Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Det känner jag inte igen. Menar du att (i princip) alla vuxna kvinnor var kortklippta innan 00-talet?
Nej, det menar jag inte. Däremot var fritt hängande hår långt ner på ryggen något som mest bara småflickor hade. Det modet kom när man började med hårförlängningar, borde ha varit på 00-talet.
De allra flesta klippte sig när man ville se mer vuxen ut och det behövde inte vara kort, men sällan längre än axellångt. Men om man tittar på ikoniska kändisars frisyrer har vi prinsessan Diana. Marilyn Monroe, Twiggy, Lill-Babs, Audrey Hepburn, Coco Chanel för att bara ta några exempel.
Hippietiden var ett undantag, långt hår signalerade frigjordhet och kanske även sexuell lössläppthet om man inte var hippie, som Brigitte Bardot t ex.
Citat:
Ursprungligen postat av
ManicToo
Jag googlade ju precis, provade alla årtal 1970-75, fanns nästan inga bilder på tanter utan hatt. Dessutom var jag med på den tiden och jag vet att min mamma hade hatt eller pälsmössa varje dag och en hel garderob med bara hattar. Och handväskor.
Tror din mamma inte riktigt följde med sin tid. Det var definitivt inte modernt med hatt. Mössa på vintern kan man väl ha haft, men många gick barhuvade fast det var kallt för att bryta med det gamla och slippa platta till håret.
En del huvudbonader fanns det väl. Stora kepsar var inne ett tag runt 1970. Små virkade mössor som den Agneta i Abba hade och en del proggare hade huckle i vad som sågs som solidaritet med arbetarklassen. Har för mig ryssmössor var inne ett tag men bara med uppfällda öronlappar.
Men inga hattar. Google beter sig märkligt, någon urballad logaritm kanske?
Tanterna hade handväskor men ungdomarna skulle ha plastpåsar och helst från nåt jeansmärke som Gul&Blå.