2024-09-10, 16:11
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Var hittar du att hon är misstänkt i stämningsansökan? Jag ser bara att hennes namn nämns angående körtid efter mordet.

Jag blandade ihop kvinnornas förnamn. Varken mamman eller pappan har varit misstänkta i detta mål enligt dagboksbladet. De står enbart som vårdnadshavare. Däremot en annan kvinna, M. Andersson, 83 år, som fick misstankarna avskrivna långt innan åtal väcktes. Det kommer sannolikt inte att bli ett ytterligare åtal för medhjälp då alla är avskrivna.

Sökte på "medhjälp" respektive "mormor" i tråden och folk har hängt ut helt fel personer som mormor, moster m fl gissningar. Namnen, som är rena gissningar, är inte ens maskerade. De droppades i april och står kvar. Mycket dålig stil. Andersson är ett av Sveriges vanligaste namn så människor borde inse att de kan hänga ut fel personer som brottsliga medhjälpare, och minst maska namnen. Nu kommer de stackars feluthängda kvinnornas namn fram i googlingsresultat för all framtid. Dålig stil och så onödigt när det bara är att kolla upp fakta med tingsrätten.

19 juni lade åklagaren ner förundersökningen om grovt skyddande av brottsling i tre fall. Förutom 83-åringen kan det ha handlat om föräldrarna. Det syns dock inte hos tingsrätten längre.

Nedläggningsbeslutet för att slippa fler trådsanningar om målet:

https://gofile.io/d/rqflOh

Du har givetvis helt rätt, jag mindes fel. Det handlade om tid för att köra etc, inte att det fanns en misstanke om skyddande av brottsling.

Hon har väl hämtat honom och kanske också varit med om att bränna kläder i trädgården (eller medveten om att det gjorts) men även om skyddande kan bevisas finns det ju i lagen möjlighet att göra undantag om den som skyddas är nära anhörig.
Citera
2024-09-10, 16:14
Medlem
GP m.fl. medier har läst hela FUP.

"– Sedan såg jag att hon inte rörde sig. Så tog jag en pinne och petade på henne. Så var hon död.

Han fortsatte:

– Jag ville inte se hennes ansikte. Så jag la ansiktet i vattnet. Sedan drog jag därifrån. Jag puttade aldrig ned henne helt i vattnet."

https://www.gp.se/krim/18-aringens-ord-om-flickans-sista-stund-i-livet.d33d4896-f102-4ec5-af4d-0c987d8d5553

"Under den första rättegångsdagen berättade Nina Friman Björk att det i bevisningen även finns meddelanden som den misstänkte ska ha skickat till kompisar dagen då flickan försvann.

– Han har pratat om och skrivit meddelanden till kompisar om att knivhugga flickan och kasta henne från en bro, säger åklagaren."

https://www.gp.se/krim/18-aringen-skrev-om-att-doda-flickan-fore-mordet.bd13fc3d-284f-4ecf-b60d-ac0f5bc74399
Senast redigerad av tmbr 2024-09-10 kl. 16:45.
Citera
2024-09-10, 17:08
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmbr

"– Sedan såg jag att hon inte rörde sig. Så tog jag en pinne och petade på henne. Så var hon död.

Han fortsatte:

– Jag ville inte se hennes ansikte. Så jag la ansiktet i vattnet. Sedan drog jag därifrån. Jag puttade aldrig ned henne helt i vattnet."

https://www.gp.se/krim/18-aringens-ord-om-flickans-sista-stund-i-livet.d33d4896-f102-4ec5-af4d-0c987d8d5553

"Under den första rättegångsdagen berättade Nina Friman Björk att det i bevisningen även finns meddelanden som den misstänkte ska ha skickat till kompisar dagen då flickan försvann.

– Han har pratat om och skrivit meddelanden till kompisar om att knivhugga flickan och kasta henne från en bro, säger åklagaren."

https://www.gp.se/krim/18-aringen-skrev-om-att-doda-flickan-fore-mordet.bd13fc3d-284f-4ecf-b60d-ac0f5bc74399
Men shit..
Hade gärna velat läsa förhören. Inte bara med Tim utan samtliga.
Bor dock långt, långt bort från den Tingsrätten så är inte bara att "knalla in" och läsa som någon skrev tidigare.
Citera
2024-09-10, 17:11
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Har läst igenom alla de filer från FUP som vi hittills fått till oss här. Det finns så mycket att reagera på... och den första reaktionen är ju definitivt hur f-n man kan leva i en sådan smutsig oreda?? Och med en mamma som är städerska?? Till och med avföring på väggarna?? Hur kan man låta sina barn växa upp i ett sånt sunkigt, ohälsosamt hus?! Och låta barnen förstöra det ännu mer??
Jag är fullt medveten om att det inte är alla förunnat att bo i ett tip top, nyrenoverat hus, har själv bott i ett äldre, relativt omodernt hus. Det är inte grejen. Oavsett husets standard kan man väl ändå hålla rent och snyggt?? Jag skulle aldrig någonsin använda Tims toalett! Då gick jag hellre ut och kissade på gården! Sen undrar man ju över dessa anmälningar till soc - de kan väl aldrig ens ha gjort hembesök, varit in i huset och tittat?? Om de varit det - hur kan man i så fall låta bli att slå larm om en sådan hälsorisk?! Tänk alla bakterier... nä, fy! Som sagt, omodernt, ej renoverat osv. - helt ok, men smutsen och skiten? Inte ok!

