Citat:
Ursprungligen postat av
metallstol
Hej,
Jag är nyinflyttad i Malmö och tänker fråga er som har bott här länge (över ett år). Hur är vädret på vintern? Är det mycket snö och slask? Regnar det mycket? Blåser osv också?
Jag studerar jag cyklar cirka 20 min till universitetet. Tänkte fråga om jag behöver skaffa bussbiljett snart, pga. vinter väder snart. Kan man överleva hela vintern genom att bara cykla fram och tillbaka?
Vad tror ni?
Hela skånska sydkusten är ett blåsigt, blött och ruggigt hål hela vintern. Räkna inte med någon sol, förutom enstaka dagar då vinden blåser från norr. När snön kommer i Januari smälter det bort direkt och det är bara brunt slask i någon enstaka dag, sedan veckor med barmark innan nästa snö kommer och så upprepas det, hela mars ut.. Räkna med blöt barmark och temperatur mellan -5 - +10 c. Men för att svara på din fråga kan man säga så här. Du kan cykla hela december ut eftersom det är ganska milt, sett till temperatur. Inga minusgrader förrän nyår. Januari- mars är det värsta.
Det blåser i princip hela tiden. Vinden är din fiende nr 1. Temperaturen är sällan under nollstrecket. En del regn och snö också men inte så mycket ändå.