2024-09-10, 12:17
Medlem
Sacredsecretions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Varför blir man inte bortplockad från MRKOLL? Så oerhört irriterande, ser att andra blir bortplockade samma regler borde gälla för alla..

Misstänker att dom har fått in en hel del förfrågningar och har fullt upp med borttagningarna
Citera
2024-09-10, 12:40
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Varför blir man inte bortplockad från MRKOLL? Så oerhört irriterande, ser att andra blir bortplockade samma regler borde gälla för alla..
Det tar ett tag då det är många som skickar förfrågningar. Jag skickade i förrgår och är borttagen nu. Men hur tar man bort sig från Lexbase? Verkar vara totalt omöjligt.
Citera
2024-09-10, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Det tar ett tag då det är många som skickar förfrågningar. Jag skickade i förrgår och är borttagen nu. Men hur tar man bort sig från Lexbase? Verkar vara totalt omöjligt.

Jag skickade i Torsdags och är fortfarande inte borttagen använde du dig av mallen från Flashback? När du skickade in till Mrkoll?
Har du skickat iväg meddelande till Google med? Hoppas de kan ta bort en från deras sökmotor med.. angående lexbase så vet jag inte, är inte registrerad där vet inte om det går att få bort sig därifrån?
Citera
2024-09-10, 13:24
Medlem
Sacredsecretions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976

Lexbase är svårt i dagsläget, deras ärende är uppe i EU domstolen och Högsta Förvaltningsrätten så det återstår att se vad som sker med deras bolag men just nu verkar det som att dom hänvisar till gamla paragrafer enbart för att vinna tid, deras bolag är ett sjunkande skepp som snart kommer gå i konkurs.
Citera
2024-09-10, 14:00
Medlem
irrelevants avatar
Försökte ta bort mig från Verifiera och hänvisade till GDPR enl. trådstart men fick detta till svar. Några tips på vad man skulle kunna svara?

---------------------

Hej,
Verifiera har utgivningsbevis för den publicering som sker.
Det innebär att Verifiera inte omfattas av Dataskyddsförordningen (GDPR).

Verifieras publicering är grundlagsskyddad i enlighet med den svenska offentlighetsprincipen såsom den uttrycks i Yttrandefrihetsgrundlagen. Den svenska offentlighetsprincipen innebär att envar har rätt att ta del av offentliga handlingar. Domar avkunnade av svenska domstolar och beslut fattade av svenska myndigheter är just sådana offentliga handlingar som envar i Sverige har rätt att ta del av, ohindrat av Dataskyddsförordningen (GDPR). Verifiera agerar utifrån den offentlighetsprincip våra svenska domstolar och myndigheter arbetar utefter. Det domstolarna och myndigheterna publicerar i form av offentliga handlingar är även det Verifiera publicerar - i oförändrat skick. I det fall en person förekommer i offentliga handlingar är utfående av information och eller radering inte något som omfattas av rättigheter enligt dataskyddsförordningen. Sådana personuppgifter behandlas inom ramen för det utgivningsbevis som Verifiera omfattas av. För sådana personuppgifter gäller den reglering som följer av yttrandefrihetsgrundlagen och dess hänvisningar till tryckfrihetsförordningen.

Om du vill veta vilken information som förekommer om dig eller någon annan i offentliga handlingar kan du vända dig till relevanta myndigheter och domstolar och där få reda på det.

I övrigt hänvisar Verifiera till innehållet i 1 kap. 7 § Lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning.
(7 § EU:s dataskyddsförordning och denna lag ska inte tillämpas i den utsträckning det skulle strida mot tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.)
Citera
2024-09-10, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Försökte ta bort mig från Verifiera och hänvisade till GDPR enl. trådstart men fick detta till svar. Några tips på vad man skulle kunna svara?

