2024-09-09, 14:05
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
1mg verkar finns nu. För att kunna tillgodose efterfrågan på underhållsdosen har Novonordisk strypt tillgången på de lägre styrkorna 0,25mg och 0,5mg så det är svårt att starta upp om man inte använt de tidigare.
Man startar ju bra med 1mg spruta med rätt dosering (man räknar klick). Så har jag och en del av de andra här oxå börjat och försätter. Kör 0,75 nu på 1mg spruta
Citera
2024-09-09, 19:21
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Absolut, är en jobbigare väg än att köra sprutalternativet.

Nu vet jag inte när UG spelade in programmet men då var det iallafall inte helt enkelt att få tag på sprutor för de med diabetes. Tydligen läskigt enkelt att få det utskrivet från olika nätläkare dessutom.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sjuka-har-svart-att-fa-ozempic-kraftig-okning-av-utskrifter-mot-viktnedgang

"Läskigt enkelt" vet jag inte om jag skulle kalla det, snarare att om man vill luras så går det, killen hade väl manipulerat foton så han såg fet ut och ljög. Så om man vill luras och ljuga för sin läkare så kan man säkert få fatt i både det ena och det andra i medicinväg. Fuskare och folk som utnyttjar system och fifflar kommer alltid finnas.
Citera
2024-09-10, 00:05
Avstängd
Är det någon här som har erfarenhet av vad som händer med dom som slutar med Ozempic?
Citera
2024-09-10, 09:19
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Är det någon här som har erfarenhet av vad som händer med dom som slutar med Ozempic?
Man får tillbaka en del av kilon, verkar det som
Ser inte ljust ut tyvärr därför pratas det mkt om "underhållsdosen" eller livslångt behandling.

Här är bilden från studien, efter 20 veckor har man gått ner runt 10% av startvikten.
Då har en del av gruppen fått placebo, de som fortsatte med medicinen i 40 veckor till har gått ner ytterligare 8% dvs -18% sammanlagt
De som fått placebo efter 20v har gått upp en del, men ändå inte till startvikten, utan runt -6% av starten

https://content.dsam.dk/img/asset/aW1hZ2VzL3NlbWFnbHV0aWQtZmlndXItYy5wbmc=?w=768&fm= webp&
Citera
2024-09-10, 09:29
Medlem
Audimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn

Så som jag har förstått det så är det en livslång behandling, dvs slutar du så åker du dit igen.
Citera
2024-09-10, 17:36
Avslutad
Ser nya uppdrag granskning om Ozempic
Fan spännande!

Del 2 ute nu

Man blir lite sugen på testa
Citera
2024-09-10, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Man får tillbaka en del av kilon, verkar det som
Ser inte ljust ut tyvärr därför pratas det mkt om "underhållsdosen" eller livslångt behandling.

Här är bilden från studien, efter 20 veckor har man gått ner runt 10% av startvikten.
Då har en del av gruppen fått placebo, de som fortsatte med medicinen i 40 veckor till har gått ner ytterligare 8% dvs -18% sammanlagt
De som fått placebo efter 20v har gått upp en del, men ändå inte till startvikten, utan runt -6% av starten

https://content.dsam.dk/img/asset/aW1hZ2VzL3NlbWFnbHV0aWQtZmlndXItYy5wbmc=?w=768&fm= webp&

Om man skulle få den utskriven av vården är den största hjälpen att kunna ta sig ner till en vikt så man mår bättre och orkar med sitt liv.

När man kommit till den fasen är det nog viktigt att lära sig hur man ska äta och motionera så man får en hållbarhet.

Sedan sluta med den, tror inte de är hälsosamt ha som mål att ha den hela livet?
Citera
2024-09-11, 12:08
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Om man skulle få den utskriven av vården är den största hjälpen att kunna ta sig ner till en vikt så man mår bättre och orkar med sitt liv.

När man kommit till den fasen är det nog viktigt att lära sig hur man ska äta och motionera så man får en hållbarhet.

