2024-09-10, 13:29
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Roliga är ju att hon presenterar det som något bra. För en ryss är oberoende media ett okänt begrepp, eller i vart fall något farligt som måste bekämpas då den skulle kunna få för sig att sprida sanningar och inte bara lögnaktig propaganda på order av den ryska regimen. Hon ser sig alltså som god då hon sprider ryska propaganda enligt order och inte sanningen.

Och så sitter många ryssapologeter här och ondgör sig över svensk "statsmedia" dit de gärna räknar AB, DN mfl. Undra just vilka som sprider mest sanning?
Tidigare (i samma klipp) säger hon även att hon ser RT som soldater (i deras krig med väst).

Undrar om trådens ryssvänner fortfarande tycker att RT bör ha fritt spelrum i väst när de själva säger sig vara soldater i ett krig mot oss och att de med stolthet sprider desinformation?
(Det var en retorisk fråga, självklart tycker de så... )
Citera
2024-09-10, 13:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Städer? Du menar småbyar. Ryssarna har gått fram 60km på 6 månader, Förlorat 1000 män om dagen i döda och skadade. Det är en hederlig Phyrrus-seger det. Så länge det inte rör sig snabbare än så kommer det ta decennier att erövra Ukraina.
Du verkar ha problem med definitionen av byar och städer:

Agora och HUI har utgått från SCB:s klassificering av tätorter och låtit denna utgöra en bruttolista för definitionen av stad. Totalt finns det enligt SCB 1 979 tätorter i Sverige (2015). I Sveriges nationalatlas definieras tätorter med 10 000 invånare eller mer som städer.

Jag använder samma klassificering för Ukraina och du gör väl som du vill.

Ryssarna har ju gått mot redan befästa samhällen och städer och tanken är att nöta ut ukrainarna och inte ta onödiga förluster. Befästningarna i Donbas var från 2014 och hade vältränade soldater men nu har ryssarna bombat bort de flesta av dom och det går snabbare då fler som inte är sugna på krig tvångsansluts till ukrainas militär och befästningar är bakom ryssen. Tusen döda och skadade om dagen för ryssen vet jag inget om. Är det flygstridskrafter, mängden granater och missiler som Ukraina har som är orsaken? (ironi). Ska man tro det ryska försvarministeriets siffror har Ukraina mer än 2000 döda och skadade om dagen och det kan man ju tro eftersom Ryssarna har mer av allt då det gäller ammunition och vapen.

Att ge sig in i ett icke befäst område med lite gränsoldater kan ju vilken armé som göra men sen är det frågan om hur stora resurser man har för att hålla området och komma vidare samt hur mycket man vill förlora (ryssarna fick själva lära den läxan). Kievregimen tyckte det var en god idé att gå in i Kursk men nu sitter dom fast och har förlorat massor av män och utrustning. Det är en Phyrrus-seger. Ryssarna har Krim och fyra nya regioner med stora mineralfyndigheter, gas och olja som kommer att betala av kostnaden i framtiden. Du ser inte själv hur jävla korkade Kievregimen har varit som dumpat alla förhandlingsmöjligheter? Ryssland var före 2014 ganska nöjd över vänskapliga förbindelser med Ukraina (här bortser jag från baderiterna från västra Ukraina) och man bedrev stor handel med öppna gränser. Det är bara att se den politiska kartan och ekonomisk utveckling sedan 2014.

Varför skulle ryssarna gå fram snabbt då strategin är att nöta ner den ukrainska militären nära sina egna försörjningslinjer utan att ta stor skada själva. Det blir snabbare och snabbare med tiden då befästningar och välutbildade soldater är förstörda och bakom ryssen. Det kommer ju en punkt då förhandlingar från Kievs sida måste genomföras för att rädda något av landet, 6 mån, 2år, vem vet och det beror mycket på hur många nya soldater Kiev kan släpa fram till gränsen.

Har du lärt dig något nu eller nöjer du dig med din ekokammare med propaganda och lögner?
Citera
2024-09-10, 13:49
Medlem
poonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du verkar ha problem med definitionen av byar och städer:

Agora och HUI har utgått från SCB:s klassificering av tätorter och låtit denna utgöra en bruttolista för definitionen av stad. Totalt finns det enligt SCB 1 979 tätorter i Sverige (2015). I Sveriges nationalatlas definieras tätorter med 10 000 invånare eller mer som städer.

Jag använder samma klassificering för Ukraina och du gör väl som du vill.

