Citat:
Ursprungligen postat av
Sonny00
Min Philips 58” TV har pajat. Det kommer ingen bild, men skärmen blir något ljusare än när den är avstängd. Ljudet funkar och det går att byta kanal. TV:n är 3-4 år gammal men jag hittar tyvärr inte kvittot.
Efter att ha googlat runt så tror jag att det är den s k bakgrundsbelysningen som är trasig. Kan det stämma? Jag har testat att dra ur sladden både korta stunder och över natten, men det hjälper inte.
Frågan är om det lönar sig att lämna in den för reparation? Kostar det 2 - 3000 kr så kan det väl vara värt, annars får det nog bli en ny TV.
Hur har du kommit fram till att det antagligen är bakgrundsbelysningen som är problemet? Men om det är det så så är det relativt lätt att också fixa själv om du har ens lite kunskap om elektronik. Det är också det billigare alternativet då du kan hitta ny bakgrundsbelysning för några hundralappar på aliexpress eller liknande.
Det är klart att det ännu finns tv-reparatörer, problemet är bara att få är villiga att betala det som en reparation kostar. Ofta är det tyvärr billigare att köpa ny tv än att reparera den.