Huset verkar ju vara ett enda äckligt kaos på insidan! Samtidigt ser huset helt ok ut på utsidan av det lilla man ser på sidan 70 i aktbilaga 123 och bilarna på sida 41, 43 och 44 i aktbilaga 123 ser helt ok ut iaf på utsidan. Inga gamla rosthögar liksom. Snacka om kontraster. Men hur går det ihop med pappans berättelse om att de inte har det bra ekonomiskt?? Inte bara en, utan flera bilar. Hur många har råd med det på enbart en städerskas lön? Dessutom en fyrhjuling. Och så vidare...

Såklart finns det betydligt mycket värre saker att reagera på när man läser FUP - men jag kan ärligt talat inte helt ta in de delar som handlar om Maja ännu! Stora stenar, våldtäkt... Har ingen relation alls till de inblandade, men att ta in vad han gjort, vad hon måste ha känt, vilket övertag han hade i storlek och styrka, att han t.o.m. lagt en stor sten på henne (som säkert inte vägde mycket mindre än henne själv) osv. - nä, är nog inte redo för det. Enbart det fysiska övertag han haft över henne får mig att må illa. Även som vuxen så tar det stopp för mig när jag ser storleken på trosorna. Jag är själv kort och liten, köper ibland kläder i just den storleken när jag kan (mycket billigare). Får mig att inse att jag nog inte är så stark och kan sätta emot så mycket som jag tror.. usch, vad jag lider med denna flicka och hennes familj!!

Jag får direkt en flashback från mordet på Lottie Nilsson 2009 i Sjöbo.
Alltså hemmet där hon, hennes bror och övrig familj bodde.

Ungefär samma misär. Men det syntes dock även från utsidan.
Citera
2024-09-10, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmbr

Han fortsatte:

Tim skickar mordplaner till "kompisarna" och de reagerar inte eller pratar med föräldrarna när Maja saknas. Va är detta för grupp med sjuka jävlar? De borde utredas hela bunten!
Citera
2024-09-10, 17:44
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokalformaga
Tim skickar mordplaner till "kompisarna" och de reagerar inte eller pratar med föräldrarna när Maja saknas. Va är detta för grupp med sjuka jävlar? De borde utredas hela bunten!
Kom ihåg att Tim gick i särskola och där fanns ungdomar med diagnoser.
Dom var kanske så vana vid Tims hot om mord så dom insåg inte allvaret ens när Maja hade försvunnit.
Det var ju också så att det gick rykten om att Maja hade rest till sitt ex i Norrköping och det hjälpte ju inte att polisen gjorde en felpejling.
Citat:
Hittade info!

"Tidigt i sökarbetet gjordes en pejling av flickans telefon som då indikerade att hon befann sig i närheten av Norrköping.

– Det blev en felaktig pejling som genomfördes som också blev ett villospår initialt i det ärendet, säger Peter Sörstedt."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/17-ariga-flickans-familj-kritiserar-polisen-tog-inte-forsvinnandet-pa-tillrackligt-stort-allvar

Detta är ju polisen själva som säger om deras eget sökarbete, då är det ju dem som är ansvariga för felpejlingen och därifrån kommer uppgifterna om Norrköping, inte från bos familj, som flera i tråden försöker lägga ansvaret och de spretiga spåren på. Polisen säger till bos familj att bo är i Norrköping, därför går bos familj ut på sociala medier och skriver att bo kan vara i Norrköping.
Citera
2024-09-10, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Majas familj reagerade väl direkt när hon inte kom hem från skolan och anmälde dottern saknad vid 18? Du får det att låta som om ingen annan reagerade.

Såklart Majas familj reagerade, men jag ber om ursäkt om jag var otydlig. Vi hade en diskussion redan tidigt i tråden om vem/när/varför någon larmade om att hon saknades. Redan då ifrågasatte jag varför inte redan skolskjutsen reagerat/larmat (när hon inte klev på bussen till fritids = timmar innan familjen väntat henne hem) och det var skönt att nu få det bekräftat att de faktiskt reagerat.
Citera
2024-09-10, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrahead
Jag får direkt en flashback från mordet på Lottie Nilsson 2009 i Sjöbo.
Alltså hemmet där hon, hennes bror och övrig familj bodde.

Ungefär samma misär. Men det syntes dock även från utsidan.

Jag är inte alls insatt i det fallet, men tack för "kopplingen".
Citera
2024-09-10, 18:19
Medlem
Citat:
Tim skickar mordplaner till "kompisarna"

Var hittar du detta??
Citera
2024-09-10, 18:21
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Var hittar du detta??
(FB) Försvunna Maja hittad död i Kinna 2024-03-18 - en person anhållen misstänkt för mord.
Citera
2024-09-10, 18:22
Medlem
Citat:
Var hittar du detta??
I det citerade inläggen från gp.

Citera
2024-09-10, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Kom ihåg att Tim gick i särskola och där fanns ungdomar med diagnoser.
Dom var kanske så vana vid Tims hot om mord så dom insåg inte allvaret ens när Maja hade försvunnit.
Det var ju också så att det gick rykten om att Maja hade rest till sitt ex i Norrköping och det hjälpte ju inte att polisen gjorde en felpejling.
Visst, men finns det risk för att det går en endaste till sjuk jävel som Tim -som socialtjänsten missat att ta hand om så är det värt att utreda varenda en som tagit del av Tims planer, eller ens sällskap. En får väl anta att deras föräldrar tyvärr inte är normalbegåvade heller, som Tims...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in