2024-09-10, 12:32
  #421
Medlem
rex144s avatar
BRF styrs oftast av amatörer och ibland av kriminella som kapar brf genom att tillsätta styrelsen med kusiner och vänner.
Styrelsen kan ta mångmiljonlån för renoveringar och sedan anlita en oseriös eller kriminell byggfirma.
Citera
2024-09-10, 13:31
  #422
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
En obelånad villa är avsevärt billigare i löpande drift (exklusive renoveringar och reparationer) än en hyreslägenhet av motsvarande storlek. Vårt hus kostar en tredjedel av vad en lägenhet i samma samhälle skulle kosta per månad. På årsbasis motsvarar det strax under 100k, något som täcker samtliga renoveringsbehov av villan.

Däremot är det långt ifrån alla som är obelånade, där kalkylen troligtvis inte alls håller ihop.
Nej, det måste vara fel. Per lägenhet blir det billigare i ett flerfamiljshus än motsvarande villa (vad gäller yta och ålder på fastigheten). Särskilt i en BRF som denna tråden handlar om. Du pratar ju om hyreslägenhet vilket gör jämförelsen lite skev.
Citera
2024-09-10, 13:31
  #423
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
BRF styrs oftast av amatörer och ibland av kriminella som kapar brf genom att tillsätta styrelsen med kusiner och vänner.
Styrelsen kan ta mångmiljonlån för renoveringar och sedan anlita en oseriös eller kriminell byggfirma.

Jäpp men det ser man nog redan på visningen om den risken är stor, det brukar ju sitta en tavla i entrén med namnen på styrelsen och dem som bor i lägenheterna.
Citera
2024-09-10, 13:39
  #424
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Det är snarare att jämföra med en samfällighetsförening där man betalar för den gemensamma skötseln av de gemensamma ytorna. Husen, eller oftast radhusen, köps, sköts och ägs av samfällighetens medlemmar.

Lägenheterna i en ägarlägenhet ägs direkt av köparen, ägaren.
Formen bostadsrätt är extremt ovanlig utanför Sverige.

Alltså inte som i bostadsrätter där föreningen de facto äger lägenheten och den boende bara betalar för att få kontrakt att bo där och sedan betala en de facto hyra.
Det har pratats om tidigare i tråden. Slutsatsen är att det inte är så himla stor skillnad ekonomiskt mellan BR och ägarlägenhet. Den stora delen av underhållet av ett flerfamiljs är ju det yttre och på sikt hissar, tak, grund, avlopp etc. Dessa måste betalas och skötas av delägarna i båda modellerna.

Finland har tex. en modell som kallas "bostadsaktiebolag" som är väldigt vanlig där. Påminner en hel del om BRF. Och bara för att något är ovanligt i utlandet behöver det ju inte per automatik vara dåligt. Eller hur?
Citera
2024-09-10, 13:57
  #425
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, det måste vara fel. Per lägenhet blir det billigare i ett flerfamiljshus än motsvarande villa (vad gäller yta och ålder på fastigheten). Särskilt i en BRF som denna tråden handlar om. Du pratar ju om hyreslägenhet vilket gör jämförelsen lite skev.
Ah ja, mitt misstag, jag tycka ha blandat ihop olika trådar (och forum).
Citera
2024-09-10, 14:03
  #426
Medlem
Problemet med Sveriges BRF är att det finns många som går in för att sno pengar. Som nämnts här i tråden, släktingar nya föreningar där byggare har kvar bestämmande för länge .

Bor du en BRF som är välskött så bor du bra. Själv bor jag i en sådan. Den hyra jag hade i en trea 1999 , den avgiften har jag inte uppnått än ,i det jag bor i dag.
Alltid kolla , vem sitter i styrelsen, hur ser budgeten ut , lånebilden , framtida investeringar enligt underhållsplanen. När det är ny årsstämma lägger jag upp föregående årsberättelse bredvid den nya. Och kolla punkt för punkt.
Just i dag och i rätt många år har det gått och rättvist till, men slutar någon tongivande i styrelsen. Då kan det bli oroligt.
Citera
2024-09-10, 14:13
  #427
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedalFot
Problemet med Sveriges BRF är att det finns många som går in för att sno pengar. Som nämnts här i tråden, släktingar nya föreningar där byggare har kvar bestämmande för länge .

