Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-09-11, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
En oväntad rubrik- Ulf Brunnberg aka vanheden har gått till domstol och fått patent på namnet ”dynamit Harry” (som för övrigt inte spelades av honom själv).

På detta sätt menar han nu att nya Jönssonligan filmen med premiär inte skall kunna gå upp på bio

” Jag är emot de här erbarmliga försöken till att göra ”Jönssonligan” till kommersiella biljettsäljare till varje pris, där man använder karaktärerna och varumärket ”Jönssonligan” till dumhet, säger han till Expressen.

Han försökte registrera varumärket i fjol hos Patent- och registreringsverket, men fick då avslag. Då överklagade han till Stockholms tingsrätt, som ger honom rätt.”

” En ny Jönssonligan-film har beräknad premiär på juldagen i år, med bland andra Robert Gustafsson i rollen som "Sickan" och Jonas Karlsson i Brunnbergs roll som Vanheden. Brunnberg vill nu hindra biograferna från att visa filmen.

– Det är distributörerna nu som får ta ställning till hur de ska göra, för jag är inte särskilt pigg på att de sänder den här nya filmen utan upphovsmannarätt, säger han till Expressen.”

Har Ulf Brunnberg blivit en sur gubbe och hur i helvete lyckas han få patent på dynamitharry och inte vanheden?

https://www.gp.se/kultur-noje/noje-kultur/ulf-brunnberg-far-ratt-till-dynamit-harry.623fe8c4-24b6-56a7-8d06-51738bc888b8

Bra gjort av han!!! Hatar alla nya Jönssonligan även för barn lilla Jönssonligan.. sjukt dåliga..
Citera
2024-09-11, 09:01
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Har skippat de tidigare två rebooterna, men trailern för den nya ser ju minst helt okej ut. Skrattade till och med vid två tillfällen. Tänker inte döma ut den på förhand.

Var kan man se trailern?
Citera
2024-09-11, 09:07
Medlem
DraconianTimess avatar
Jag har en viss förståelse för Brunnbersgs resonemang.
Filmer som blivit succé en gång försöker man kavla ut till rena helvetet. Till sist blir det ingenting kvar och humorn blir fullständigt uttömd.

Hollywoods Marvel-serier är skräckexempel på hur man fullständigt kan köra ett original i botten tills det inte blir någonting kvar. Gissar att Brunnberg har dessa i åtanke.

Exempel:
The Boondock Saints (1999) är ett mästerverk. Inget snack om den saken. Men när man ser Boondock Saints II så återkommer alla roliga highlights från ettan. Tvåan har ingenting att tillföra.
Fastän jag tycker att Boondock Saints (1999) är ett mästerverk så har jag inte ens brytt mig om att se trean som kom för några år sedan.
Citera
2024-09-11, 09:13
Medlem
pojkpingiss avatar
Någon efterfrågade när en remake överträffade originalet. Här är mitt strå till stacken. The Italian Job. Det är självfallet en snygg och underhållande klassiker med Michael Caine från 1969. Men remaken från 2003 med bl a Edwad Norton och Mark Wahlberg spöar faktisk originalet. Det är min bestämda uppfattning.

Originalet:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Italian_Job

Remaken:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Italian_Job_(2003_film)
Citera
2024-09-11, 09:15
Medlem
James.Fjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Dynamit-Harry spelades av en färgad herre (Alexander Karim) i rebooten "Jönssonligan – Den perfekta stöten" från 2015. Filmen var bederövlig och ligger sedan länge på historiens skräphög. Karim axlade inte rollen väl. Dock gillar jag Karim väldigt mycket som skådis annars.

https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%B6nssonligan_%E2%80%93_Den_perfekta_st%C3%B6t en
Fel, Alexander spelade Vanheden.

Och det som är märkligt med Brunnberg är att han sa i intervju att det var helt OK att en ny generation tog över.
Nu har han tydligen ändrat sig.
Citera
2024-09-11, 09:17
Avstängd
Tanachs avatar
Kan någon lägga ut domen från tingsrätten?
Citera
2024-09-11, 09:20
Synd att inte Björn Gustafsson ställer upp som parhäst!
Citera
2024-09-11, 09:21
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James.Fjong
Fel, Alexander spelade Vanheden.

Och det som är märkligt med Brunnberg är att han sa i intervju att det var helt OK att en ny generation tog över.
Nu har han tydligen ändrat sig.

Fel av mig! Du har så klart rätt.

Ja, till Brunnbergs nackdel kan ju sägas att han inte är särskilt konsekvent, utan fladdrar omkring i sina åsikter gällande det Jönssonligska arvet. Han verkar även vara smått lynnig i humöret. Till hans försvar kan ju sägas att han (sannolikt) bara är människa.
Citera
2024-09-11, 09:23
Medlem
Å nästa år kan vi se fram emot en remake på sällskapsresan med Claes Malmberg i rollen som Berra?? Var är kreativiteten??

Svenskarna vill visserligen och naturligtvis ha tillbaka det gamla Sverige, innan det började krylla av negrer och araber! Men filmerna från den tiden, njaaa. Gör nått nytt istället!
Citera
2024-09-11, 09:31
Avstängd
Tanachs avatar
Brunnberg är bara en gangster:
Citat:
– Det handlar om att ta hänsyn till upphovsmännen, det är det jag är ute efter. Man får fråga "oss" hur man ska göra och hur man ska bete sig.
Citera
2024-09-11, 09:35
Avstängd
Tanachs avatar
Som jämförelse, betalar Disney royalties till Tobey Maguire för att ha spelat Spiderman?
Citera
2024-09-11, 09:39
Avstängd
george.sthlms avatar
En ny Jönssonligan kan jag väl med nöd acceptera.

Nya Saltkråkan däremot ! Fy fan vilket woke spektakel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in