2024-09-08, 16:06
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
När man tittar tillbaka historiskt på huspriserna så har dem varit väldigt låga i förhållande till reallönerna. Räknar man KPI på en villa för ca 70 år sedan kostade den drygt 1 mkr omräknat till dagens penningvärde. Spolar vi sedan bandet 70 år fram till idag så kostar samma villa i genomsnitt 3,7 mkr. Nu är det väl förvisso få om ens någon som bor kvar i villan från 1952 och mycket har hänt sen dess. Vi
hade b la hade en rekordstark reallöneutveckling från mitten av 90-talet och fram till 2000-talets senare hälft och ökningarna i huspriser har varit ännu högre. Faktum är väl att 60-70 talisterna framstår som (mer eller mindre) ekonomiska genier vars hus köptes under 80-90 talet utan krav på amortering,handpenning på 5% och ränteavdragen direkt från bruttolönen. Dessa två generationer inklusive 80-talisterna har kunnat göra rejäla hackor på sina villor och alltjämt värderat om kåken , belånat på renoveringar och pytsat in på sparkonton åt ungarna. Nu stundar pensionen för flertalet av husägarna från det ljuva 60-talet och troligtvis funderar många av dom på att dra sig mot sydligare breddgrader eller rentav bosätta sig i en central lägenhet med fritidshuset som tillflyktsort när tristessen kryper sig på.

När husförsäljningen är ett faktum och med dagens huspriser så undrar jag genuint hur 90/00 talisterna ska ha råd att köpa och bo? Kontantinsatsen är på minst 15% med belåningsgrad 85% ,lägg sen på amorteringskravet på 2% och sen får man inte glömma bort allt underhåll i kåken med takbyte, stambyte,dränering,fasadbyte, nytt kök,vardagsrum och allt som egentligen hör till ett husägande. Vi snackar miljonbelopp! Numera är det också en sinnessjuk energiskatt som många gånger överstiger priset på elen med råge och den lär inte heller bli billigare med åren inför kommande finansiering av kärnkraftsbyggen. Jag tillhör själv 90-talet och äger ett hus i dag men då är jag också en höginkomsttagare med 60k i månaden utan barn och jag skulle i ärlighetens namn inte kunna skaffa barn utan att behöva budgetera KRAFTIGT.. Jag kan för all del i världen inte se hur gemene 90/00-talist ska kunna ha råd att bo i villa!? Och än mindre om man som mig inte har haft ett sparkapital från päronen att kunna nyttja till bostaden
Att äga en bostad är ingen rättighet. Vill man eller kan man inte köpa en bostad får man väl bo i hyresrätt helt enkelt.
Citera
2024-09-08, 18:30
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Eller skaffa bra utbildning och tjäna ok och en partner som gör likadant. Då har man råd att bo i Stoclholm även om man är under 40 år.

Haha...fatta...det är ingen jag känner som bor i Sthlm frivilligt, de som har stora pengar köper herrgårdar och dylikt långt utanför.

Det är bara fattiga svennsons med höga lån som bor i deras fula nybyggen på Liljeholmen och andra ghetton.
Citera
2024-09-08, 20:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Haha...fatta...det är ingen jag känner som bor i Sthlm frivilligt, de som har stora pengar köper herrgårdar och dylikt långt utanför.

Det är bara fattiga svennsons med höga lån som bor i deras fula nybyggen på Liljeholmen och andra ghetton.

Känner endel folk i Djursholm och på Östermalm med gott om pengar och rymliga bostäder, men häng du i Sveg.
Citera
2024-09-08, 22:04
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Känner endel folk i Djursholm och på Östermalm med gott om pengar och rymliga bostäder, men häng du i Sveg.

Hur visste du jag bodde i Sveg?

Du verkar inte läsa vad jag skriver, jag pratar om de som har stora pengar, inte nyrika som du pratar om...
Citera
2024-09-08, 22:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Hur visste du jag bodde i Sveg?

Du verkar inte läsa vad jag skriver, jag pratar om de som har stora pengar, inte nyrika som du pratar om...

Tror möjligen vi snackar förbi varandra men några nyrika talar jag inte om.
Citera
2024-09-11, 16:01
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Leta själv, de finns på Hemnet.

"leta själv" säger du efter jag efterfrågar just support i att hitta detta då jag hävdar att det inte finns ...
Citera
2024-09-11, 16:03
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Finns en hemsida som heter Hemnet där man kan hitta billiga hus, finns över hela Sverige!

Precis och på samma hemsida hittar man inte hus för de priserna utifrån min beskrivning.
Citera
2024-09-11, 16:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
"leta själv" säger du efter jag efterfrågar just support i att hitta detta då jag hävdar att det inte finns ...

Ja klarar du inte ens av att hitta villor för under en miljon på Hemnet så....
Citera
2024-09-11, 16:12
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Precis och på samma hemsida hittar man inte hus för de priserna utifrån min beskrivning.

Man jan filtrera sökträffar i en funktion på sidan där kan man ställa in t.ex. pris max 1.000.000

lycka till!
Citera
2024-09-12, 23:29
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ja klarar du inte ens av att hitta villor för under en miljon på Hemnet så....

Nej inte som stämmer med min beskrivning, nej det gör jag inte och är säker på att du inte heller kan hitta detta. Detta var lite min poäng hela tiden
Citera
2024-09-12, 23:31
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Man jan filtrera sökträffar i en funktion på sidan där kan man ställa in t.ex. pris max 1.000.000

lycka till!

Börjar bli cirkus här inne…. Enligt min tidigare beskrivning, i korta drag, fräsch villa bygga från 2000 nånting, stor tomt. Dvs ett hus som skulle kunna locka ut en medelklass familj från Stockholm.

För sista gången inte något morran&tobias hus.
Citera
2024-09-12, 23:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Nej inte som stämmer med min beskrivning, nej det gör jag inte och är säker på att du inte heller kan hitta detta. Detta var lite min poäng hela tiden

Nu känner jag mig taskig! Kan du dra kriterierna igen lite snabbt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in