2024-09-10, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Det tar ett tag då det är många som skickar förfrågningar. Jag skickade i förrgår och är borttagen nu. Men hur tar man bort sig från Lexbase? Verkar vara totalt omöjligt.
Om du söker på dig själv på mr kol nu så är det bara tomt eller vadå? Jag har inte försvunnit där än iaf
Citera
2024-09-10, 14:50
Medlem
Jag fick ett intressant svar från Lexbase nu:

"Hej,
Menar du att era brottsliga förehavanden ska döljas för allmänheten eller vill du att dina kunduppgifter ska raderas. "

Jag har inget intresse att min eventuella förehavanden ska döljas på något sätt, jag vill bara inte att asen på Lexbase och liknande tjänar pengar på skiten!!
Citera
2024-09-10, 15:00
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toppsifroppsi

"Hej,
Menar du att era brottsliga förehavanden ska döljas för allmänheten eller vill du att dina kunduppgifter ska raderas. "

Jag har inget intresse att min eventuella förehavanden ska döljas på något sätt, jag vill bara inte att asen på Lexbase och liknande tjänar pengar på skiten!!
Intressant svar, edet spelar ju en roll faktiskt om man vill bli döljd eller bort ifrån deras register,, återkom med svar vad som hände.
Citera
2024-09-10, 15:01
Medlem
Citat:

"Hej,

Det där svaret från Lexbase känns verkligen orimligt och ganska osannolikt att de skulle formulera sig så grovt. Visst är Lexbase en kontroversiell tjänst, men att skriva ett svar i den tonen och påstå att du försöker dölja något brottsligt känns väldigt osakligt och oproffsigt från deras sida, särskilt om du inte är dömd för något brott. Det är viktigt att förstå att man kan synas på Lexbase även om man inte är dömd, exempelvis om man varit inblandad i andra rättstvister som kan vara helt orelaterade till brottslig verksamhet.

Lexbase samlar rättsliga dokument, inte bara om brottsmål utan även civilmål, konkurser och andra rättsliga handlingar. Så att de skulle antyda att du har "brottsliga förehavanden" utan grund verkar oseriöst, om det är så de verkligen uttryckt sig.
Citera
2024-09-10, 15:02
Medlem
Sacredsecretions avatar
Citat:

"Hej,

Så med andra ord så är dom villiga att dölja ens kunduppgifter som exempelvis folkbokföringsadressen?
Citera
2024-09-10, 15:08
Medlem
Citat:

"Hej,

Jag fick något liknande för två månader sedan där de angav brottet jag skulle vara dömd för dessutom.
Jag upplevde det som hotfullt och besvarade det samt skickade det vidare till IMY för info.
Jag är fortfarande kvar på Lexbase så klart. Jag gissar ett det är någon i personalen där som tar någon form av eget initiativ att djävlas..
Citera
2024-09-10, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Jag har försökt med allt detta redan. Hotade till och med att stämma dem utan framgång. Däremot har imy nu börjat granska dessa tjänster. Jag har inlett ett klagomål mot både lexbase och verifiera vilket lett till att imy inlett tillsyn.

Här är frågorna som ställts av imy:

Här är IMYs motivering till granskningen:

Både lexbase och verifiera har tills idag 10 september på sig att svara. Efter det kommer imy ta ett beslut om vem som har rätt.

har du org nummer etc till lexbase/verifiera? jag ska göra samma men hittar inte uppgifterna IMY vill ha.
Citera
2024-09-10, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terry0988
har du org nummer etc till lexbase/verifiera? jag ska göra samma men hittar inte uppgifterna IMY vill ha.

Organisationsnamn för Lexbase är Garrapatica AB och org nummer är 559136-9581.

Organisationsnamn för Verifiera är Verifiera AB och org nummer är 556926-3394.
Citera
2024-09-10, 15:28
Medlem
Citat:

tack fixar anmälan omgående
Citera
2024-09-10, 16:21
Medlem
Citat:

"Hej,

Jag svarade så här:
"Hej och tack för svar!
Jag förstår nog inte svaret riktigt men som jag skrev i mitt mail så vill jag att mina uppgifter hos lexbase.se skall tas bort, inget annat"
Citera
2024-09-10, 16:23
Avslutad
Citat:

Garrapatica AB har bytt namn till Legal Newsdesk Sweden AB
Citera
2024-09-10, 17:14
Medlem
Brennwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Jag fick samma tillbaka från Lexbase nyss och förbereder en betydligt tuffare replik.
Bl.a annat det de hävdar att vad som sägs i grundlagen skulle ha företräde framför EU-domstolen.
De VET att det inte stämmer. Jag tänker inte bara citera IMY och domstolarna utan även skicka med faktiska screenshoots. Vad de gör är att de försöker lura oss och skrämma iväg oss. Samt att Lexbase känner väl till att IMY inte vågar agera..
Dela gärna den repliken här när du författat den. Jag sitter i lite samma sits och tänkte formulera ett bra svar. Kan ju göra sig passande med lite inspirationen gällande hur man bäst strukturerar ett vettigt svar till, i mitt fall, Lexbase.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in