2024-09-11, 18:48
Medlem
Sonny00s avatar
Min Philips 58” TV har pajat. Det kommer ingen bild, men skärmen blir något ljusare än när den är avstängd. Ljudet funkar och det går att byta kanal. TV:n är 3-4 år gammal men jag hittar tyvärr inte kvittot.

Efter att ha googlat runt så tror jag att det är den s k bakgrundsbelysningen som är trasig. Kan det stämma? Jag har testat att dra ur sladden både korta stunder och över natten, men det hjälper inte.

Frågan är om det lönar sig att lämna in den för reparation? Kostar det 2 - 3000 kr så kan det väl vara värt, annars får det nog bli en ny TV.
Citera
2024-09-11, 18:58
Medlem
DyngSmElls avatar
Om du hittar någon som vill ta i gammelteven och göra sig omaket att öppna upp den och felsöka så har du 1500-2000:- bara där för att få reda på vad som är defekt.

Bra deal https://www.blocket.se/annons/stockh...tum/1206920816
Senast redigerad av DyngSmEll 2024-09-11 kl. 19:03.
Citera
2024-09-11, 19:37
Medlem
Det kommer kosta betydligt mer än vad en ny TV kostar.
Citera
2024-09-11, 19:46
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5T7T3XE
Det kommer kosta betydligt mer än vad en ny TV kostar.

OK… Då kan man ju fundera över vad TV-reparatörerna (om det fortfarande finns sådana) jobbar med. Är det bara garantireparationer?
Citera
2024-09-11, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
OK… Då kan man ju fundera över vad TV-reparatörerna (om det fortfarande finns sådana) jobbar med. Är det bara garantireparationer?
Förr jobbade en TV-reparatör, vilken var personer med stor erfarenhet av elektronik. Nu repareras ingenting, de läser av en felkod och byter hela kretskort. Dagens TV-reparatörer kan inte ett skit om hur elektronik eller hur en tv fungerar.
Citera
2024-09-11, 20:21
Medlem
smickras avatar
Citat:

Bland annat för de som köpt en TV för 65.000:-
Citera
2024-09-11, 20:59
Medlem
Sonny00s avatar
Det känns ju onekligen surt att skrota en TV som är 3-4 år gammal.
Citera
2024-09-11, 21:18
Medlem
Citat:
Förr jobbade en TV-reparatör, vilken var personer med stor erfarenhet av elektronik. Nu repareras ingenting, de läser av en felkod och byter hela kretskort. Dagens TV-reparatörer kan inte ett skit om hur elektronik eller hur en tv fungerar.

Det där är samma skitsnack som folk ofta kör med om bilreparatörer, att de minsann inte längre kan reparera utan bara byter delar… jadajada…. Det stämmer helt enkelt inte….

Och du, förresten. Skulle det ens spela nån större roll om det du påstår skulle stämma…? Om de fixar TVn/bilen så blir den väl fixad/reparerad oavsett vad som byts och hur detta sker/görs…?
Citera
2024-09-11, 23:24
Medlem
Citat:
Min Philips 58” TV har pajat. Det kommer ingen bild, men skärmen blir något ljusare än när den är avstängd. Ljudet funkar och det går att byta kanal. TV:n är 3-4 år gammal men jag hittar tyvärr inte kvittot.

Efter att ha googlat runt så tror jag att det är den s k bakgrundsbelysningen som är trasig. Kan det stämma? Jag har testat att dra ur sladden både korta stunder och över natten, men det hjälper inte.

Frågan är om det lönar sig att lämna in den för reparation? Kostar det 2 - 3000 kr så kan det väl vara värt, annars får det nog bli en ny TV.

Hur har du kommit fram till att det antagligen är bakgrundsbelysningen som är problemet? Men om det är det så så är det relativt lätt att också fixa själv om du har ens lite kunskap om elektronik. Det är också det billigare alternativet då du kan hitta ny bakgrundsbelysning för några hundralappar på aliexpress eller liknande.

Det är klart att det ännu finns tv-reparatörer, problemet är bara att få är villiga att betala det som en reparation kostar. Ofta är det tyvärr billigare att köpa ny tv än att reparera den.
Citera
2024-09-11, 23:38
Medlem
Citat:

Berätta gärna vilka tv-apparater som i dagsläget berättar en felkod.Problemet är inte att reparatörer idag inte kan reparera, utan att det oftast är billigare att bara köpa nytt istället för att reparera.
Citera
2024-09-12, 00:25
Medlem
katr00pzzs avatar
Citat:
Det känns ju onekligen surt att skrota en TV som är 3-4 år gammal.
Håller med, är så jävla tråkigt att behöva slänga saker bara för att en liten del har gått sönder. Men kolla lite på blocket eller tradera och se ifall du kan hitta samma TV som har ett annat fel, då kan du använda den för att plocka ut så många reservdelar du bara kan. Gjorde det med en diskmaskin jag hade, var super och kunde ha den väldigt, väldigt länge pga att jag hade reservdelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in