2024-09-11, 21:44
Citat:
Ursprungligen postat av BongoBongoKongo
Jag blev det en gång när jag jobbade i en hotellbar. Enligt chefen hade jag varit otrevlig mot gäster. Orkade inte bry mig så mycket eftersom jag söp mig full varje dag, snodde massa pengar ur kassan, bongade aldrig in något(mkt kontanter den tiden) knullade på tjejerna i receptionen på arbetstid, samt sålde hasch samtidigt.
Det var skoj, men tröttnade tillslut , så brydde mig inte så mycket. Men kunde nog ha krävt några månadslöner eller tagit det vidare till facket eller liknande lol

Oj då! De kunde nog inte sparka dig utan skulle ha varnat dig. Har du problem med alkohol så kunde du ha fått en behandling betald. 😂
Citera
2024-09-11, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Oj då! De kunde nog inte sparka dig utan skulle ha varnat dig. Har du problem med alkohol så kunde du ha fått en behandling betald. 😂
Hahahaha va trött på skitstället endå! Men trodde aldrig han skulle säga "otrevlig mot gäster" för det var jag knappast, men han satt och skaka under hela grejen så vettefan. Men som ville få bort mig därifrån märkte jag redan, han var ny chef, en fjant som arbetat sig uppåt. Jag hade nattskiftet så hade hand om baren. Var rätt lugnt ställe så kunde härja en del där lol
Citera
2024-09-11, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Skulle inte vilja jobba på en firma som gör allt för att ge mig sparken. Bättre att sköta det snyggt och be dom säga upp dig på grund av arbetsbrist eller liknande.

Helt enig. Min erfarenhet (från kommunal sektor) säger dock att vissa verkar triggas och trots att man vantrivs gör allt för att få behålla sitt jobb som man avskyr. Sjukt sorgligt.
Citera
2024-09-11, 22:07
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusStenbock1710
Har hört olika att om en arbetsgivare faktiskt vill få bort en tillsvidareanställd så kan de göra det lätt

Andra säger att det är en omöjlighet

Den tredje säger att man måste ha gjort något väldigt allvarligt

Vad gäller egentligen?

Jag skulle säga att arbetsgivaren i princip alltid kan göra sig av med en anställd om de har lite kompetens på området. Finns många sätt som alla är lagliga eller i gråzonen.
Citera
2024-09-11, 22:15
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Har hört olika att om en arbetsgivare faktiskt vill få bort en tillsvidareanställd så kan de göra det lätt

Andra säger att det är en omöjlighet

Den tredje säger att man måste ha gjort något väldigt allvarligt

Vad gäller egentligen?

Vad som gäller egentligen flera olika parametrar.
Det första är hur anställningsavtalet ser ut.
Sen vilket kollektivavtal du är bunden av om det finns ett sådant.
Därefter har vi Svensk lagstuftning och efter det eu/eg-rätt.

Men generellt kan man säga som så-
Vill din arbetsgivare verkligen bli av med dig lär det till slut bli så. Dock finns det en massa parametrar som spelar in.
Någon snackade om mutade fackförbund, det har i vart fall inte jag stött på. Men överenskommelse eller så kallat utköp är kanske det som är vanligast på svensk arbetsmarknad just nu mig veteligen.

Men rent legalt gäller följande. Arbetsgivaren kan säga upp dig på grund av arbetsbrist eller personliga skäl alternativt avskeda dig.
Avskedad blir du om du gravt åsidosatt dina åtaganden. Det kan t.ex röra sig om att du begått ett tjänstefel eller begått grov brottslighet på din fritid.
Uppsagd på grund av arbetsbrist kan du bli om företaget ska spara in och ska skära ned i en viss sektor. Lagen om anställningsskydd LAS har förändrats för några år sedan och det finns nu undantag att göra på den så kallade "sist in, först ut" paragrafen LAS 22 §. Detta kan du läsa mer om på
Sen kommer vi till uppsägning av personliga skäl. Här får arbetsgivaren inte godtyckligt säga upp dig utan måste ha grund för det. Med andra ord kan de börja leta fel. Det är här de större avgångsvederlagen kan komma i fråga vid en överenskommelse eller så kallat utköp.
Ju mindre skit arbetsgivaren har på dig och ju fortare de vill bli av med dig ju bättre förhandlingsutrymme har du.
I alla dessa processer ska du givetvis ha med dig facket. Ditt fackförbund vill att du ska få en så bra ersättning som möjligt om du nu inte skulle få behålla jobbet.
I vissa fall lyckas också facket avblåsa arbetsgivarens försök att säga upp någon när de samlat synst arbetsgivares skäl för uppsägningen.

