2024-09-10, 14:45
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
En detalj som nästan verkar glömmas bort ibland är följande mening ur Fauzzis första förhör: ”Det är på jackans färg Fauzzi igenkänner mannen.”

Det betyder att man inte kan dra några andra slutsatser som att Fauzzi skulle ha känt igen jackans modell eller längd. Ej heller någon övrig klädsel eller fysiskt attribut på mannen. Det verkar också helt logiskt mot bakgrund av vilket stort avstånd det rör sig om.

Säger inte Fauzzi i förhör (något i stil med) "kanske av Tenson-modell" gällande jackan? Eller har jag drömt detta?
Citera
2024-09-10, 15:04
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Säger inte Fauzzi i förhör (något i stil med) "kanske av Tenson-modell" gällande jackan? Eller har jag drömt detta?

Jag kanske formulerade mig lite för korthugget. Fauzzi använder mycket riktigt ordet Tenson när han beskriver mannen som går bakom makarna Palme, men mitt inlägg avsåg endast hans observation av Björkman i nästa skede. Ursäkta om det var otydligt.

Jag tycker att vissa skribenter översäljer Fauzzis ”igenkännande” när det enbart är färgen på jackan det rör sig om. På ett mycket långt avstånd dessutom.
Senast redigerad av Knattarna 2024-09-10 kl. 15:13.
Citera
2024-09-10, 15:19
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jag kanske formulerade mig lite för korthugget. Fauzzi använder mycket riktigt ordet Tenson när han beskriver mannen som går bakom makarna Palme, men mitt inlägg avsåg endast hans observation av Björkman i nästa skede. Ursäkta om det var otydligt.

Jag tycker att vissa skribenter översäljer Fauzzis ”igenkännande” av Björkman när det enbart är färgen på jackan det rör sig om. På mycket långt avstånd dessutom.

Okej, då är jag med, läste kanske lite hastigt.

Annars håller jag med dig. Ska man vara tuff, finns det väl egentligen inte särskilt mycket som pekar på att Fauzzi sett just Björkman, anser jag. Visst, blå täckjacka, men Fauzzi hänvisar väl jackans färg till en telefonkatalog-del? Och efter att ha sett den katalogen, anser jag att färgen är betydligt mörkare och har en annan blå nyans (minns inte nyansens färg) än den Björkman har på sig, iaf om man ska lita på hans klädval vid rekonstruktionen när han står i Dekorimas prång.

Minns jag rätt, säger väl även Fauzzi (gällande den efterföljande mannen) att han var lite äldre, äldre än förhörsledarens 44 år. Dock blir ju detta lite prilligt, eftersom vi inte vet hur förhörsledaren såg ut? Han kan ju ha sett både äldre och yngre ut än den genomsnittlige 44-åringen? Vi vet ju inte Fauzzis referenser kring detta. Men enligt mig, såg Björkman inte ut som någon ca 44-åring, snarare 30-35?

Mitt minne kan svikta, men blåa täckjackor på män omkring åren för mordet, var ju den allra vanligaste färgen, tätt följt av svart (det är typ likadant idag, möjligen är svart den vanligaste istället). Så inte heller detta är ju något sensationellt.

Dock tycker jag det är lite snurrigt, att Björkman inte ser denne man någon gång utefter Sveavägen? Han verkar ju minuterna innan mordet ha spejat i alla väderstrecken i det närmaste?
Senast redigerad av pojkpingis 2024-09-10 kl. 15:25.
Citera
2024-09-10, 16:04
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Okej, då är jag med, läste kanske lite hastigt.

Annars håller jag med dig. Ska man vara tuff, finns det väl egentligen inte särskilt mycket som pekar på att Fauzzi sett just Björkman, anser jag. Visst, blå täckjacka, men Fauzzi hänvisar väl jackans färg till en telefonkatalog-del? Och efter att ha sett den katalogen, anser jag att färgen är betydligt mörkare och har en annan blå nyans (minns inte nyansens färg) än den Björkman har på sig, iaf om man ska lita på hans klädval vid rekonstruktionen när han står i Dekorimas prång.

Minns jag rätt, säger väl även Fauzzi (gällande den efterföljande mannen) att han var lite äldre, äldre än förhörsledarens 44 år. Dock blir ju detta lite prilligt, eftersom vi inte vet hur förhörsledaren såg ut? Han kan ju ha sett både äldre och yngre ut än den genomsnittlige 44-åringen? Vi vet ju inte Fauzzis referenser kring detta. Men enligt mig, såg Björkman inte ut som någon ca 44-åring, snarare 30-35?