Ryssarna har ju gått mot redan befästa samhällen och städer och tanken är att nöta ut ukrainarna och inte ta onödiga förluster. Befästningarna i Donbas var från 2014 och hade vältränade soldater men nu har ryssarna bombat bort de flesta av dom och det går snabbare då fler som inte är sugna på krig tvångsansluts till ukrainas militär och befästningar är bakom ryssen. Tusen döda och skadade om dagen för ryssen vet jag inget om. Är det flygstridskrafter, mängden granater och missiler som Ukraina har som är orsaken? (ironi). Ska man tro det ryska försvarministeriets siffror har Ukraina mer än 2000 döda och skadade om dagen och det kan man ju tro eftersom Ryssarna har mer av allt då det gäller ammunition och vapen.

Att ge sig in i ett icke befäst område med lite gränsoldater kan ju vilken armé som göra men sen är det frågan om hur stora resurser man har för att hålla området och komma vidare samt hur mycket man vill förlora (ryssarna fick själva lära den läxan). Kievregimen tyckte det var en god idé att gå in i Kursk men nu sitter dom fast och har förlorat massor av män och utrustning. Det är en Phyrrus-seger. Ryssarna har Krim och fyra nya regioner med stora mineralfyndigheter, gas och olja som kommer att betala av kostnaden i framtiden. Du ser inte själv hur jävla korkade Kievregimen har varit som dumpat alla förhandlingsmöjligheter? Ryssland var före 2014 ganska nöjd över vänskapliga förbindelser med Ukraina (här bortser jag från baderiterna från västra Ukraina) och man bedrev stor handel med öppna gränser. Det är bara att se den politiska kartan och ekonomisk utveckling sedan 2014.

Varför skulle ryssarna gå fram snabbt då strategin är att nöta ner den ukrainska militären nära sina egna försörjningslinjer utan att ta stor skada själva. Det blir snabbare och snabbare med tiden då befästningar och välutbildade soldater är förstörda och bakom ryssen. Det kommer ju en punkt då förhandlingar från Kievs sida måste genomföras för att rädda något av landet, 6 mån, 2år, vem vet och det beror mycket på hur många nya soldater Kiev kan släpa fram till gränsen.

Har du lärt dig något nu eller nöjer du dig med din ekokammare med propaganda och lögner?
Återigen jävla svammel om att det är Ukrainas fel som inte tog Rysslands krav vid förhandlingsbordet. Vems militär gick in i vems land? Nöjer du dig med propaganda och lögner från moderslandet?
Citera
2024-09-10, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynami
Källa på det tack eller ljuger du?
På vilket av det? Att det inte finns ett vettigt liv för en handikappad i Ryssland såg jag själv när jag var där och det lär ju inte blivit bättre nu när det finns ännu fler.
Propagandamyten om hur ukrainare påstås behandla krigsfångar var ju något tillfångatagna ryska soldater i Kursk berättade. Finns på ett flertal ställen.
Citera
2024-09-10, 13:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Där ser man. Fungerande ryskt luftvärn — wow. Jag såg en video där en drönare träffar ett höghus och stora flammor slår upp. Psykologiskt är sånt viktigt.
De borde satsa på att sprida ut attackerna, att utnyttja att Ryssland har jävligt stora arealer att försvara och att de aldrig kan vara redo överallt.
Citera
2024-09-10, 14:14
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Enbart ryska slavar med rysk slavmentalitet uppskattar långa fängelsestraff på 15-20 år för uppdiktade brott eller varför inte få sitt öra bortskuret av en rysk barbar i rysk "rättvisa".

Proryska invånare i ockuperade Mariupol får nu uppleva fördelarna av leva i Ruskij mir. Deras hus och lägenheter jämnades med marken av ryska armén. Bostadsrätter har byggts i genomkorrupta upplägg av regimen och är avsedda för medelklassryssar från ryssland som har ekonomin för att köpa bostadsrätterna. I deras protest påpekar proryssarna att de inte bara är pensionärer som är hemlösa utan även familjer med barn som tvingats till hemlöshet på mark som är deras men blivit stulen av ryssar från ryssland.

Residents of Russian-occupied Mariupol have been left homeless.

New buidings have been built on the site of the buildings Russia destroyed, but they are not being given apartments - only offered to buy them or go somewhere homeless.

Russian "liberation".

x.com/Gerashchenko_en/status/1833075481391841628
Vidrigt! Hoppas de ryssäckel som flyttat dit och köpt dessa lägenheter kommer att få dingla i lyktstolpar då ryssen kastats ut ur Ukraina.
Citera
2024-09-10, 14:18
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://x.com/Gerashchenko_en/status/1833428376431845647
Ukraina bör fortsätta slå mot den ryska energisektorn så ryssarna själva får känna av brist på el och värme i vinter.. Det verkar som ryssens anläggningar till stor del saknar skydd mot drönare och robotar så bara bomba på....
Citera
2024-09-10, 14:19
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Kraken och Azov är högerextrema och neo-nazistiska bataljoner tillsammans med Aidar, Right Sector, Sect 82, C14 etc. Man använder dom ofta som barriärsoldater som skjuter sina egna om dom flyr eller som specialförband (Kraken i Kiev 2022, Azov i Niu-York nyligen) Sociopatiska ynkryggar som springer och gömmer sig om det blir för jobbigt som Azov i Mariupol. Azov försvann i Azovstal då dom gav upp och hamnade i fångenskap i Turkiet men tyvärr släppte turkarna dom och kräken återuppstod. Bli inte ledsen nu för att jag inte gillar dina nazivänner.