---------------------

Hej,

Verifieras publicering är grundlagsskyddad i enlighet med den svenska offentlighetsprincipen såsom den uttrycks i Yttrandefrihetsgrundlagen. Den svenska offentlighetsprincipen innebär att envar har rätt att ta del av offentliga handlingar. Domar avkunnade av svenska domstolar och beslut fattade av svenska myndigheter är just sådana offentliga handlingar som envar i Sverige har rätt att ta del av, ohindrat av Dataskyddsförordningen (GDPR). Verifiera agerar utifrån den offentlighetsprincip våra svenska domstolar och myndigheter arbetar utefter. Det domstolarna och myndigheterna publicerar i form av offentliga handlingar är även det Verifiera publicerar - i oförändrat skick. I det fall en person förekommer i offentliga handlingar är utfående av information och eller radering inte något som omfattas av rättigheter enligt dataskyddsförordningen. Sådana personuppgifter behandlas inom ramen för det utgivningsbevis som Verifiera omfattas av. För sådana personuppgifter gäller den reglering som följer av yttrandefrihetsgrundlagen och dess hänvisningar till tryckfrihetsförordningen.

Om du vill veta vilken information som förekommer om dig eller någon annan i offentliga handlingar kan du vända dig till relevanta myndigheter och domstolar och där få reda på det.

I övrigt hänvisar Verifiera till innehållet i 1 kap. 7 § Lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning.
(7 § EU:s dataskyddsförordning och denna lag ska inte tillämpas i den utsträckning det skulle strida mot tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.)

hur gör jag om jag ej har bank id? kan man fota leg och skicka in eller visa på annat sätt?
Citera
2024-09-10, 14:35
Medlem
Brennwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Du får berätta hur det gick.

Citat:
Ursprungligen postat av Sacredsecretion
Hur gick mötet?
Lättare att komma i kontakt med USAs president
De ringde inte, så jag ringde upp och fick då höra att de stängt för dagen, växeltelefonisten visste inte något närmare varför... De skulle istället ringa 09:30 imorgon.
Citera
2024-09-10, 14:40
Medlem
Citat:

---------------------

Hej,

De kommer ej ta bort. Samma med Lexbase. Ända vägen framåt är att klage via imy.

Jag har ett klagomål på gång just nu mot dessa vilket lett till att imy inlett tillsyn. Idag senast ska de svara mig. Kan uppdatera när jag fått deras svar.
Citera
2024-09-10, 14:42
Medlem
Citat:

---------------------

Hej,

Jag fick samma tillbaka från Lexbase nyss och förbereder en betydligt tuffare replik.
Bl.a annat det de hävdar att vad som sägs i grundlagen skulle ha företräde framför EU-domstolen.
De VET att det inte stämmer. Jag tänker inte bara citera IMY och domstolarna utan även skicka med faktiska screenshoots. Vad de gör är att de försöker lura oss och skrämma iväg oss. Samt att Lexbase känner väl till att IMY inte vågar agera..
Citera
2024-09-10, 14:43
Medlem
Sacredsecretions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
De kommer ej ta bort. Samma med Lexbase. Ända vägen framåt är att klage via imy.

Jag har ett klagomål på gång just nu mot dessa vilket lett till att imy inlett tillsyn. Idag senast ska de svara mig. Kan uppdatera när jag fått deras svar.

Samma här när det gäller Upplysning, inväntar svar från IMY. Fler borde vända sig till IMY så att vi får bollen i rullning.
Citera
2024-09-10, 14:45
Medlem
AlbusPercivals avatar
Lexbases svar

Hej,

Lexbase är en rättsdatabas som speglar offentliga handlingar från Svenska myndigheter. Lexbase har utgivningsbevis för sin databas och den publicering som sker däri. Detta innebär att Lexbase databas och publicering är grundlagsskyddad i enlighet med den svenska offentlighetsprincipen såsom den uttrycks i Yttrandefrihetsgrundlagen. Den svenska offentlighetsprincipen innebär att envar har rätt att ta del av offentliga handlingar. Domar avkunnade av svenska domstolar och beslut fattade av svenska myndigheter är just sådana offentliga handlingar som envar i Sverige har rätt att ta del av, ohindrat av Dataskyddsförordningen (GDPR). Det handlar till syvende och sist om att Lexbase (och övriga aktörer) agerar utifrån den offentlighetsprincip våra svenska domstolar och myndigheter arbetar utefter. Det domstolarna och myndigheterna publicerar i form av offentliga handlingar är även det Lexbase publicerar - i oförändrat skick. Polisens satta gallringsregler har ingen bäring på offentlighetsprincipen och de offentliga handlingar som kan begäras ut från domstolar och myndigheter och som av våra kunder kan ta del av i vår databas. Bedömningen görs alltid hos våra kunder och Lexbase är endast en aktör som samlar in och synliggör offentliga handlingar på ett smidigt och tidseffektivt sätt.