Mitt minne kan svikta, men blåa täckjackor på män omkring åren för mordet, var ju den allra vanligaste färgen, tätt följt av svart (det är typ likadant idag, möjligen är svart den vanligaste istället). Så inte heller detta är ju något sensationellt.

Dock tycker jag det är lite snurrigt, att Björkman inte ser denne man någon gång utefter Sveavägen? Han verkar ju minuterna innan mordet ha spejat i alla väderstrecken i det närmaste?

Det är bra poänger du kommer med. Jag håller helt med om att färgen på telefonkatalogen är betydligt mörkare och har en annan blå nyans.

Vidare får man nästan intrycket av att Fauzzi ”sökte” Tensonmannen med blicken när han vände sig om. I så fall var nog hans tolerans för avvikelser större, ungefär som när man spelar fotboll och råkar sparka in bollen i ett buskage. Om du då går och letar efter bollen och råkar hitta en annan boll med liknande färg plockar du nog upp den ändå, även om färgnyansen avviker och det egentligen inte är samma boll. Särskilt om du bara sett den första bollen flyktigt en gång.

”Till en början när Fauzzi tittar mot gruppen ser han inte till den man i blå jacka som han mött gående efter paret Palme.”

Visst, det blir lite av en subjektiv tolkning. Men rent allmänmänskligt tror jag att många kan känna igen sig i liknelsen med fotbollen. Man ser det man förväntar sig att se.
Senast redigerad av Knattarna 2024-09-10 kl. 16:56.
Citera
2024-09-10, 16:17
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Det är bra poänger du kommer med. Jag håller helt med om att färgen på telefonkatalogen är betydligt mörkare och har en annan blå nyans.

Vidare får man nästan intrycket av att Fauzzi ”sökte” Tensonmannen med blicken när han vände sig om. I så fall var nog hans tolerans för avvikelser större, ungefär som när man spelar fotboll och råkar sparka in bollen i ett buskage. Om du då går och letar efter bollen och råkar hitta en annan boll med liknande färg plockar du nog upp den ändå, även om färgnyansen avviker lite och det egentligen inte är samma boll. Särskilt om du bara sett den första bollen flyktigt en gång.

”Till en början när Fauzzi tittar mot gruppen ser han inte till den man i blå jacka som han mött gående efter paret Palme.”

Visst, det blir lite av en subjektiv tolkning. Men rent allmänmänskligt tror jag att många kan känna igen sig i liknelsen med fotbollen.

Bra liknelse med fotbollen! Även om åren gått, ter det sig minst sagt anmärkningsvärt, att PU inte hörde Fauzzi 2017-2020. Ännu ett klavertramp. Precis som man inte hörde (någonsin hört) ägaren till Bohemia. Det hade ju även minst sagt varit intressant, att höra de restaurangbesökare som iakttog en lite udda man i nära anslutning till mordet. Det kan ju som sagt ha varit mördaren (även om jag inte tror det), och även efterspelsvittnet SE. Varför han i hela fridens namn skulle in på lokalen, sitta och blänga utan att röra en fena (eller beställa något) är för mig lite av en gåta...
Citera
2024-09-10, 16:46
Medlem
Citat:

Vidare får man nästan intrycket av att Fauzzi ”sökte” Tensonmannen med blicken när han vände sig om. I så fall var nog hans tolerans för avvikelser större, ungefär som när man spelar fotboll och råkar sparka in bollen i ett buskage. Om du då går och letar efter bollen och råkar hitta en annan boll med liknande färg plockar du nog upp den ändå, även om färgnyansen avviker och det egentligen inte är samma boll. Särskilt om du bara sett den första bollen flyktigt en gång.

Visst, det blir lite av en subjektiv tolkning. Men rent allmänmänskligt tror jag att många kan känna igen sig i liknelsen med fotbollen.

Den första bollen finns inte ens i buskaget.
När väl NF behagar vända sig om för att observera mordplatsen så har gärningsmannen redan hunnit försvinna ett stycke upp på Tunnelgatan.
Citera
2024-09-10, 16:55
Medlem
Man måste i sammanhanget beakta det ögonbrynshöjande stora antalet personer som vid någon punkt måste passera Anders Björkman,utan att för denna skull registrera/observera hans närvaro där.
Ingen har sett Anders B..och vi snackar här om vad synes över femton personer.
Detta måste man naturligtvis kunna förklara på något sätt,eftersom antalet vittnen som icke observerat Anders B är alltför stort för att det skall röra sig om slumpmässighet.

Man kan sålunda dra den rimliga slutsatsen att Anders B har stått så till att vittnen icke har observerat honom.

