Flashback bygger pepparkakshus!
2024-09-10, 09:26
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Hatt på 70-talet? Nej, verkligen inte. 50-talet möjligen. Även herrarna hade hatt.

Däremot har du rätt i att damerna i mogen ålder hade permanent och kortklippt. Det var dyrt så många gjorde hempermanent, hade papiljotter. Fanns en typ av hårrullar också som man hettade upp, Carmen curlers.
Jag googlade ju precis, provade alla årtal 1970-75, fanns nästan inga bilder på tanter utan hatt. Dessutom var jag med på den tiden och jag vet att min mamma hade hatt eller pälsmössa varje dag och en hel garderob med bara hattar. Och handväskor.
Citera
2024-09-10, 13:36
Medlem
448s avatar
För många år sen hade vi en städkärring på gymmet , alltid trevlig o så mot alla.

Helt plötsligt snaggade tjerringen håret o blev en hagga

Börja hata oss ironmankillar o så , sen börja hon o slänga våra grejer o så.

Fel grabbar o leka med för till slut gillra vid en videofälla o bad gymchefen kalla ned haggan.
Varpå haggan sa att vi var slarviga o hade dåligt minne.

Då kommer jag gående med sopsäcken o öppnar den inför chefen o den ljugande haggan

Ridå och adjöss

Hagga persona non grata
Citera
2024-09-11, 01:30
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det känner jag inte igen. Menar du att (i princip) alla vuxna kvinnor var kortklippta innan 00-talet?

Nej, det menar jag inte. Däremot var fritt hängande hår långt ner på ryggen något som mest bara småflickor hade. Det modet kom när man började med hårförlängningar, borde ha varit på 00-talet.

De allra flesta klippte sig när man ville se mer vuxen ut och det behövde inte vara kort, men sällan längre än axellångt. Men om man tittar på ikoniska kändisars frisyrer har vi prinsessan Diana. Marilyn Monroe, Twiggy, Lill-Babs, Audrey Hepburn, Coco Chanel för att bara ta några exempel.

Hippietiden var ett undantag, långt hår signalerade frigjordhet och kanske även sexuell lössläppthet om man inte var hippie, som Brigitte Bardot t ex.

Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Jag googlade ju precis, provade alla årtal 1970-75, fanns nästan inga bilder på tanter utan hatt. Dessutom var jag med på den tiden och jag vet att min mamma hade hatt eller pälsmössa varje dag och en hel garderob med bara hattar. Och handväskor.

Tror din mamma inte riktigt följde med sin tid. Det var definitivt inte modernt med hatt. Mössa på vintern kan man väl ha haft, men många gick barhuvade fast det var kallt för att bryta med det gamla och slippa platta till håret.

En del huvudbonader fanns det väl. Stora kepsar var inne ett tag runt 1970. Små virkade mössor som den Agneta i Abba hade och en del proggare hade huckle i vad som sågs som solidaritet med arbetarklassen. Har för mig ryssmössor var inne ett tag men bara med uppfällda öronlappar.

Men inga hattar. Google beter sig märkligt, någon urballad logaritm kanske?

Tanterna hade handväskor men ungdomarna skulle ha plastpåsar och helst från nåt jeansmärke som Gul&Blå.
Citera
2024-09-11, 09:40
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Nej, det menar jag inte. Däremot var fritt hängande hår långt ner på ryggen något som mest bara småflickor hade. Det modet kom när man började med hårförlängningar, borde ha varit på 00-talet.

De allra flesta klippte sig när man ville se mer vuxen ut och det behövde inte vara kort, men sällan längre än axellångt. Men om man tittar på ikoniska kändisars frisyrer har vi prinsessan Diana. Marilyn Monroe, Twiggy, Lill-Babs, Audrey Hepburn, Coco Chanel för att bara ta några exempel.

Hippietiden var ett undantag, långt hår signalerade frigjordhet och kanske även sexuell lössläppthet om man inte var hippie, som Brigitte Bardot t ex.

Tror din mamma inte riktigt följde med sin tid. Det var definitivt inte modernt med hatt. Mössa på vintern kan man väl ha haft, men många gick barhuvade fast det var kallt för att bryta med det gamla och slippa platta till håret.

En del huvudbonader fanns det väl. Stora kepsar var inne ett tag runt 1970. Små virkade mössor som den Agneta i Abba hade och en del proggare hade huckle i vad som sågs som solidaritet med arbetarklassen. Har för mig ryssmössor var inne ett tag men bara med uppfällda öronlappar.