I övrigt hänvisar Lexbase till innehållet i 1 kap. 7 § Lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning.

7 § EU:s dataskyddsförordning och denna lag ska inte tillämpas i den utsträckning det skulle strida mot tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.
Citera
2024-09-10, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Jag fick samma tillbaka från Lexbase nyss och förbereder en betydligt tuffare replik.
Bl.a annat det de hävdar att vad som sägs i grundlagen skulle ha företräde framför EU-domstolen.
De VET att det inte stämmer. Jag tänker inte bara citera IMY och domstolarna utan även skicka med faktiska screenshoots. Vad de gör är att de försöker lura oss och skrämma iväg oss. Samt att Lexbase känner väl till att IMY inte vågar agera..

Jag har försökt med allt detta redan. Hotade till och med att stämma dem utan framgång. Däremot har imy nu börjat granska dessa tjänster. Jag har inlett ett klagomål mot både lexbase och verifiera vilket lett till att imy inlett tillsyn.

Här är frågorna som ställts av imy:

Citat:
1. Vilket är ert organisationsnummer?
2. Stämmer det att ni har ett giltigt utgivningsbevis för webbplatsen www.verifiera.se?
3. Stämmer den ovan beskrivna redogörelsen för omständigheterna i det aktuella fallet? Om ja, ange det. Om nej, ange vad som inte stämmer.
4. Om ni anser att dataskyddsförordningens bestämmelser om rätten till radering inte är tillämplig för den i klagomålet aktuella personuppgiftsbehandlingen, motivera ert ställningstagande.
5. Har ni tagit emot Klagandens begäran? Om ja, ange det och datum för när ni tog emot begäran. Om nej, bemöt klagandens påstående om att en begäran skickats in.
6. Beskriv vilka åtgärder som ni har vidtagit med anledning av begäran och datum för när detta skett.
7. Om ni inte har tillmötesgått begäran, men har en avsikt att göra det, ange vilka åtgärder som ni kommer att vidta och datum för när ni avser att genomföra dem.
8.Om ni inte har tillmötesgått begäran och inte har för avsikt att göra det, motivera i detalj varför ni inte avser göra det.

Här är IMYs motivering till granskningen:

Citat:
Rätten till radering

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) är tillsynsmyndighet enligt dataskyddsförordningen, GDPR.

IMY har tidigare bedömt att regeringen i yttrandefrihetsgrundlagen och dataskyddslagen har utgjort hinder mot att ingripa mot söktjänster med frivilligt utgivningsbevis som publicerar personuppgifter. IMY bedömer dock i ett nytt rättsligt ställningstagande² att myndigheten är behörig att inleda tillsyn mot söktjänster med utgivningsbevis med anledning av klagomål från enskilda.

IMY har beslutat att granska er personuppgiftsbehandling och har därför inlett tillsyn.

Varför granskar IMY er verksamhet?

IMY har fått in ett klagomål från en enskild (klaganden), se bilaga.

Av klagomålet framgår i huvudsak följande omständigheter.

Verifiera AB (Bolaget) behandlar klagandens personuppgifter genom sin publicering på webbplatsen www.verifiera.se (Webbplatsen).
Klaganden har kontaktat Bolaget den 9 april 2024 och begärt att Bolaget ska radera klagandens personuppgifter från Webbplatsen.
Bolaget har inte tillmötesgått begäran.
Bolaget har i ett svar till klaganden den 15 april 2024 uppgett att Bolaget har utgivningsbevis för Webbplatsen vilket innebär att dataskyddsförordningen inte är tillämplig och att Bolaget därför inte har för avsikt att radera personuppgifterna och hänvisar till 1 kap. 7 § första stycket tryckfrihetsförordningen (2018:218).
IMY avser att utreda om ni har tagit emot och hanterat klagandens begäran om radering.

Både lexbase och verifiera har tills idag 10 september på sig att svara. Efter det kommer imy ta ett beslut om vem som har rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in