Tar man sedan Anders Bs egna uppgifter från sekunderna före dådets genomförande i beaktande så ger detta den rimliga spekulationen om att han måste stått stilla i närheten av ingången till Dekorima.

Som jag läser materialet så tyder det följdaktligen på att Anders B har uppehållit sig i Christer Petterssons gottekiosk..som Hinsehäxan beskrev det.
Christer Pettersson stod där inte,som den ökända dokumentären 30 sekunder vill påstå.
Enligt materialet synes det däremot finnas fog för spekulationen att Anders Björkman stod där.
Citera
2024-09-10, 19:15
Medlem
Died - July 1987 - good way to disappear...
Very few pictures available online - most are when he was younger or staged photos
Svanberg family has been hiding the truth about the ammunition and the S&W
Last visit OP did before he was killed was to the Svanberg tailgate factory up north
Svanberg son recently stopped his political ambitions in local politics - my guess - difficult to answer truthful questions about the Smith & Wesson he has kept secret for over 20 years.
Svanberg got the unregistered S&W and the USA military / police grade ammunition in 1981

Citat:
Ok, I have never seen a picture of Svanberg, do you have one to share? Is Svenberg still alive? Where can I read more about this person?
Citera
2024-09-10, 20:08
Medlem
Det är ju inte bara svårt att flytta AB hela vägen upp till La Carterie. Det är tufft att göra honom till Tenson-man även om man bromsar upp Fauzzi och puttar AB närmare bankomaten. Fauzzi får syn på LOP på 20 meters håll. AB skulle då finnas ytterligare tio meter bakom. Fauzzi hamnar ju i princip nere vid Dekorima. Han har nyss konstaterat att det är tomt på Tunnelgatan. Han får sekunderna senare syn på makarna Palme. Däremellan har han passerat GM utan att notera honom. Rimligt?
Citera
2024-09-10, 20:28
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det är ju inte bara svårt att flytta AB hela vägen upp till La Carterie. Det är tufft att göra honom till Tenson-man även om man bromsar upp Fauzzi och puttar AB närmare bankomaten. Fauzzi får syn på LOP på 20 meters håll. AB skulle då finnas ytterligare tio meter bakom. Fauzzi hamnar ju i princip nere vid Dekorima. Han har nyss konstaterat att det är tomt på Tunnelgatan. Han får sekunderna senare syn på makarna Palme. Däremellan har han passerat GM utan att notera honom. Rimligt?
Inte alls rimligt.

Man får heller inte glömma att observationen är gjord med tensonmannen redan gåendes bakom LOP. Det räcker alltså troligtvis inte med att flytta AB till någonstans mellan Skandia och Sari. Det är ju under förutsättning att NF skådar dom exakt i det ögonblicket AB börjar gå. Men troligtvis har han ju gått bakom en tid innan.

Det är en väldigt lång förflyttning av AB det. Som går emot både hans eget och hans kamraters vittnesmål.

Jag ser det som mycket troligare att tensonmannen är den man LN ser gå bakom LOP på andra sidan gatan och som försvinner från den trottoaren samtidigt som LOP.
Citera
2024-09-10, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Inte alls rimligt.

Man får heller inte glömma att observationen är gjord med tensonmannen redan gåendes bakom LOP. Det räcker alltså troligtvis inte med att flytta AB till någonstans mellan Skandia och Sari. Det är ju under förutsättning att NF skådar dom exakt i det ögonblicket AB börjar gå. Men troligtvis har han ju gått bakom en tid innan.

Det är en väldigt lång förflyttning av AB det. Som går emot både hans eget och hans kamraters vittnesmål.

Jag ser det som mycket troligare att tensonmannen är den man LN ser gå bakom LOP på andra sidan gatan och som försvinner från den trottoaren samtidigt som LOP.

Ja, det känns som att man måste bråka lite väl mycket med vittnesmålen för att göra tensonman av AB. Är det GM som Fauzzi ser får vi offra IM. Jag anser det görligt.
Citera
2024-09-10, 22:19
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ok, I have never seen a picture of Svanberg, do you have one to share? Is Svenberg still alive? Where can I read more about this person?

Här kan du läsa lite om Björn Svanberg och hans företag. Han dog 1987 efter att ha insjuknat i cancer.
Artikeln med foto är från juli 1986. Några månader efter att han enligt 86spanare skulle ha skjutit OP.
https://i.imgur.com/LgRjygL.jpeg
https://i.imgur.com/8I0eaZy.jpeg
Senast redigerad av HAARP 2024-09-10 kl. 22:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in