2023-09-17, 21:02
Medlem
PaaloAaltos avatar
Utifrån första inlägget och påståendet att medlemmar i Kalabriska maffian bor i små asketiska skyffen - varför håller de då på med kriminaliteten? Om pengarna varken syns eller används?
Citera
2023-09-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaaloAalto
Utifrån första inlägget och påståendet att medlemmar i Kalabriska maffian bor i små asketiska skyffen - varför håller de då på med kriminaliteten? Om pengarna varken syns eller används?

Makt
Citera
2023-09-18, 07:40
Medlem
PaaloAaltos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadwellarmy
Makt

Som de ger utlopp för hur? De gör ju inget av den.
Citera
2023-09-18, 18:37
Medlem
Citat:
Som de ger utlopp för hur? De gör ju inget av den.

Deras släkter är ofta väldigt rika, bor utomlands och driver framgångsrika företag med drogpengar. De högsta bossarna, som ofta är äldre män, är mer intresserade av social makt än att leva i lyx.
Citera
2023-10-18, 07:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Pengar tvättas och investeras. De som har mer makt måste vara representativa och lever flott på vita pengar. Ute i byarna lever man gott på svarta pengar. Husen och bilarna är gamla utanpå men kan vara påkostade under ytan. Man äter mat av en kvalitet som är ovanlig i matindustrisamhället och det finns ingen trend att affärer läggs ned utan även i småbyar finns allt plus ett antal restauranger och barer.

'Ndranghetan betraktar Kalabrien som ockuperat av den italienska staten
Citera
2023-12-03, 03:01
Medlem
GeoMeoSeos avatar
Citat:

Tradition, makt och ett förakt mot staten. 'ndrangheta är en idé, en filosofi, inte bara ett Hemligt Sällskap som livnär sig på droger och andra brott + laglig aktivitet, dessutom släktbunden. Det är större än så. Googla vad ordet betyder så får du en hint.
Citera
2024-07-10, 08:50
Medlem
Både spansk och italienska myndigheter har "varnat" för ndraghetan har börjat förflytta medlemmar till norden för sakta börja utvidga sin verksamhet.
Stämmer detta kan det bli spännande närmsta år.
Citera
2024-07-10, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Både spansk och italienska myndigheter har "varnat" för ndraghetan har börjat förflytta medlemmar till norden för sakta börja utvidga sin verksamhet.
Stämmer detta kan det bli spännande närmsta år.

Det var en nyhet på 1960/70 tallet
Citera
2024-09-10, 16:23
Medlem
Jag har läst mycket om denna maffia och jag måste säga att jag är imponerad av deras disciplin och ligga lågt. Tänk om all maffia skulle verka såhär. Nästan så att om jag skulle träffa likasinnade så skulle jag dra igång något på gamla dagar. Hamnen för dessa människor är naveln i hjulet. Vad säger ni flashback vänner, skulle det vara realistiskt att starta något sådant här i Sverige? Lite ironiskt är jag, men lite allvarlig.
Citera
2024-09-11, 06:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Jag har läst mycket om denna maffia och jag måste säga att jag är imponerad av deras disciplin och ligga lågt. Tänk om all maffia skulle verka såhär. Nästan så att om jag skulle träffa likasinnade så skulle jag dra igång något på gamla dagar. Hamnen för dessa människor är naveln i hjulet. Vad säger ni flashback vänner, skulle det vara realistiskt att starta något sådant här i Sverige? Lite ironiskt är jag, men lite allvarlig.
Fixa tusen hyreslägenheter så är det en bra början.
Citera
2024-09-11, 06:57
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealBoxing
Fixa tusen hyreslägenheter så är det en bra början.

Har man kapital och har rätt människor runt sig så är 1000 lägenheter en bra början...
Ska man börja från grunden och få det hållbart sas så måste man börja i liten skala och bygga upp något hållbart, inte som de flesta gör att börja langa och sen växa fort, kommer gå åt helvete ganska "fort" då..
Citera
2024-09-27, 07:36
Medlem
De pågår en rättegång mot ndragheta medlemmar från Tyskland och Italien, där det kommer fram att 2019 var medlemmar i ndraghetan i Sverige byggde kontakter,Malmö och Södertälje nämns flera ggr .
Åklagaren vill säga ndraghetan har fått sig ett fäste I Sverige, flera medlemmar som tidigare hade sitt fäste I Australien/Tyskland har köpt hus och mark i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in