Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Hyfsat intelligenta studenter, iaf. Motiverade kan man ej veta, för de två går inte nödvändigtvis hand i hand. Finns studier som visat att medan gymnasiebetyg är ganska bra på att förutsäga resultat i högskolan, så är högskoleprovsresultat inte alls lika bra på det.
Däremot så har du absolut rätt i att antalet platser i allmänhet korrelerar med lägre antagningspoäng (även om det teoretiskt sett förstås kan hända att det inte gör det i enskilda fall).
Ja det kan jag tänka mig. Höga gymnasiebetyg är nog först och främst ett tecken på disciplin. På grund av hur HP är utformat så mäter det andra kvaliteter, som inte nödvändigtvis innebär att man har den disciplin som krävs för att leva ett asketiskt och fokuserat studieliv.
Å andra sidan lockar psykologutbildningen en oproportionerligt stor mängd äldre studenter vilket låter rimligt då psykologi handlar om förståelse för sina egna och andras livsupplevelser, vilket gör att det är ett av få yrken man med fördel läser till senare i livet, i mitt tycke. Detta borde också betyda motiverade studenter som faktiskt i större grad funderat på vad de vill studera.