Men inga hattar. Google beter sig märkligt, någon urballad logaritm kanske?

Tanterna hade handväskor men ungdomarna skulle ha plastpåsar och helst från nåt jeansmärke som Gul&Blå.
Jag tror du är senare, gulåblå avslöjar det känns mer som 1976, jag talar 1970-74. Vi bodde i Danderyd och hon jobbade på Odengatan, nej vi var inga lantisar, hon hade hatt och permanentat hår.

Notera att hon var 40 och över, jag pratar inte om yngre än så.

När man är med om ett trendbyte så vet man det inte, men kan vara så att damhattar dog ganska exakt på ett år t.ex 1973 eller 75. Så alla slutade med damhattar samtidigt.
Citera
2024-09-11, 12:45
Jag tänker att käringfrisyren främst handlar om bekvämlighet, att hon helt enkelt inte vill lägga ner den tiden på frisyren som långt hår kräver samt att man med åldern ofta bryr sig mindre om utseendet. Håret kanske blir märkbart sämre med åldern även för kvinnor? Det som dock motsäger detta är att det borde finnas andra tämligen enkla korta frisyrer som är lite snitsiga men samtidigt enkla att hantera, så jag vet inte exakt. Pamela Anderson såg ju bra ut i sin korta frilla men det kanske är ett orättvist exempel Men den där cocker spaniel-frillan som en del medelålders kvinnor skaffar sig känns ju bara onödigt. Varför liksom?
Citera
2024-09-11, 14:28
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Jag tror du är senare, gulåblå avslöjar det känns mer som 1976, jag talar 1970-74. Vi bodde i Danderyd och hon jobbade på Odengatan, nej vi var inga lantisar, hon hade hatt och permanentat hår.

Notera att hon var 40 och över, jag pratar inte om yngre än så.

När man är med om ett trendbyte så vet man det inte, men kan vara så att damhattar dog ganska exakt på ett år t.ex 1973 eller 75. Så alla slutade med damhattar samtidigt.

Ok, då förstår jag. Medelålders dam i Danderyd ville kanske inte ge upp sina hattar. Kungafamiljen kör ju fortfarande med hatt. Men man är inte lantis för att man bor nån annanstans och följer modet.

Du har rätt i att Gul&Blå plastpåse var något år senare, men det övriga är rätt i tiden.
Citera
2024-09-11, 14:51
Bannlyst
Alltså män är så jävla dumma

Tror snarare det beror på att håret har blivit väldigt tunt.

Dessutom är ”den typiska käringfrisyren” inget annat än en klassisk herrklippning

”Är det kvinnans sätt att kasta in handduken?” . Ja vad ska vi säga om alla flintskalliga män då. Är det mannens sätt att kasta in handduken?
Senast redigerad av ResanTillMelonia 2024-09-11 kl. 14:53.
Citera
2024-10-03, 16:25
Håret blir risigare och skörare med åldern. Vissa tappar till och med hår. Tror många äldre gärna behållt sitt långa hår annars.
Citera
2024-10-03, 19:04
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Faktum är att den mest lättskötta frisyren som finns är att ha det långt och sätta upp det med klämma eller i tofs.

En kort frisyr behöver toppas ofta, men med ovanstående slipper man ifrån det. Slitet hår kan man enkelt dölja genom att vika in det.
Citera
2024-10-04, 07:47
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midtown
Kvinnor som passerat bäst före datum med råge tenderar at klippa sig korthårigt. Den klassiska korthåriga kärringfrisyren. Är den kvinnans sätt att kasta in handduken och ge upp sin sexualitet? Är den sista spiken i kistan som visar att kvinnan eller tanten gett upp på sig själv?
Ofta slutar de ju även sminka sig i samma veva. De har liksom fattat att ingen är intresserade av de längre?

Är kärringsfrisyrens kvinnans sätt att kasta in handduken?
Ja, det tror jag.

Har aldrig varit ihop med en korthårig kvinna, och kommer inte heller bli det. En kvinna skall ha långt hår, det är den viktigaste komponenten hos en kvinna.
Citera
2024-10-04, 08:10
Medlem
ElimGaraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James.Fjong
När kvinnor inte längre vill signalera sin sexualitet, väljer dom att klippa håret kort.
Och blir istället kärringar. Som ser ut som gubbar.

Och dessutom blir de tjocka!
Citera
2024-10-04, 08:15
Medlem
Kvinnor tenderar att gå upp i vikt med åren och de passar bättre i kort hår när de har blivit lite mer runda i ansiktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in