2024-09-10, 10:37
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Nassarna i rusich samarbetat nu med FSB - övade kring 5 km från Finlands gräns.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010686466.html

Så... om ryssen vill avnazifiera något, så kan de börja med både rusich och FSB.
Tack för detta. Mycket intressant läsning på flera sätt. Rusich är ett av få "högerextrema" förband som mig veterligen fortfarande har ett par nordiska medlemmar.

Edit: Om de lever i dag?
Citera
2024-09-10, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Förvånande att ingen (?) annan har tagit upp det? Omkring 140 drönare mot Moskva. Rätt stort.

Jag såg lite info om det. Om jag förstår saken rätt så sköts de allra flesta ner, varvid skadorna inte blev så stora och därmed ingen nyhet. Även om siffran 140 är imponerande och är en föraning om hur framtida drönarattacker kan te sig.
Citera
2024-09-10, 10:41
Medlem
KoyaanisQatsiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Ryska kräken har ökat i användningen av kemiska vapen.
Under augusti-månad ska det ha använts vapen med kemikalisk ammunition 447 gånger.

Jämförelsevis användes kemiska vapen drygt 4 000 gånger de senaste ett och ett halvt år sedan (15 februari 2023 till 24 augusti 2024.)

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=ad40995b6e64764888cc5e236f2a7 332

( Svt hänvisar till ISW's rapportering )

Ska handla om gasgranater av typ K-51 och RG-VO som är förbjudna granater enligt konventionen mot kemiska vapen

Ryssland har skrivit under denna konvention!

Finns inget/inga avtal/konventioner som rysskräken följer, men det visste vi redan!

Fosforbomber har använts mot civila i Donbass sedan 2014, inga nyheter du kommer med.
Citera
2024-09-10, 10:41
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag såg lite info om det. Om jag förstår saken rätt så sköts de allra flesta ner, varvid skadorna inte blev så stora och därmed ingen nyhet. Även om siffran 140 är imponerande och är en föraning om hur framtida drönarattacker kan te sig.
Jaså, ok. Tackar. Jag såg bara rubriken nånstans när jag scrollade nyhetsflödet. Det är väl ändå den största ukrainska attacken mot den ryska huvudstaden till dags dato, tror jag. Men, en föraning — yes...
Citera
2024-09-10, 10:47
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Förvånande att ingen (?) annan har tagit upp det? Omkring 140 drönare mot Moskva. Rätt stort.

Verkar vara ett tjugotal mot Moskva och 144 totalt. Iofs rätt stort i sig.

https://x.com/novayagazeta_en/status/1833425699345956955
Citat:
Russia’s Defence Ministry said it had shot down a total of 144 Ukrainian drones overnight, 20 of which were intercepted over the Moscow region.
Citera
2024-09-10, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoyaanisQatsii
Fosforbomber har använts mot civila i Donbass sedan 2014, inga nyheter du kommer med.

Ryssarna kör med kemisk krigföring var de än är.

Exempel i Ukraina:
https://kyivindependent.com/isw-russia-confirms-it-is-using-prohibited-chemical-weapons-in-kherson-oblast/
Citera
2024-09-10, 10:59
Medlem
Jack.Elams avatar
https://x.com/Gerashchenko_en/status/1833428376431845647
Citat:
Russia has exhausted Soviet energy reserves and the Russian energy industry lacks funding - Russian Energy Minister Sergey Tsivilyov told TASS in an interview.

Tsivilyov is the former governor of Russia's Kemerovo region. He is married to Putin's great-niece Anna Tsivilyova (she was recently appointed deputy defense minister by Putin).

The day before, speaking at the Eastern Economic Forum, Putin also spoke about the lack of energy in the Far East. Because of this, Putin said, construction of infrastructure and industrial projects is delayed.

In the summer, against the backdrop of the shutdown of a power unit at the Rostov nuclear power plant, which left two and a half million people without light, Putin said that cryptocurrency miners pose a threat to Russia's energy security. After that, the State Duma approved the law on mining, which, among other things, gives regional authorities the ability to impose a territorial ban on cryptocurrency mining.

Meanwhile, Russia continues spending billions on destroying Ukrainian energy infrastructure.
Citera
2024-09-10, 11:10
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Verkar vara ett tjugotal mot Moskva och 144 totalt. Iofs rätt stort i sig.

https://x.com/novayagazeta_en/status/1833425699345956955
Där ser man. Fungerande ryskt luftvärn — wow. Jag såg en video där en drönare träffar ett höghus och stora flammor slår upp. Psykologiskt är sånt viktigt.
Citera
2024-09-10, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
…Eller är det så att Rysslands sista all-in har fastnat ca 8 km från Prokovsk där de har stått i 3 veckor nu. Lagren i Uralbergen ekar tomma. Soldaterna börjar ta slut, för att inte tala om moralen, pengarna och ledarskapet. Ja allt börjar sina för ryssarna.
Ja det verkar så. Denna sista stora kraftansträngning som skulle vända allt och göra Ryssland till vinnare sket sig av allt att döma också.
Citera
2024-09-10, 11:34
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Orcherna börjar lära sig hur de tar livet av sig effektivast. Här spränger orchen bort huvudet

https://x.com/UkraineNewsLive/status/1833392564382105635?t=v6eGt3fT1pgTOL5rlrUqlA&s=09

Oj det där var riktigt rätt rått, men är man ryss så är man är man!

Slutar som gödningsmedel i Ukraina, kul!!
Citera
2024-09-10, 11:36
Medlem
Citat:
Där ser man. Fungerande ryskt luftvärn — wow. Jag såg en video där en drönare träffar ett höghus och stora flammor slår upp. Psykologiskt är sånt viktigt.

Ryssarna har positionerat sitt luftvärn så att när de skjuter ner drönarna så kraschar resterna av dessa in i bostadsområden eller var de nu landar någonstans. Det är lite dumt faktiskt för skador uppstår ju ändå.

Ukraina är bättre på detta och har positionerat sitt luftvärn så att när de skjuter ner något så landar oftast resterna av missilen eller drönaren på mark där inte byggnader och folk vistas.
Citera
2024-09-10, 11:39
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ryssarna har positionerat sitt luftvärn så att när de skjuter ner drönarna så kraschar resterna av dessa in i bostadsområden eller var de nu landar någonstans. Det är lite dumt faktiskt för skador uppstår ju ändå.

Ukraina är bättre på detta och har positionerat sitt luftvärn så att när de skjuter ner något så landar oftast resterna av missilen eller drönaren på mark där inte byggnader och folk vistas.
Nedfallande skrot kan ju vara farligt ändå, vilket vi sett, men du har i huvudsak rätt. Tyvärr har ju samma sak inträffat i Ukraina. De har förmodligen blivit bättre på att parera den där sortens skador.

Edit: Alltså att man skjuter ned, men att person- och fastighetsskador ändå uppstår.
Senast redigerad av Blot-Sven 2024-09-10 kl. 11:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in