Sedan sluta med den, tror inte de är hälsosamt ha som mål att ha den hela livet?

Tror att man ska särskilja de som blivit lite tjocka en period för att de haft sämre vanor från dem som varit tjocka nästan hela livet och försökt gå ned i vikt länge utan att lyckas.

Vissa har helt enkelt fel på sina kroppar på olika sätt (väldigt låg förbränning av olika anledningar, svagare mättnadssignaler, starkare hungersignaler, tar andra mediciner som ökar aptiten eller får en att gå upp i vikt). De har kanske kämpat i stark motvind länge och där kan det behövas läkemedel.

Många som inte har fel på sina kroppar eller har någon av de andra faktorerna kan klara att ändra sina vanor och gå ned i vikt och de behöver ju inte Ozempic.
Citera
2024-09-11, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Ser nya uppdrag granskning om Ozempic
Fan spännande!

Del 2 ute nu

Man blir lite sugen på testa
Sett alla tre delarna. Inte bra! Fördelarna samt enkelheten att få tag i preparatet fick betydligt mer utrymme än faror, risker och nackdelar. Tror som du är inne på att det här blev mest en reklamfilm för Ozempic. Olyckligt ur folkhälsoperspektiv!
Citera
2024-09-11, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Sett alla tre delarna. Inte bra! Fördelarna samt enkelheten att få tag i preparatet fick betydligt mer utrymme än faror, risker och nackdelar. Tror som du är inne på att det här blev mest en reklamfilm för Ozempic. Olyckligt ur folkhälsoperspektiv!

Vad skulle du säga är det farliga ut ett folkhälsoperspektiv med Ozempic? Rent generellt borde ju fördelarna med fungerande medicinering för individer med obesitas överväga nackdelarna ur ett folkhälsoperspektiv. Biverkningarna är ganska milda och man slipper fysiska ingrep som t.ex. vid fetmaoperationer.
Citera
2024-09-11, 22:48
Avslutad
Hur många som luras till sig Ozempic som är normalviktiga berättas inte i UG-programmen om Ozempic. Som att människor skulle lura till sig Ozempic som inte behöver det. Var fanns bevisen för det? Dessutom sysslade reportern Erik Galli med bedrägeri i programmet genom att lura läkaren med AI-bilder. Ozempic hjälper dom flesta att gå ner i vikt men faktiskt inte alla
Citera
2024-09-12, 09:09
Medlem
graskalas avatar
Då var det torsdag igen. Efter 3 månader på 0,25 har jag nu klivit upp på 0,5. Kände stor skillnad på effekt, men kanske lite för mycket. Ska utvärdera men hoppar eventuellt ner till 0,25 igen. Tänker jag långsiktigt så känns det bättre att få kämpa lite med att göra bra matval, än att inte vilja äta någon mat alls och behöva tvinga i sig (som det typ varit senaste dagarna).

Vågen tuffar stabilt neråt och dagens vägning var ju nääästan ett kg. Om mindre än 6 kg (77 kg) är jag nere på ett "normalt" BMI. Det känns fantastiskt att jag VET att jag kommer att komma dit, vilket inte alls har varit en självklarhet i tidigare viktnedgångar.

Bakgrund: Kvinna, 35 år. 176 cm (målvikt 70-75 kg).
1 juni (start): 96 kg
14 juni (första sprutan Ozempic): 94,6 (-1,4 kg)
21 juni: 92,4 (-2,2 kg)
28 juni: 90,9 (-1,5 kg)
4 juli: 90,1 (-0,8 kg)
11 juli: 88,6 (-1,5 kg)
18 juli: 87,7 (-0,9 kg)
25 juli: 87,0 (-0,7 kg)
31 juli: 86,4 (-0,6 kg)
10 aug: 86,1 (-0,3 kg)
15 aug: 85,3 (-0,8 kg)
22 aug: 84,7 (-0,6 kg)
29 aug: 84,3 (-0,4 kg)
5 sept: 83,6 (-0,7 kg)