2024-09-05, 22:01
Medlem
[quote=Eg0x3|89421692]Visst är det kul när man både känner o ser förändring på kroppen 😃

Ja visst är det! Trodde faktiskt att jag inte skulle se en så stor förändring redan nu 😃
Citera
2024-09-06, 12:15
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Problemet är den dagen man slutar med sprutorna eller egentligen vilken typ av bantning som helst så går de flesta upp i vikt. Själv gick jag upp drygt tio kilo efter min bantning med vv så det krävs också att man håller en bättre diet efter viktnedgången också.

Personligen vet jag inte om jag kommer sluta, tror att jag kommer behöva ta det resten av livet om jag vill hålla vikten. Finns en teori om att man kanske kan sluta när man varit normalviktig en längre period (flera år förmodligen), då kanske den s.k. vikttermostaten ställt in sig på den nya vikten. Men oklart om det kan bli så. Fetma klassas ju som en sjukdom och har man väl haft det verkar det vara mycket svårare att både gå ned och behålla vikten.

Din kropp kanske ställt in sig på en mycket effektivare förbränning (dvs förbränner mindre) och bättre fettinlagring samt ökat dina hungerhormoner och minskat dina mättnadshormoner sedan du gick ned i vikt förut. Kanske därför du gått upp i vikt igen nu. Eller så kanske det inte alls är så utan du har bara haft lust att äta mer och unnat dig det och accepterat att vikten tickat upp igen. Så fort karaktären och pannbenet är på plats igen kanske du lätt går ned igen.
Citera
2024-09-06, 12:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Personligen vet jag inte om jag kommer sluta, tror att jag kommer behöva ta det resten av livet om jag vill hålla vikten. Finns en teori om att man kanske kan sluta när man varit normalviktig en längre period (flera år förmodligen), då kanske den s.k. vikttermostaten ställt in sig på den nya vikten. Men oklart om det kan bli så. Fetma klassas ju som en sjukdom och har man väl haft det verkar det vara mycket svårare att både gå ned och behålla vikten.

Din kropp kanske ställt in sig på en mycket effektivare förbränning (dvs förbränner mindre) och bättre fettinlagring samt ökat dina hungerhormoner och minskat dina mättnadshormoner sedan du gick ned i vikt förut. Kanske därför du gått upp i vikt igen nu. Eller så kanske det inte alls är så utan du har bara haft lust att äta mer och unnat dig det och accepterat att vikten tickat upp igen. Så fort karaktären och pannbenet är på plats igen kanske du lätt går ned igen.

För mig är det helt och hållet karaktären det hänger på. Gillar god mat och gärna öl och vin och tyvärr är det inte nyttigt när man ska gå ner i vikt men så fort jag bara ger mig fan på det så kan jag lösa det.
Lycka till ni andra också.
Citera
2024-09-07, 13:14
Medlem
Är ozempic fortfarande restat och väldigt svårt att få tag på? Har varit i kontakt med dr vikt och ska lämna mina prover, men vill inte starta något innan jag vet att läkemedlet är tillgängligt på apotek.
Citera
2024-09-07, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holaqwerty
Är ozempic fortfarande restat och väldigt svårt att få tag på? Har varit i kontakt med dr vikt och ska lämna mina prover, men vill inte starta något innan jag vet att läkemedlet är tillgängligt på apotek.

Ozempic är inte längre en bristvara på svenska apotek. Senast jag fyllde på mitt recept (i förrgår) fanns det i lager på säkert tio apotek inom gångavstånd från mig.
Citera
2024-09-08, 19:14
Medlem
Citat:

Det är samma här som Onewalker skriver. Ozempic finns tillgängligt på alla apotek omkring mig och då bor jag på landsbygden. Det verkar som att bristen börjar plana ut nu
Citera
2024-09-09, 10:06
Medlem
Citat:
För mig är det helt och hållet karaktären det hänger på. Gillar god mat och gärna öl och vin och tyvärr är det inte nyttigt när man ska gå ner i vikt men så fort jag bara ger mig fan på det så kan jag lösa det.
Lycka till ni andra också.

Det är helt enkelt ett annat sätt att angripa problemet.

