2024-09-10, 16:37
Medlem
Silfverryggs avatar
Vad man inte bör glömma när det gäller ryssen är att det skräp som nu styr rysseriet var även involverade i styret under sovjet. Med andra ord så har det tänk som styrde då inte försvunnit. Så det är helt rätt att kalla ryssen för en neo-boljsevistiskt diktatur. Inte konstigt att vi har rödingar som försvarar ryssens agerande i Ukraina.

På tal om ryssen...
Citat:
Efterdyningarna av gripandet av Telegram-chefen Pavel Durov har förargat det ryska ledarskapet.
Sedan Durovs gripande i Frankrike förra månaden har ryska myndigheter uttryckt oro och indignation över eventuella ytterligare åtgärder från väst, särskilt över om väst kommer att lyckas med att avveckla Rysslands viktigaste kanal för att sprida krigspropaganda och desinformation. Det rapporterar brittiska Telegraph.
Från det ögonblick Durov greps i Frankrike förra månaden har oro och indignation uppstått bland ryska tjänstemän om eventuella ytterligare åtgärder från väst.
Enligt Telegraph är Rysslands främsta oro om väst, och Nato i synnerhet, kommer att lyckas påverka kontrollen av den ryska militären eller Rysslands position i Ukraina. Enligt The Telegraph har Rysslands ilska också väckt tvivel om den motsatta slutsatsen: förargelsen skulle visa att Durov är en Kreml-agent vars offentliga bild av en exil-messias för yttrandefrihet inte är något annat än en täckmantel som han använder som ett verktyg för spionage. I synnerhet om väst kommer att lyckas avveckla den viktigaste kanalen för att sprida rysk krigspropaganda och desinformation. Det rapporterar brittiska Telegraph.
...
John Foreman, Storbritanniens tidigare försvarsattaché i Moskva, säger att underrättelsekomplotten är långsökt, men att situationen är så oklar att det är svårt att gräva fram den absoluta sanningen.
- Jag tror att Kreml är oroliga för att han (Durov) vet var kropparna är begravda. Jag tror att Kremls oro beror på det faktum att västerländsk underrättelsetjänst kan få tag på mycket information om Rysslands krigföring, säger Foreman till The Telegraph.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/1a298a08-3525-4fd2-a73c-70ba65b37080

NB. Det finska ordet "hiiltyä" med dess olika varianter har jag översatt som förargelse och ilska.
Citera
2024-09-10, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Nederländerna gav idag klartecken för användning av deras vapen mot ryska mål.

Flera länder, förutom USA, har nu godkänt detta. Jag förstår verkligen inte vad USA håller på med, men jag misstänker att deras slirande kan ha med det kommande valet att göra, vilket i så fall är oerhört cyniskt.
Det om något borde signalera att vi i Europa får bli bättre på vårt försvar tillsammans och inte lita på usa.
Citera
2024-09-10, 17:21
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Nederländerna gav idag klartecken för användning av deras vapen mot ryska mål.

Flera länder, förutom USA, har nu godkänt detta. Jag förstår verkligen inte vad USA håller på med, men jag misstänker att deras slirande kan ha med det kommande valet att göra, vilket i så fall är oerhört cyniskt.
Jag har forstått det så att om USAs missiler skal brukas måste mål osv. programmeras av behörig amerikansk personell, så då talar vi om ett steg upp av involvering ifrån ren export vilket troligen bekymrar dom.
Citera
2024-09-10, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Jag har forstått det så att om USAs missiler skal brukas måste mål osv. programmeras av behörig amerikansk personell, så då talar vi om ett steg upp av involvering ifrån ren export vilket troligen bekymrar dom.
Nej. Ukraina kan själva avfyra ATACMS. USA förbjuder även användndning brittiska Stormshadow på rysk mark eftersom den innehåller amerikansk teknologi.

Så något slags fitteri handlar det ju om. Presidentvalet eller bara feghet, jag vet inte.
Citera
2024-09-10, 17:30
Medlem
Citat:
Nej. Ukraina kan själva avfyra ATACMS. USA förbjuder även användndning brittiska Stormshadow på rysk mark eftersom den innehåller amerikansk teknologi.