Det är inte lätt för en arbetsgivare att säga upp någon i Sverige. Särskilt inte någon som är fackansluten och har en bra företrädare. Dock är det svårt att behålla sin anställning i längden om chefen bestämt sig och då är det oftast lika bra att ta en överenskommelse. 6 månader betalt och arbetsbefriad är ganska rimligt. Vissa får det dubbla och vissa mer än så. Det är en fråga om omständigheter och förhandlingsläge.
Citera
2024-09-11, 22:16
Medlem
MagnusStenbock1710s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Jag skulle säga att arbetsgivaren i princip alltid kan göra sig av med en anställd om de har lite kompetens på området. Finns många sätt som alla är lagliga eller i gråzonen.
Facket och arbetsdomstolen skyddar
Citera
2024-09-11, 22:21
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Facket och arbetsdomstolen skyddar

Nja, facket kan skydda om de känner att det gynnar dem. Men arbetsgivaren kanske ger dem något annat i utbyte för att bli av med dig.

Enklaste jag varit med om är att skapa en ny grupp med den som skall sparkas och den mest kompetenta på företaget eller den som varit där längst tid. Sen ger man gruppen en arbetsuppgift som inte lönar sig för företaget och då måste man dra ner på gruppen. Givetvis åker den man vill bli av med ut. Sen är det business as usual igen.
Citera
2024-09-11, 22:21
Medlem
MagnusStenbock1710s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
Om företaget vill få bort dig så får dom bort dig. Så enkelt är det. Sedan handlar det enbart om en metod- och tidsfråga.
Facket hjälper ju

Vi har lagar i sverige
Citera
2024-09-11, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Kanske har arbetsgivaren försökt utan att de har kunnat enas? Då fortsätter ju bara anställningen. Risken är förstås mobbingen.

Folk lånar till hus och är skuldsatta. Vågar kanske inte hoppa av tåget? Kanske inte är lätt att få nytt jobb med samma lön? Eller är kanske inte i skick att sitta på intervjuer och börja ett nytt jobb? Det måste vara jobbigt att gå till jobbet om man har det så

Jag vet inte exakt, men jag får inte känslan av att dom fått erbjudande. Jag frågade en utav dom som sa att hon inte blivit erbjuden något bortsett att hon inte behövde dyka upp under 3 månaders uppsägningstid.

Men jag är i övrigt enig med dig om att mobbningen leder till en jävla massa bekymmer för alla inblandade. Och dom som vägrar släppa taget gör det inte av lojalitet utan för att dom har amorteringar och inte lyckas hitta nytt jobb med motsvarande lön. Sen är dom nedbrutna precis som du är inne på och då orkar man inte ta för många nej på utskickade cv:n heller.

Utan att någonsin ha jobbat på HR så skulle jag nog ha resonerat som så att det viktigaste vi kan göra här är att stärka personen tillräckligt för att den ska orka söka vidare, sen om man vill skippa den processen borde man sockra erbjudandet. 3 månader är väldigt lite, 12-18 skulle nog få en del att fundera åtminstone.
Citera
2024-09-12, 07:53
Medlem
Hur mycket får en arbetsgivare jävlas för att pusha en anställd till att säga upp sig?

Ett exempel jag har är att man kunde bli förflyttad till en grannkommun där vi hade en del arbetsuppgifter. Vanligtvis brukade den tjänsten innehas av någon som bodde där. Arbetsgivaren tyckte att jobbet som skulle utföras där var skräp och ville bli av med uppdraget. Individer i den ordinarie kommunen kunde vid misskötsel placeras där och ganska snart blev det ohållbart med både ensamhet, pendling och skräpgöra vilket i två fall ledde till uppsägning.

Där och då kändes det såklart fittigt. Samtidigt var det defacto arbete att göra i grannkommunen så någon var tvungen. Men det gjordes påfallande ofta med lite halvdöda arbetstagare med ett tydligt underliggande syfte.
Citera
2024-09-12, 08:23
Medlem
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Facket hjälper ju

Vi har lagar i sverige

Hahaha! Du kan få vara i din lilla bubbla och tro det.
Citera
2024-09-12, 10:30
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skinwalker
Sist in först ut, av egen erfarenhet när det gäller varsel och sånt inom industrin tex. Har du 10 år på nacken så är du gjuten. Spelar ingen roll om du är helt jävla oduglig och obildbar så har dom facket i röven och får stanna. Alternativt byta uppgift inom fabriken.

Men det samma gäller väl alla när det kommer till att riktigt missköta sig.

Volvo o Scania i ett nötskal 😂🙀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in