2024-09-09, 08:44
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Visst men detta resonemang är inget unikt för anhängare av bitcoin, så där resonerar de flesta.
Brukar "de flesta" resonera kring någon naturlag om cykler på 4 år och att det är jätteenkelt att sälja på toppen av dessa?
Citera
2024-09-09, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Brukar "de flesta" resonera kring någon naturlag om cykler på 4 år och att det är jätteenkelt att sälja på toppen av dessa?

Det skrev jag inte, men de flesta tror att de kan förutse marknadsrörelser.
Citera
2024-09-09, 19:09
Medlem
EgoistNs avatar
Blir det fler tillfällen att köpa Bitcoin under $50k i år?
Ytterst tveksamt..
Jag bedömer chansen till omkring 10%
Citera
2024-09-09, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Blir fler tillfällen att köpa Bitcoin under $50k i år?
Ytterst tveksamt..
Jag bedömer chansen till omkring 10%

Vi får se. Jag gillar hur vi för närvarande bryter sönder olika negativa mönster i grafen.
Citera
2024-09-09, 20:06
Medlem
Citat:

Det finns ju i vart fall en övergripande konjunkturcykel som många menar påverkar prisutvecklingen på många olika tillgångsslag. Sänkta räntor brukar påverka priset på fastigheter och bostadsrätter exempelvis. I viss mån brukar faktiskt även aktier sticka när ekonomin stimuleras med billiga pengar, även om den underliggande tillgången där, ju mer ska påverkas av företagets resultatutveckling.

Ändå brukar aktier handlas till högre p/e-tal när vi befinner oss i en fas av monetär stimulans jämfört med när man genom räntehöjningar håller igen. Värderingarna av företag lever därför sitt eget liv lite grann. Olika modeller finns för att värdera företag men konjunkturcykler, psykologi, förhoppningar och liknande spelar en stor roll även där.

En del av den kritik du riktar mot Bitcoin och dess fluktuationer i värde det gäller för andra finansiella tillgångar med. Det är ju utbud och efterfrågan som styr värdet på aktier också. Därför är det ju många som typ ifrågasatt den höga värderingen på Tesla och diverse tech-bolag också. Det är inte värderingar som bara baseras på något slags allmänt etablerad värderingsmetod utan där finns också ett ganska stort inslag av finansiell spekulation…
Senast redigerad av R4D4 2024-09-09 kl. 20:09.
Citera
2024-09-09, 21:06
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
En del av den kritik du riktar mot Bitcoin och dess fluktuationer i värde det gäller för andra finansiella tillgångar med. Det är ju utbud och efterfrågan som styr värdet på aktier också. Därför är det ju många som typ ifrågasatt den höga värderingen på Tesla och diverse tech-bolag också. Det är inte värderingar som bara baseras på något slags allmänt etablerad värderingsmetod utan där finns också ett ganska stort inslag av finansiell spekulation…
Absolut, även i idiotaktier som Tesla finns en viss andel av priset som är fundamenta, dvs som kan beräknas utifrån företagets verksamhet, vinst och dylikt. Även om större delen av värderingen är ren spekulation och luft.

Vad gäller bitcoin är den sistnämnda andelen 100%.
Citera
2024-09-09, 21:35
Medlem
Är det någon annan här som blivit injuden till Binance chattgrupper i Whatsapp?
Citera
2024-09-09, 21:37
Medlem
Min gissning på 80K vid årets slut känns inte så dum ändå. Skulle gissa på 95K idag så länge vi inte går under 40K.

Citat:
Absolut, även i idiotaktier som Tesla finns en viss andel av priset som är fundamenta, dvs som kan beräknas utifrån företagets verksamhet, vinst och dylikt. Även om större delen av värderingen är ren spekulation och luft.

Vad gäller bitcoin är den sistnämnda andelen 100%.
Stort sett alla aktier värderas utifrån en spekulation om vad företaget väntas leverera för vinst i Framtiden. Det kan man kanske kalla luft.

Men de finns fler psykopater än mig som väljer att konvertera sin fiat till btc varje månad. Jag ser de inte som en spekulation, bara ett val av en valuta framför en annan. Jag vill av många skäl ha så lite med kronan att göra som möjligt.

Sen stämmer de säkert att en väldigt stor majoritet av krypto investerarna bara spekulerar i ett högre värde.
Senast redigerad av Zuppen 2024-09-09 kl. 21:40.
Citera
2024-09-09, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Men de finns fler psykopater än mig som väljer att konvertera sin fiat till btc varje månad. Jag ser de inte som en spekulation, bara ett val av en valuta framför en annan. Jag vill av många skäl ha så lite med kronan att göra som möjligt.

Man har att välja mellan:

- en valuta vars mängd är obegränsad och en annan vars mängd är strängt begränsad;

- en valuta som ständigt tappar köpkraft och en annan som ständigt ökar i köpkraft, om än volatilt;

- en valuta för vilken man måste be om lov om man vill göra en större överföring, särskilt utomlands, och en annan som man utan att be om lov kan skicka var man vill, när man vill, till vem man vill;

- en valuta som kan frysas eller konfiskeras och en annan som inte kan frysas eller konfiskeras;

- en valuta som måste skötas väl av en centralbank och politiker för att inte bli värdelös och en annan som är helt oberoende av centralbanker och politiker.

Osv. Valet kan tyckas enkelt.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-09-09 kl. 22:12.
Citera
2024-09-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

- en valuta som kan frysas eller konfiskeras och en annan som inte kan frysas eller konfiskeras;

Varför fortsätter ni ljuga om att Bitcoin inte kan konfiskeras när ett av de största innehaven av Bitcoin är just (av stater) beslagtagna Bitcoins?

En av mååååånga exempel:

https://beincrypto.com/bitcoin-seized-german-authorities-piracy/#:~:text=German%20authorities%20seize%2050%2C000%2 0Bitcoins%20in%20a%20landmark,raise%20speculation% 20about%20potential%20impacts%20on%20Bitcoin%27s%2 0market.

Citera
2024-09-10, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Varför fortsätter ni ljuga om att Bitcoin inte kan konfiskeras när ett av de största innehaven av Bitcoin är just (av stater) beslagtagna Bitcoins?

En av mååååånga exempel:

https://beincrypto.com/bitcoin-seized-german-authorities-piracy/#:~:text=German%20authorities%20seize%2050%2C000%2 0Bitcoins%20in%20a%20landmark,raise%20speculation% 20about%20potential%20impacts%20on%20Bitcoin%27s%2 0market.

Om man förvarar nycklarna säkert och inte låter sig pressas till att lämna över nycklarna så kan de inte beslagtas. Att jämföra med fiat på ett bankkonto som kan frysas med en tangenttryckning om en banktjänsteman inte förstår en viss transaktion man gör eller om man deltar i en demonstration som regeringen ogillar, etc.

Avrundas till att bitcoin inte kan konfiskeras.
Citera
2024-09-10, 07:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om man förvarar nycklarna säkert och inte låter sig pressas till att lämna över nycklarna så kan de inte beslagtas. Att jämföra med fiat på ett bankkonto som kan frysas med en tangenttryckning om en banktjänsteman inte förstår en viss transaktion man gör eller om man deltar i en demonstration som regeringen ogillar, etc.

Avrundas till att bitcoin inte kan konfiskeras.

Om du gräver ner dina guldtackor, sedlar eller frimärken på ett hemligt ställe så kan de inte heller konfiskeras. Och så vidare.

Vidare sitter du och ljuger friskt om vad "banktjänstemän" gör. Jag föreslår att du börjar läsa andra nyhetskällor än Fria tider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in