according to NPR."
https://www.axios.com/local/nashville/2024/09/11/taylor-swift-endorsement-tennessee-poll
Citera
2024-09-11, 22:30
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Det återstår att se.

Men historiskt så har inte valresultaten påverkats av att en eller flera kändisar går ut och backar den eller den kandidaten.

Det här med "endorsements" generellt är en väldigt komplicerad fråga. Jag tycker inte bara det är överskattat med kändisars endorsements, utan även andra politiska tungviktare.

Jag följer Secular Talk (Kyle Kulinski) mycket. Han är helt inne på att Biden enbart besegrade Bernie under demokraternas primärval på grund av att Jim Clyburn från South Carolina gav sitt endorsement, vilket i sin tur ledde till att Biden vann SC stort, vilket i sin tur ledde till att många hoppade av och gav sitt stöd till Biden (Buttigieg, Andrew Yang etc).

Det narrativet sätter jag stora frågetecken kring. Min magkänsla är att det nog hade gått på precis samma sätt, även utan denna kavalkad av endorsements. Man kan inte tänka att folket bara är ett dumt lämmeltåg som bara blint nickar med mössan i hand när deras husgud säger "rösta på den personen, tack!"

Har inga stats på det hela eller något men det är bara min spontana känsla som säger att endorsements överlag är överskattat.
Citera
2024-09-11, 22:33
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du vet att tråden handlar om Swift va?
Att hon har över 550 miljoner följare (not all in Am of course) men;

Hon kan påverka i swing states.

Mindre än ett dygn sen:
Since Taylor Swift endorsed Kamala Harris for president Tuesday night, more than 306,000 people have visited Vote.gov using the voter registration link Swift shared alongside it, according to NPR."
https://www.axios.com/local/nashville/2024/09/11/taylor-swift-endorsement-tennessee-poll
Here it comes enda jag kan säga för Swift är en X factor i detta val, Och att hon ställer sig bakom och endorsar Harris/waltz ticket ger denna effekt!
Citera
2024-09-11, 22:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Det här med "endorsements" generellt är en väldigt komplicerad fråga. Jag tycker inte bara det är överskattat med kändisars endorsements, utan även andra politiska tungviktare.

Jag följer Secular Talk (Kyle Kulinski) mycket. Han är helt inne på att Biden enbart besegrade Bernie under demokraternas primärval på grund av att Jim Clyburn från South Carolina gav sitt endorsement, vilket i sin tur ledde till att Biden vann SC stort, vilket i sin tur ledde till att många hoppade av och gav sitt stöd till Biden (Buttigieg, Andrew Yang etc).

Det narrativet sätter jag stora frågetecken kring. Min magkänsla är att det nog hade gått på precis samma sätt, även utan denna kavalkad av endorsements. Man kan inte tänka att folket bara är ett dumt lämmeltåg som bara blint nickar med mössan i hand när deras husgud säger "rösta på den personen, tack!"

Har inga stats på det hela eller något men det är bara min spontana känsla som säger att endorsements överlag är överskattat.
Stats finns det inte men på mindre än dygnet har >306000 gått via Swifts voter link för reg.

Finns en wiki om hennes impact och källor iaf.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Political_impact_of_Taylor_Swift
Senast redigerad av develi 2024-09-11 kl. 22:38.
Citera
2024-09-11, 22:39
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Stats finns det inte men på mindre än dygnet har 306 000 gått via Swifts voter link för reg.

Swift kan vara ett undantag, eftersom hon representerar en väljarbas (Generation Z och Millennials) som är dåliga på att dyka upp och rösta. Så jag håller med dig - det kan spela roll den här gången, även om jag är skeptisk (jag skulle vara överlycklig om det faktiskt gör skillnad).

Däremot när folk i konservativa nästen, som South Carolina, går ut och endorsar en kandidat så tror jag inte det spelar någon större roll, för nästan alla de människorna hade gått ut och röstat ändå. Äldre personer röstar i väldigt hög grad.
Citera
2024-09-11, 22:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Stats finns det inte men på mindre än dygnet har >306000 gått via Swifts voter link för reg.

Men redan 2018:
Citat:
Back in 2018, Taylor Swift encouraged her fans to register to vote by posting a simple Instagram story, resulting in 250,000 new Vote.org registrants in 72 hours.
https://abcnews.go.com/Politics/celebrities-impact-elections-harvard-study-finds/story?id=112806120

Så inget drastisk förändring även om hon är mer poppis idag såklart än 2018. Sedan är det ju ett givet att alla dessa registrerade följer hennes uppmaning att rösta på Dems. Många är nog sura och anti-Swifies även bland unga och då kan det ju ge unga som inte annars skulle rösta en röst på Trump. Bara för de hatar Taylor.
Citera
2024-09-11, 23:19
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men redan 2018:

Så inget drastisk förändring även om hon är mer poppis idag såklart än 2018. Sedan är det ju ett givet att alla dessa registrerade följer hennes uppmaning att rösta på Dems. Många är nog sura och anti-Swifies även bland unga och då kan det ju ge unga som inte annars skulle rösta en röst på Trump. Bara för de hatar Taylor.
I 2018 så handlade det väl om demokraten Phil Bredesen som försökte att bli sentor i Tenessee?

Även om det är stor skillnad på ett senatval och presidentval, så tror inte jag det att Taylor Swift endorsar Kamala kommer att ha en påverkan på valet i november, isf så vill det bli första gången i historien att en kändis påverkar valresultatet.
Citera
2024-09-11, 23:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
I 2018 så handlade det väl om demokraten Phil Bredesen som försökte att bli sentor i Tenessee?

