Citat:
Ursprungligen postat av
Toppsifroppsi
Jag fick ett intressant svar från Lexbase nu:
"Hej,
Menar du att era brottsliga förehavanden ska döljas för allmänheten eller vill du att dina kunduppgifter ska raderas. "
Jag har inget intresse att min eventuella förehavanden ska döljas på något sätt, jag vill bara inte att asen på Lexbase och liknande tjänar pengar på skiten!!
Det där svaret från Lexbase känns verkligen orimligt och ganska osannolikt att de skulle formulera sig så grovt. Visst är Lexbase en kontroversiell tjänst, men att skriva ett svar i den tonen och påstå att du försöker dölja något brottsligt känns väldigt osakligt och oproffsigt från deras sida, särskilt om du inte är dömd för något brott. Det är viktigt att förstå att man kan synas på Lexbase även om man inte är dömd, exempelvis om man varit inblandad i andra rättstvister som kan vara helt orelaterade till brottslig verksamhet.
Lexbase samlar rättsliga dokument, inte bara om brottsmål utan även civilmål, konkurser och andra rättsliga handlingar. Så att de skulle antyda att du har "brottsliga förehavanden" utan grund verkar oseriöst, om det är så de verkligen uttryckt sig.