Ett världskrig är när väldigt många länder involveras eller påverkas. Nu verkar ju hela världen påverkas även om kriget är mellan palestinier och israeler i någon liten obskyr håla någonstans i mellanöstern.
Med det sagt, så blir det lite svårt säga att ett världskrig inte kommer att inträffa. Ett riktigt världskrig med fronter i flera olika världsdelar tror jag bara kan inträffa om det blir krig mellan två riktigt stora länder och intresset finns att starta fronter på andra håll.
Detta kan vi se att både palestina/israel och ukraina/ryssland har potential för. Afrika och mellanöstern kan mycket väl bli involverade i ett eskalerat krig. Ryssland är aktiva i afrika och i kriget mot Hamas så finns det stora aktiviteter inom den muslimska världen och bland kommunisterna som är svåra att överblicka.
USA är ganska aggressivt också och då speciellt mot Ryssland och Kina. Kina har en avvaktande position och vill inte eskalera till krig. Det är ett land som vill hävda sig genom att bli en stark aktör inom handel och ekonomi, vilket beror på de fortfarande har fokus på att förbättra sin egen levnadsstandard och bli ekonomiskt starkare. Sedan är Kina väldigt beroende av bra relationer med omvärlden eftersom de är beroende av handeln.
Men ingenting hindrar att Kina går över till militär krigsföring och där har vi nog raka spåret till ett stort världskrig. Om Kina börjar kriga, så ser jag inte hur ett världskrig ska kunna undvikas.
USA däremot kan kriga lite överallt, men just för att de är såpass dominerande militärt, så blir det inte ett världskrig. Kan låta knasigt, men lite så är det.
Jag tror inte på världskrig via Taiwan problemet, detta kommer man att lösa inom ett antal år för att undvika en sådan effekt. Däremot så tror jag att ett angrepp från Indien mot Kina kan eskalera ganska rejält. USA kan också gå in i ett krig mot Kina, anta att Ryssland kollapsar och verkligen blir spillror, där regioner bryter sig loss. Det finns stora delar av Ryssland som då av naturliga skäl blir aktuellt för Kina att bevaka, kanske för att införliva i Kina eller för att se till regionerna blir neutrala egna länder istället för att t.ex USA tar över och då även bygger upp militärbaser norr om Kina. Så där finns en viss potential explosiv orsak till världskrig genom att Kina och USA båda vill åt samma områden som inte redan är klara i sina positioner i världen, så att säga.
Men kort sagt, bollen som avgör ifall vi får ett världskrig verkar till största delen ligga i hur USA och Kina agerar i framtiden. Det känns Trump-tryggt kan man säga.