Bor du en BRF som är välskött så bor du bra. Själv bor jag i en sådan. Den hyra jag hade i en trea 1999 , den avgiften har jag inte uppnått än ,i det jag bor i dag.
Alltid kolla , vem sitter i styrelsen, hur ser budgeten ut , lånebilden , framtida investeringar enligt underhållsplanen. När det är ny årsstämma lägger jag upp föregående årsberättelse bredvid den nya. Och kolla punkt för punkt.
Just i dag och i rätt många år har det gått och rättvist till, men slutar någon tongivande i styrelsen. Då kan det bli oroligt.
Viktigt att en BRF har duktiga revisorer, både externt och internt. Internrevisorn ska ju kolla att allt går rätt till enligt årsstämmans och styrelsens-beslut, att upphandlingar görs på rätt sätt etc.
Citera
2024-09-10, 14:40
  #428
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Viktigt att en BRF har duktiga revisorer, både externt och internt. Internrevisorn ska ju kolla att allt går rätt till enligt årsstämmans och styrelsens-beslut, att upphandlingar görs på rätt sätt etc.

Det är inte många människor som kan styra upphandlingar, egentligen borde det finnas ett krav på att BRF anlitar en konsultfirma som kan se till att rätt saker blir gjorda till rätt pris när det handlar om större renoveringar.
Citera
2024-09-10, 15:04
  #429
Medlem
Om de har en massa lån och ej kan betala, vad tror de ska hända..

Ännu en anledning till att inte bo bland en massa fattiglappar.

Om inte allihop hade vart idioter, så hade de räknat på;

Kan jag hantera högre ränta

Kan föreningen hantera högre ränta.

Hur många idioter per capita bor i min förening?

5% är ej hög ränta.
__________________
Senast redigerad av ES-trader 2024-09-10 kl. 15:07.
Citera
2024-09-10, 16:52
  #430
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det har pratats om tidigare i tråden. Slutsatsen är att det inte är så himla stor skillnad ekonomiskt mellan BR och ägarlägenhet. Den stora delen av underhållet av ett flerfamiljs är ju det yttre och på sikt hissar, tak, grund, avlopp etc. Dessa måste betalas och skötas av delägarna i båda modellerna.

Finland har tex. en modell som kallas "bostadsaktiebolag" som är väldigt vanlig där. Påminner en hel del om BRF. Och bara för att något är ovanligt i utlandet behöver det ju inte per automatik vara dåligt. Eller hur?

Problemet med brf är att lägenhetsägaren allt som oftast har ett bolån, samtidigt som föreningen också har lån på fastigheten. Och om brf:n går bankrutt. Ja, då är det bara att ta ett nytt lån som lägenhetsägare om man har råd. Eller så får man börja hyra och fortfarande ha ett bolån.

Det problemet uppstår inte i ägarlägenhet.
Citera
2024-09-10, 19:21
  #431
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jäpp men det ser man nog redan på visningen om den risken är stor, det brukar ju sitta en tavla i entrén med namnen på styrelsen och dem som bor i lägenheterna.

Det där är viktigt. Syna årsredovisningarna och hur lånen för BRF ser ut. Det är inte bara egna lån du har att ta hänsyn till utan på sitt sätt också föreningens lån och hur framtiden kan tänkas se ut.
Citera
2024-09-10, 19:44
  #432
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Problemet med brf är att lägenhetsägaren allt som oftast har ett bolån, samtidigt som föreningen också har lån på fastigheten. Och om brf:n går bankrutt. Ja, då är det bara att ta ett nytt lån som lägenhetsägare om man har råd. Eller så får man börja hyra och fortfarande ha ett bolån.

Det problemet uppstår inte i ägarlägenhet.
Fast i en ägarlägenhet har du i regel större personliga skulder, eftersom motsvarande lägenhet kostar mer. I en BRF är du inte heller personligt ansvarig för föreningens skulder.

I grunden ska man ju inte betala mer för en BRF-lägenhet än vad den sammanlagda skulden genererar i räntekostnader jämfört med annan typ av boende. I så fall är det bättre att köpa en villa eller ägarlägenhet, i alla fall ur ett finansiellt perspektiv. Sen är jag medveten om att det inte finns så många ägarlägenheter att tillgå och att många inte kan/vill bo i villa och då återstår ju bara BRF eller att hyra.

En grej som många glömmer är att det kostar 1,5% i lagfartsavgift att köpa en ägarlägenhet, något du slipper med en brf som i regel bara tar en mindre avgift för transaktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in