2023-04-11, 20:39
Medlem
Xebecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyllobates
Beror på vad du är intresserad av. Finns en del personer på SU som ångrar sitt val p.g.a. arbete- och organisationspsykologin. Är såklart en fördel om man gillar det. Du kan titta och jämföra utbildningarnas innehåll. KI har VG-U, SU har A-F. Kan vara värt att ha i åtanke. Svårt att ge generella råd!

Tack för hjälpen, jag får kolla upp detta ordentligt och jämföra innan jag väljer. Mitt intryck hittills (läste på lite i psykologprogrammet-tråden, m.m.) är att KI verkar ha en mer biologisk prägel, typ att deras psykologi lutar åt naturvetenskapen, medan SU:s program kanske ligger närmare sociologin. Det lutar åt KI just nu, men vi får se.
Citera
2023-04-11, 23:13
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xebec
Tack för hjälpen, jag får kolla upp detta ordentligt och jämföra innan jag väljer. Mitt intryck hittills (läste på lite i psykologprogrammet-tråden, m.m.) är att KI verkar ha en mer biologisk prägel, typ att deras psykologi lutar åt naturvetenskapen, medan SU:s program kanske ligger närmare sociologin. Det lutar åt KI just nu, men vi får se.

Nej, så är det inte alls. Utbildningarna ska vara relativt likvärdiga givet legitimationen. Tittar du på kursinnehållet blir det rätt tydligt att det inte är skillnaden. KI har dock som nämnt en kurs kallad ”Grundläggande biologi” men har man gått natur är det rätt mycket repetition. KI har en klinisk inriktning, SU en arbete- och organisationsinriktning. (Umeå idrottspsykologi, MiU hälsopsykologi et cetera).
Citera
2023-04-12, 22:55
Medlem
Xebecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyllobates
Nej, så är det inte alls. Utbildningarna ska vara relativt likvärdiga givet legitimationen. Tittar du på kursinnehållet blir det rätt tydligt att det inte är skillnaden. KI har dock som nämnt en kurs kallad ”Grundläggande biologi” men har man gått natur är det rätt mycket repetition. KI har en klinisk inriktning, SU en arbete- och organisationsinriktning. (Umeå idrottspsykologi, MiU hälsopsykologi et cetera).

Fanders! Bra koll jag har... Men ok då är jag med på noterna, tack för hjälpen.
Citera
2023-04-15, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HP-ghostwriter
Gammalt inlägg, men vill ändå påpeka att det är knepigt att jobba utomlands när det kommer till legitimerade vårdyrken. Enklare i EU, men i övrigt är det svårt till omöjligt många gånger.

Är det så? Trodde en grej med psykologyrket var att man kunde hoppa rund bland länder efter behag. Men nu när du säger det så väl kanske psykolog ett så ungt och obeprövat yrke att det inte är så standardiserat som läkare.
Citera
2023-04-15, 23:05
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortkastatkonto
Är det så? Trodde en grej med psykologyrket var att man kunde hoppa rund bland länder efter behag. Men nu när du säger det så väl kanske psykolog ett så ungt och obeprövat yrke att det inte är så standardiserat som läkare.

Du kan i regel inte hoppa runt som läkare heller. De flesta amerikaner kan inte jobba som läkare i Sverige t.ex.
Citera
2023-04-15, 23:06
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HP-ghostwriter
Gammalt inlägg, men vill ändå påpeka att det är knepigt att jobba utomlands när det kommer till legitimerade vårdyrken. Enklare i EU, men i övrigt är det svårt till omöjligt många gånger.
Citat:
Ursprungligen postat av Bortkastatkonto
Det krävs ofta att man ska få sin utbildning validerad, genomgå tester, o.s.v. Dessutom är det ofta ett krav att man kan klara ett språktest på det lokala språket.

Psykolog är dock ofta lättare än läkare när det gäller att få jobba i andra länder.

(Ovanstående gäller ej inom EU/EES.)
Citera
2023-04-15, 23:33
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
KI:s ranking inom psykologi är inte så imponerade som inom andra områden: 101-150 i världen enligt QS World University Rankings (vid ranking sämre än topp 100 så ges ingen exakt position):
https://www.topuniversities.com/university-rankings/university-subject-rankings/2022/psychology

Att jämföras med de områden där KI är starkt, t.ex. medicin (12 i världen):
https://www.topuniversities.com/university-rankings/university-subject-rankings/2022/medicine

Eller odontologi (tandvård) (nummer ett i världen!):
https://www.topuniversities.com/university-rankings/university-subject-rankings/2022/dentistry

KI är väl kanske framförallt mest känt utomlands. Kan tänka mig att det eventuellt kan vara en fördel om man vill ha postdoctjänster. Ska man doktorera spelar det dock mindre roll var man pluggat annars och där är också skillnaden inom vilka "delområden" forskningen är inom.
Citera
2024-09-10, 19:21
Medlem
Riksskaldens avatar
Angående intagningspoäng på HP har de exakt samma gräns, men KI tar in mer än dubbelt så många jämfört med SU vilket brukar vikta intagningskraven nedåt. Har man åstadkommit 1.55 på HP så är man dock långt ifrån dum i huvudet så det torde vara motiverade studenter på bägge lärosätena.
Senast redigerad av Riksskalden 2024-09-10 kl. 19:24.
Citera
2024-09-10, 20:36
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksskalden
Angående intagningspoäng på HP har de exakt samma gräns, men KI tar in mer än dubbelt så många jämfört med SU vilket brukar vikta intagningskraven nedåt. Har man åstadkommit 1.55 på HP så är man dock långt ifrån dum i huvudet så det torde vara motiverade studenter på bägge lärosätena.
Hyfsat intelligenta studenter, iaf. Motiverade kan man ej veta, för de två går inte nödvändigtvis hand i hand. Finns studier som visat att medan gymnasiebetyg är ganska bra på att förutsäga resultat i högskolan, så är högskoleprovsresultat inte alls lika bra på det.

Däremot så har du absolut rätt i att antalet platser i allmänhet korrelerar med lägre antagningspoäng (även om det teoretiskt sett förstås kan hända att det inte gör det i enskilda fall).
Citera
2024-09-10, 20:47
Medlem
Riksskaldens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Hyfsat intelligenta studenter, iaf. Motiverade kan man ej veta, för de två går inte nödvändigtvis hand i hand. Finns studier som visat att medan gymnasiebetyg är ganska bra på att förutsäga resultat i högskolan, så är högskoleprovsresultat inte alls lika bra på det.

Däremot så har du absolut rätt i att antalet platser i allmänhet korrelerar med lägre antagningspoäng (även om det teoretiskt sett förstås kan hända att det inte gör det i enskilda fall).

Ja det kan jag tänka mig. Höga gymnasiebetyg är nog först och främst ett tecken på disciplin. På grund av hur HP är utformat så mäter det andra kvaliteter, som inte nödvändigtvis innebär att man har den disciplin som krävs för att leva ett asketiskt och fokuserat studieliv.

Å andra sidan lockar psykologutbildningen en oproportionerligt stor mängd äldre studenter vilket låter rimligt då psykologi handlar om förståelse för sina egna och andras livsupplevelser, vilket gör att det är ett av få yrken man med fördel läser till senare i livet, i mitt tycke. Detta borde också betyda motiverade studenter som faktiskt i större grad funderat på vad de vill studera.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in