*host* Nynassarna i rusich som nu samarbetar med FSB, men det glömmer du av någon konstig anledning att nämna.
Så hoppas att du ogillar de nassarna också, eller är det bara ukrainska nassar du ondgör dig över?
Bli inte ledsen nu för att jag inte gillar ryska rödingar ELLER nassar som utför folkmord i Ukraina.
--------------------------
Snart får vi förhoppningsvis veta om det var denna ryska kräk som beordrade bombningen av barnsjukhuset.
Citat:
Ukrainas riksåklagare, Andriy Kostin, sa att Ukraina hade identifierat en befälhavare för det ryska flygvapnet som misstänks ha beordrat en missilattack mot ett barnsjukhus i Kiev i juli, rapporterade Reuters. Två personer dödades i attacken och sjukhusbyggnaden skadades svårt.
Kostin namngav inte personen, men sade att Internationella brottmålsdomstolen (ICC) redan hade utfärdat en arresteringsorder för personen.
I mars utfärdade ICC en internationell arresteringsorder för Sergej Kobylash. Kobylash förde befäl över en långdistansflygenhet i det ryska flygvapnet. Han har generallöjtnants grad. Enligt ICC misstänks Kobylash för krigsbrott, bland annat för att ha beordrat attacker mot Ukrainas energisystem.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010621959.html
Citera
2024-09-10, 14:22
Medlem
Silfverryggs avatar
Få se om jänkarnas motvilja gällande användning av vapen från jänkarna släpps.
Citat:
USA:s utrikesminister Antony Blinken bekräftar att Iran har försett Ryssland med ballistiska robotar, rapporterar Reuters. Enligt Blinken kommer Ryssland att använda dessa missiler under de kommande veckorna. Iranska missiler ger Ryssland mer kapacitet och flexibilitet, sade Blinken. Enligt Blinken gör missilerna det möjligt för Ryssland att koncentrera sina egna missiler till mål inom längre räckvidd. Blinken sade att USA planerar att tillkännage nya sanktioner mot Iran senare i dag.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010621959.html

Citat:
US State Department: Transfer of ballistic missiles from Iran to Russia would be a "dramatic escalation"
https://x.com/skynewsarabia_b/status/1833200380554956999
Citera
2024-09-10, 14:29
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ukraina bör fortsätta slå mot den ryska energisektorn så ryssarna själva får känna av brist på el och värme i vinter.. Det verkar som ryssens anläggningar till stor del saknar skydd mot drönare och robotar så bara bomba på....

Två saker bara, dels att bara rikta in sig på civila som Ryssarna gör tror jag är ett krigsbrott. Ukrainarna riktar in sig på fabriker för vapenproduktion när dom ger sig på elinfrastruktruren, men även bränsledepåer som används av militären.

En annan sak, Ryssarna har ett växande underhållshållsunderskott. Fritt ur minnet så skulle det ta 70 år att åtgärda befintlig värmeinfrastruktur (Tänk dig centralvärmesystem här) med nuvarande budget.

Jag tror att förra vinterns bekymmer kommer att gestalta sig igen mångdubbelt detta år så för Ukrainarnas del så är det bara att vänta ut Ryssarna så kommer allting att falla ihop som ett korthus.

Men ja, vore det upp till mig så skulle jag gärna ge Ukrainarna carte blanche att bomba skiten ur det Ryska elnätet.
Citera
2024-09-10, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
På vilket av det? Att det inte finns ett vettigt liv för en handikappad i Ryssland såg jag själv när jag var där och det lär ju inte blivit bättre nu när det finns ännu fler.
Det betvivlar jag inte alls, ryska krigsinvalider får ingen hjälp och lämnas åt sitt öde som narkomaner, alkoholister samt hemlösa.

Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Propagandamyten om hur ukrainare påstås behandla krigsfångar var ju något tillfångatagna ryska soldater i Kursk berättade. Finns på ett flertal ställen.

Precis som du säger, det är myter skapade av de ryska trollfabrikerna. Ryska krigsfångar har ju vittnat om i olika media att dom behandlas bättre som krigsfångar än de behandlades av egna befäl.
Citera
2024-09-10, 14:59
Medlem
Dödsfall i Moskva... Givetvis hemskt, men måste vara en chock för dem att nu få hem sitt egna krig. Ok stödja "operationen" så länge det inte drabbar mig själv och mina anhöriga..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in