Även om det är stor skillnad på ett senatval och presidentval, så tror inte jag det att Taylor Swift endorsar Kamala kommer att ha en påverkan på valet i november, isf så vill det bli första gången i historien att en kändis påverkar valresultatet.

Japp:
Citat:
In October 2018, singer-songwriter Taylor Swift endorsed Bredesen. The endorsement was notable because Swift had never been publicly political before. She said Blackburn's "voting record in Congress appalls and terrifies me" and shared a link to the nonpartisan voter registration website Vote.org, which saw a significant spike in page views and new registrations.
https://en.wikipedia.org/wiki/Phil_Bredesen#2018_U.S._Senate_campaign

Den som sedan vann var den som Trump stödde...
Citera
2024-09-12, 02:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men redan 2018:
Ja, hon har en större fanbas nu och hon har etablerat sig mer politiskt officiellt sen hon kom ut med politisk åsikt just 2018, dock röstat dems hela sitt liv.
306 000 på mindre än dygnet.
250 000 på 3 dygn.
Det märks väl sen om det trippar. Bortåt miljonen skulle ju sticka ut.

En annan förändring är mobilisering ang swifties (S4K) redan innan hon kom med statement, dvs om de blir ännu mer aktiva.

"On Wednesday, Swift-inspired Harris-Walz friendship bracelets sold out on KamalaHarris.com and 9.4 million people Liked Swift's endorsement post, which led to 337,826 people visiting Vote.gov."

"The coalition noted that since forming, it has “amassed more than 3,500 active volunteers, gained over 280,000 social media followers, raised over $150,000 for the Harris campaign and “mobilized over 90,000 people to take action to check their voter registration. Through a partnership with Shop Social Goods, we have also been able to donate over $13,000 to voter registration efforts."
https://www.hollywoodreporter.com/news/politics-news/swifties-for-kamala-taylor-swift-endorsement-kamala-harris-1235998256/
Senast redigerad av develi 2024-09-12 kl. 02:51.
Citera
2024-09-12, 02:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Swift kan vara ett undantag, eftersom hon representerar en väljarbas (Generation Z och Millennials) som är dåliga på att dyka upp och rösta. Så jag håller med dig - det kan spela roll den här gången, även om jag är skeptisk (jag skulle vara överlycklig om det faktiskt gör skillnad).

Däremot när folk i konservativa nästen, som South Carolina, går ut och endorsar en kandidat så tror jag inte det spelar någon större roll, för nästan alla de människorna hade gått ut och röstat ändå. Äldre personer röstar i väldigt hög grad.
Det är väl lite så jag funderat. Hela kampanjen har i sig visat gräsrot, nyregistrering ang donationer vilket i sig är intressant.
Såna där gen(er) eller gen(italia) Ypsilon som Musk är det nog inte. 😂
Citera
2024-09-12, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det stämmer inte alls, aspie-blindstyre. Musk och Trump är lika som bär på denna punkt:
Dom lyssnar inte på sina rådgivare utan går efter sin egen "feeling".

1. Eftersom du är så provokativ innebär detta att du är känslomässig och inte klarar debatt.

2. För att förklara så att en femåring förstår, Mr. Musk är värdefull. Taylor Swift har inget egenvärde i debatten annat än att vrickade människor media försöker göra henne till valbestämmare istället för väljarna.

2.1. Däri ligger poängen, att satsa värdefullt mot värdelöst. Ett stort problem i politiken idag är att de har lite svårt att avgöra hur populära politiker är "egentligen".

2.1.a. Trump visar den saken med Rallys och uppvaktning samt 1000km:s patriot karavaner.

2.1.b. Andra politiker försöker sig på att besöka artisters shower (exempelvis Harris) men klarar inte att samla ihop egna större publiker.

2.1.c. Vissa politiker försöker sig på drönare, men blir när det är visitation i verkligheten kvar med 5 betalda konsulter och 5 anhängare samt 50k drönare på twitter som skriker politiker X is the god, greatest, best MAGA republican ever...

2.1.d. Taylor Swifts enda värde då skulle kunna vara att samla ihop en hord Swifties, kanske nästan lika stor som ett Trump rally. Problemet är just att publiken är swifities och inte demokrater.

2.1. Att engagera henne (Swift) har alltså inget annat än möjligen personliga värden för Mr. Musk. Vem vet kanske är Frau/Fraulein Swift den framtida Mrs. Musk?, du kan inte veta något om saken, men Taylor Swift har tagit paus från media efter storbesök i kommentatorsfälten.
Citera
2024-09-12, 03:39
Medlem
Ouelets avatar
Citat:
isf så vill det bli första gången i historien att en kändis påverkar valresultatet.
Är det vad ni lastbilschaufförer tror? Lol. Själv tror jag att stjärnor med hög kulturell status kan påverka valprocessen otroligt mycket när man använder sin världsomspännande plattform på ett förnuftigt sätt. Folk som står utanför den gemenskapen och gnäller i sina lastbilar påverkas förstås minimalt, de måste koppla upp sig på högermedia för att få sin fix. Skillnaden är bara att Swifts plattform kan motivera de trogna i högre utsträckning. Och det är inte ens jämförbart med högerns populärkulturella stolpskott...som tycker att det häftigaste man kan göra i dag är att skjuta på allt som rör sig. Jävla slav beta hane.

https://x.com/RpsAgainstTrump/status/1833595367348441292
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in