Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Jag kanske formulerade mig lite för korthugget. Fauzzi använder mycket riktigt ordet Tenson när han beskriver mannen som går bakom makarna Palme, men mitt inlägg avsåg endast hans observation av Björkman i nästa skede. Ursäkta om det var otydligt.
Jag tycker att vissa skribenter översäljer Fauzzis ”igenkännande” av Björkman när det enbart är färgen på jackan det rör sig om. På mycket långt avstånd dessutom.
Okej, då är jag med, läste kanske lite hastigt.
Annars håller jag med dig. Ska man vara tuff, finns det väl egentligen inte särskilt mycket som pekar på att Fauzzi sett just Björkman, anser jag. Visst, blå täckjacka, men Fauzzi hänvisar väl jackans färg till en telefonkatalog-del? Och efter att ha sett den katalogen, anser jag att färgen är betydligt mörkare och har en annan blå nyans (minns inte nyansens färg) än den Björkman har på sig, iaf om man ska lita på hans klädval vid rekonstruktionen när han står i Dekorimas prång.
Minns jag rätt, säger väl även Fauzzi (gällande den efterföljande mannen) att han var lite äldre, äldre än förhörsledarens 44 år. Dock blir ju detta lite prilligt, eftersom vi inte vet hur förhörsledaren såg ut? Han kan ju ha sett både äldre och yngre ut än den genomsnittlige 44-åringen? Vi vet ju inte Fauzzis referenser kring detta. Men enligt mig, såg Björkman inte ut som någon ca 44-åring, snarare 30-35?
Mitt minne kan svikta, men blåa täckjackor på män omkring åren för mordet, var ju den allra vanligaste färgen, tätt följt av svart (det är typ likadant idag, möjligen är svart den vanligaste istället). Så inte heller detta är ju något sensationellt.
Dock tycker jag det är lite snurrigt, att Björkman inte ser denne man någon gång utefter Sveavägen? Han verkar ju minuterna innan mordet ha spejat i alla väderstrecken i det närmaste?