Om du äter mindre och nyttigare på egen hand så jobbar du emot din kropp/hjärna. Din kropp och hjärna kommer hela tiden skrika på dig att du ska äta och att du är hungrig.

Med ozempic tar du hand om själva problemet - dvs du justerar värdena i kroppen/hjärnan så kroppen och hjärnan inte skriker på dig hela tiden att du är hungrig.
Citera
2024-09-09, 10:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det är helt enkelt ett annat sätt att angripa problemet.

Om du äter mindre och nyttigare på egen hand så jobbar du emot din kropp/hjärna. Din kropp och hjärna kommer hela tiden skrika på dig att du ska äta och att du är hungrig.

Med ozempic tar du hand om själva problemet - dvs du justerar värdena i kroppen/hjärnan så kroppen och hjärnan inte skriker på dig hela tiden att du är hungrig.

Absolut, är en jobbigare väg än att köra sprutalternativet.

Nu vet jag inte när UG spelade in programmet men då var det iallafall inte helt enkelt att få tag på sprutor för de med diabetes. Tydligen läskigt enkelt att få det utskrivet från olika nätläkare dessutom.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sjuka-har-svart-att-fa-ozempic-kraftig-okning-av-utskrifter-mot-viktnedgang
Citera
2024-09-09, 10:37
Medlem
Citat:
Absolut, är en jobbigare väg än att köra sprutalternativet.

Nu vet jag inte när UG spelade in programmet men då var det iallafall inte helt enkelt att få tag på sprutor för de med diabetes. Tydligen läskigt enkelt att få det utskrivet från olika nätläkare dessutom.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sjuka-har-svart-att-fa-ozempic-kraftig-okning-av-utskrifter-mot-viktnedgang

Vad har du för problem med Ozempic och hur det fungerar bra för många?

Är du orolig för att "spruta in skit i kroppen" men samtidigt orolig för att det inte ska finnas tillgängligt för diabetiker - dvs det är ok för diabetiker att "spruta in skit i kroppen"?

Vad har du emot diabetiker egentligen?
Citera
2024-09-09, 12:40
Medlem
MissNyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Vad har du för problem med Ozempic och hur det fungerar bra för många?

Är du orolig för att "spruta in skit i kroppen" men samtidigt orolig för att det inte ska finnas tillgängligt för diabetiker - dvs det är ok för diabetiker att "spruta in skit i kroppen"?

Vad har du emot diabetiker egentligen?

🤣👍

Vet inte hur jag citerar er båda men det finns ju både fakta, forskning och bevis att OZ går att behandla OB med stor framgång, även många slutar röka och dricka alkohol under behandling har jag läst.

Vilket leder till ett mycket hälsosammare liv, uppenbarligen stör det många, varför vet jag inte.

Vit-brandbil har nyss tittat på UG program och måste hävda sin åsikt. Han/ hon behöver bara läsa på lite mer så kommer förhoppningsvis pollen trilla ner.

🌸
Citera
2024-09-09, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissNyckel
🤣👍

Vet inte hur jag citerar er båda men det finns ju både fakta, forskning och bevis att OZ går att behandla OB med stor framgång, även många slutar röka och dricka alkohol under behandling har jag läst.

Vilket leder till ett mycket hälsosammare liv, uppenbarligen stör det många, varför vet jag inte.

Vit-brandbil har nyss tittat på UG program och måste hävda sin åsikt. Han/ hon behöver bara läsa på lite mer så kommer förhoppningsvis pollen trilla ner.

🌸

De med diabetes typ 2 (som kan behandlas med Semaglutid) är ju också överviktiga och dessa får ju också hjälp med övervikten med behandlingen.

Minst 85% av alla med typ 2 diabetes är överviktiga eller feta.

Jag tror också på att OZ och liknande mediciner kommer medföra stora vinster för samhället när övervikt och fetma kan behandlas effektivt. Trycket på sjukvården kommer minska rejält och jag ser massa följdeffekter när övervikt och fetma minskar.
Citera
2024-09-09, 13:39
Medlem
Citat:

1mg verkar finns nu. För att kunna tillgodose efterfrågan på underhållsdosen har Novonordisk strypt tillgången på de lägre styrkorna 0,25mg och 0,5mg så det är svårt att starta upp om man inte använt de tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in