• 1
  • 2
2024-09-10, 15:38
Medlem
Hej,

Jag är nyinflyttad i Malmö och tänker fråga er som har bott här länge (över ett år). Hur är vädret på vintern? Är det mycket snö och slask? Regnar det mycket? Blåser osv också?

Jag studerar jag cyklar cirka 20 min till universitetet. Tänkte fråga om jag behöver skaffa bussbiljett snart, pga. vinter väder snart. Kan man överleva hela vintern genom att bara cykla fram och tillbaka?
Vad tror ni?
Citera
2024-09-10, 15:51
Medlem
eyeeyeeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metallstol
Hej,

Jag är nyinflyttad i Malmö och tänker fråga er som har bott här länge (över ett år). Hur är vädret på vintern? Är det mycket snö och slask? Regnar det mycket? Blåser osv också?

Jag studerar jag cyklar cirka 20 min till universitetet. Tänkte fråga om jag behöver skaffa bussbiljett snart, pga. vinter väder snart. Kan man överleva hela vintern genom att bara cykla fram och tillbaka?
Vad tror ni?

Cykla fram till dec.
Buss mellan dec och feb.
Citera
2024-09-10, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyeeyeeye
Cykla fram till dec.
Buss mellan dec och feb.

Tack så mycket
Citera
2024-09-10, 16:01
Medlem
eyeeyeeyes avatar
Citat:
Tack så mycket
👍
Citera
2024-09-10, 16:03
Medlem
Pluggade i Lund drygt 5år så är ju ett stenkast ifrån. Nej du kommer märka rätt snabbt att de blåser och regnar alldeles för mycket, redan i mitten av oktober kommer du känna att de börjar bli dags att åka kollektivt. Appar och prognoser kan du torka arslet med. Kan vara blå himmel och sol sen efter en kvart är du genomblöt pga att regnet kom från ingenstans. Tror inte det är någon skillnad på Malmö och Lund vädermässigt, med detta sagt har Lund extremt bra cykelvägar, något jag inte vet om Malmö har. Vintrarna där var i övrigt rätt milda, brukar väl bli under nollan någon enstaka gång i januari säger väl de mesta. När väl snön kommer så havererar all infrastruktur.
Citera
2024-09-10, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Pluggade i Lund drygt 5år så är ju ett stenkast ifrån. Nej du kommer märka rätt snabbt att de blåser och regnar alldeles för mycket, redan i mitten av oktober kommer du känna att de börjar bli dags att åka kollektivt. Appar och prognoser kan du torka arslet med. Kan vara blå himmel och sol sen efter en kvart är du genomblöt pga att regnet kom från ingenstans. Tror inte det är någon skillnad på Malmö och Lund vädermässigt, med detta sagt har Lund extremt bra cykelvägar, något jag inte vet om Malmö har. Vintrarna där var i övrigt rätt milda, brukar väl bli under nollan någon enstaka gång i januari säger väl de mesta. När väl snön kommer så havererar all infrastruktur.

Tack för informationen
Ska tänka på det!
Citera
2024-09-10, 16:28
Medlem
Citat:
Hej,

Vad tror ni?

Det värsta är väl blåsten och om det är motvind. De där vindarna är dock lite luriga och brukar slå om under dagen. Men har du medvind och de orkanerna som brukar vara i Malmö på vintrarna, så blåser du ju hem på typ 5 minuter. Så kommer du på hur det blåser och kan utnyttja vindarna -cykla, har du varje dag motvind - bussen.
Snö existera inte i Malmö, ivarjefall inte längre än till framåt lunch samma dag som det föll. Dock händer det med något års mellanrum att det är 1-2 cm snö och då är det kaos.
Citera
2024-09-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det värsta är väl blåsten och om det är motvind. De där vindarna är dock lite luriga och brukar slå om under dagen. Men har du medvind och de orkanerna som brukar vara i Malmö på vintrarna, så blåser du ju hem på typ 5 minuter. Så kommer du på hur det blåser och kan utnyttja vindarna -cykla, har du varje dag motvind - bussen.
Snö existera inte i Malmö, ivarjefall inte längre än till framåt lunch samma dag som det föll. Dock händer det med något års mellanrum att det är 1-2 cm snö och då är det kaos.

Tack för jätte mycket för informationen!
Citera
2024-09-10, 16:55
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Hej,

Vad tror ni?

Vinden i malmö är nog det värsta även om det inte riktigt är mycket snö eller nån alls så är iskall vind det värsta i malmö tycker jag. Gäller att klä sig varmt i vinter om det är riktigt kallt ute och blåser.

Du kan cykla absolut men det är knappast för alla.
Citera
2024-09-10, 17:56
Medlem
Citat:
Hej,

Vad tror ni?
Hela skånska sydkusten är ett blåsigt, blött och ruggigt hål hela vintern. Räkna inte med någon sol, förutom enstaka dagar då vinden blåser från norr. När snön kommer i Januari smälter det bort direkt och det är bara brunt slask i någon enstaka dag, sedan veckor med barmark innan nästa snö kommer och så upprepas det, hela mars ut.. Räkna med blöt barmark och temperatur mellan -5 - +10 c. Men för att svara på din fråga kan man säga så här. Du kan cykla hela december ut eftersom det är ganska milt, sett till temperatur. Inga minusgrader förrän nyår. Januari- mars är det värsta.

Det blåser i princip hela tiden. Vinden är din fiende nr 1. Temperaturen är sällan under nollstrecket. En del regn och snö också men inte så mycket ändå.
Senast redigerad av Graenslandet 2024-09-10 kl. 18:25.
Citera
2024-09-10, 19:44
Avstängd
Sensiseedss avatar
Vinden är din största fiende på vintern i Malmö den är iskall. Men jag föredrar hellre Malmös iskalla vindar en massa snö och flera minusgrader som det är i Stockholm och Göteborg.
Göteborg är nog värst där är det både iskalla vindar och snö...
Citera
2024-09-10, 20:55
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensiseeds
Vinden är din största fiende på vintern i Malmö den är iskall. Men jag föredrar hellre Malmös iskalla vindar en massa snö och flera minusgrader som det är i Stockholm och Göteborg.
Göteborg är nog värst där är det både iskalla vindar och snö...
Det är väldigt sällan snö och minusgrader i Göteborg också. Vad har du fått det ifrån? Iaf som ligger. Vintrarna verkar vara ganska lika Malmös fast med mer regn.

Stockholm är dock betydligt kallare och snörikt. Men inte så blåsigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in