Så något slags fitteri handlar det ju om. Presidentvalet eller bara feghet, jag vet inte.
Feghet skulle jag säga. Men det kan nog bli ändrig på deta nu när iran skickat robotar med 60tals teknologi. Deta kommer stå både ryssland och iran dyrt
Citera
2024-09-10, 17:36
Medlem
Silfverryggs avatar
Mer gällande mullorna/rysseriet.
Citat:
Britain imposes sanctions on Russian air forces and Iranian drone manufacturer
https://x.com/alarabiya_brk/status/1833503370671165792

Citat:
White House: Russia received Iranian Fatah 360 short-range ballistic missiles and may use them within weeks against Ukraine
https://x.com/AsharqNewsBrk/status/1833509685711835394

Citat:
White House's spokesperson Kirby says, as a part of today's Iran sanctions, the U.S. will be designating individuals and entities in Iran and Russia that are involved in the actual delivery of weapons components and weapons systems, including UAVs, and close range ballistic missiles
https://x.com/ralakbar/status/1833512809461633341

Nu får man väl hoppas att jänkarna får hela handen (inte bara tummen) ur arslet och släpper Ukraina fri att använda vilka vapen de än må ha på det sätt Ukraina känner sig behöva använda dem. Sluta håll dem tillbaka, för fan.
Citera
2024-09-10, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79

Du tänker på Tyska Taurus.
Citera
2024-09-10, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Du tänker på Tyska Taurus.
Frågan är vad Ukraina har som kan bära Taurus f16 är inte integrerad. Tror det är därför dom inte används än. Antagligen kommer man använda Taurus för att slå ut krim bron efter som Taurus kan slå ut bropelare enkelt.
DSMAC är unikt med Taurus i Ukraina.
Citera
2024-09-10, 18:16
Medlem
Nu kommer de bli tråkigt för Iran
Massa sanktioner

Hoppas ett tillstånd ges för Ukraina I veckan
De behövs förstöras massor av saker i Ryssland för att de ska förstå att det är dags att åka hem .

De har ju inget i Ukraina att göra
Citera
2024-09-10, 18:30
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
*** bs raderat ***

Har du lärt dig något nu eller nöjer du dig med din ekokammare med propaganda och lögner?

Hade du en länk till det påskrivna avtalet?
Eller fortsätter du att ljuga…🤔
Citera
2024-09-10, 18:32
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkelstorp1
Nu kommer de bli tråkigt för Iran
Massa sanktioner

Hoppas ett tillstånd ges för Ukraina I veckan
De behövs förstöras massor av saker i Ryssland för att de ska förstå att det är dags att åka hem .

De har ju inget i Ukraina att göra

Trouble never comes alone.

Förutom en uppsjö av sanktioner faller oljepriset kraftigt, ned 4% idag. Priset för Crude Oil ligger på 65.55 dollar. Säljsignalen bekräftad. Under 60 dollar betyder stora problem både för Iran och ryssland. Under 50 dollar betyder Game Over för massmördaren Putin. Efter att tyrannen krupit till förhandlingsbordet och gått med på ukrainaska villkoren kommer rysslands ekonomi kollapsa och tsaren himself avrättas av sina egna.

France, Germany, and the UK plan to cancel air connections with Iran and prepare sanctions against the country, according to the foreign ministers of these nations. The governments condemned the transfer of Iranian ballistic missiles to Russia. Planned measures include canceling aviation agreements with Iran, identifying individuals and organizations involved in the missile transfer, and imposing sanctions on "Iran Air."

https://mstdn.social/@noelreports/113113741960322552

WTI crude oil futures dropped over 4% to $65.5 per barrel on Tuesday, approaching their lowest level since November 2021, after OPEC cut its demand forecasts for the second time in two months.

https://tradingeconomics.com/commodity/crude-oil
Citera
2024-09-10, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Deras flottilj av hemliga JAS är anpassade för den. Snart så.......
Ja om vi skickar jas jag är tveksam hur mycket det hjälper Ukraina faktist.
Stridsflyg bör användas offensivt och slå ut ryskt luftvärn med tex harm robotar. Gripen är inte speciellt lämplig i den rollen. F16 är bättre men man har för få för att man ska kunna använda dom.
Gripen är antagligen mindre sårbar i den miljön med det finns ochså mycket färre plus att dom inte kan bära vissa helt nödvändiga vapen i Ukraina.

I framtiden när Ukraina vunnit kriget så är gripen nog högaktuell för Ukraina skulle jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in