2024-08-29, 14:03
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donamarone
Hej var i malmö på jobb när malmöfrdtivalen gick av stapeln. Jag såg visserligen inget öppet våld och det var ingen som gick på mig de kvällar jag var tvungen att röra mig där för att gå till hotellet. Men uppskattade att majoriteten av ungdomsrna var arabiska och jag upplevde verkligen inte stämningen som en trevlig gatufestival. Verkligen olustigt att de hur sverige har förändrats på ett så negativt sätt. Hade kolleger från utlandet som också tyckte stämningen var olustig.

Är det någon som bor i malmö som kan kommentera om det är så här det sett ut sista åren och om stämningen normalt är på detta viset eller om årets upplaga var bättre/sämre?

Du såg inget våld och blev inte attackerad eller ofredad av någon. Men du såg arabiska ungdomar. Var det åsynen av dessa som gjorde staden och festivalen olustig?
Citera
2024-08-29, 14:20
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master-Stig
Gillar du Malmöfestivalen eller?

Nä,men inte beroende på araber eller andra utlänningar och turister. Trivs inte i trängsel och varmt väder.
Citera
2024-08-29, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Nä,men inte beroende på araber eller andra utlänningar och turister. Trivs inte i trängsel och varmt väder.

Ok, nä det är väl inte så mycket beroende på etnicitet, det har du rätt i. Det är samma sak om det är smockfullt med bönder från halva Skåne.
Citera
2024-08-29, 14:34
Medlem
Det jag stör mig på mest är att Malmö så utstuderat kalkylerar med ett ständigt ökande bidrag från det kommunala utjämningssystemet. Det har gått så långt att trots att Malmö är en storstad så ligger de väldigt högt med 20.000 kr per invånare. I jämförelse ligger Göteborg på 6000 kr.

Det innebär att Malmö bokstavligen talat suger ut övriga Sveriges kommuner. Är det för mycket att begära att en storstad kan nå en mer balanserad ekonomi?
Citera
2024-08-29, 15:03
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det jag stör mig på mest är att Malmö så utstuderat kalkylerar med ett ständigt ökande bidrag från det kommunala utjämningssystemet. Det har gått så långt att trots att Malmö är en storstad så ligger de väldigt högt med 20.000 kr per invånare. I jämförelse ligger Göteborg på 6000 kr.

Det innebär att Malmö bokstavligen talat suger ut övriga Sveriges kommuner. Är det för mycket att begära att en storstad kan nå en mer balanserad ekonomi?

På ekonomifakta.se kan man läsa om det kommunala utjämningssystemet.

Det finns 290 kommuner i Sverige och 274 av dessa får bidrag via utjämningssystemet, och 126 kommuner får mer ersättning per invånare än Malmö. Malmö får 18 943 kronor per invånare år 2024.
Citera
2024-08-29, 16:54
Medlem
Citat:
På ekonomifakta.se kan man läsa om det kommunala utjämningssystemet.

Det finns 290 kommuner i Sverige och 274 av dessa får bidrag via utjämningssystemet, och 126 kommuner får mer ersättning per invånare än Malmö. Malmö får 18 943 kronor per invånare år 2024.

Förvisso, men det är småorter, inte en storstad som Malmö. Så i pengar totalt räknat slår Malmö de andra rejält på fingrarna.

Sedan är det väl ändå snarare ett tecken på att problemet som Malmö har inte bara är i Malmö, utan ganska utbrett nu, hela skåne är mer eller mindre i behov av extra bidrag för att klara sina ekonomier.
Citera
2024-08-31, 11:24
Medlem
Citat:
Du såg inget våld och blev inte attackerad eller ofredad av någon. Men du såg arabiska ungdomar. Var det åsynen av dessa som gjorde staden och festivalen olustig?

Nej har inget emot männsikor enbart för deras etnicitet (min partner t ex är ej vit, född och uppvuxen långt ifrån europa). Du får ta och läsa om mitt inlägg och försöka förstå hur det relaterar till beteende, i synnerhet aggressivt beteende och i samband med stora volymer av männsikor till den grad att de kollektivt förändrar hela stadsbilden och stämningen i en stad.
Citera
2024-08-31, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Förvisso, men det är småorter, inte en storstad som Malmö. Så i pengar totalt räknat slår Malmö de andra rejält på fingrarna.

Sedan är det väl ändå snarare ett tecken på att problemet som Malmö har inte bara är i Malmö, utan ganska utbrett nu, hela skåne är mer eller mindre i behov av extra bidrag för att klara sina ekonomier.

Vill inflika att man ska ta med i beräkningarna att rika kommuner som t.ex. Lomma inte har speciellt många arbeten.

Dvs, om man betalade skatt där man jobbar hade Malmö behövt betydligt mindre utjämning.
Citera
2024-09-11, 19:17
Medlem
spoilers avatar
"Hälften av ledamöterna i Romska rådet i Malmö är dömda för brott. Flera av dem har dömts under tiden som de suttit i rådet – en av dem inte mindre än fem gånger. Det har inte gått att se om de bidragsfinansierade föreningar som ingår i rådet har någon verksamhet. Flera är utlänningar som inte förstår svenska. Nu kräver Sverigedemokraterna att rådet läggs ned och att en utredning tillsätts."

https://samnytt.se/fullt-av-kriminella-i-romska-radet-sd-krav-lagg-ned-och-utred/
Citera
2024-09-11, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Master-Stig
Vill inflika att man ska ta med i beräkningarna att rika kommuner som t.ex. Lomma inte har speciellt många arbeten.

Dvs, om man betalade skatt där man jobbar hade Malmö behövt betydligt mindre utjämning.

Malmö borde lämnas tillbaka till Danmark. Det gick inte rätt till 1658 då Sverige stal Malmö ifrån Danskarna. Jag tycker vi Svenskar skall känna skam att Malmö stals ifrån Danskarna och vi skall återlämna Malmö.

Att man betala skatt där man jobba vore bra, då skulle Stockholm stad få mycket längre skatt eftersom många jobba i Stockholm men bor någon annanstans.
Citera
2024-09-11, 20:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Hälften av ledamöterna i Romska rådet i Malmö är dömda för brott. Flera av dem har dömts under tiden som de suttit i rådet – en av dem inte mindre än fem gånger. Det har inte gått att se om de bidragsfinansierade föreningar som ingår i rådet har någon verksamhet. Flera är utlänningar som inte förstår svenska. Nu kräver Sverigedemokraterna att rådet läggs ned och att en utredning tillsätts."

https://samnytt.se/fullt-av-kriminella-i-romska-radet-sd-krav-lagg-ned-och-utred/

Nu vill man inte vara med längre när råååmerna visade sig vara tjyvar. Antiziganism så det skriker om det D

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kraver-lagg-ner-romska-radet-en-gang-for-alla/
Citera
2024-09-16, 17:02
Medlem
spoilers avatar
"Efter de ständigt återkommande problemen med judehat inom de egna leden anordnade Socialdemokraterna och ungdomsförbundet SSU i Malmö en resa till Auschwitz. Långt ifrån alla följde dock med, och samtliga från SSU stannade hemma. Samtidigt förnekar man att just Malmö skulle ha extra stora problem med antisemitism."

https://samnytt.se/ssuare-vagrade-aka-till-auschwitz/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in