2024-09-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Faktum kvarstår att de aktuella inläggen stod kvar i tråden länge.
Det kan kanske dömas för.

Kan man verkligen begära att någon granskar tiotusentals inlägg om dagen? Jag blir själv helt matt av att hantera dussintals med spam.
Citera
2024-09-09, 22:26
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Kan man verkligen begära att någon granskar tiotusentals inlägg om dagen? Jag blir själv helt matt av att hantera dussintals med spam.
Har man ansvar så har man.
Citera
2024-09-09, 22:33
Medlem
Citat:

Det är omöjligt om ingen anmäler inläggen. Tänk dig själv om ingen anmäler ett brott. Hur ska Polisen kunna lösa detta om ingen anmäler?
Citera
2024-09-09, 22:35
Moderator
Carlboms avatar
Citat:

Blir man inte uppmärksammad på de specifika inläggen så finns givetvis inte en sportslig chans att läsa och värdera varenda inlägg som postas. Det förväntas man inte heller göra om man läser BBS-lagen.
Citera
2024-09-09, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Klart det har betydelse var JA befann sig. Generellt gäller att man kan dömas enligt de lagar som gäller i landet där man befinner sig, oavsett vilket medborgarskap man har.

Om jag nu yttrar något som strider mot svensk lag kan jag endast hållas ansvarig för det om jag befinner mig i Sverige.

Det finns några länder där man åtminstone i teorin i vissa fall kan dömas enligt sitt hemlands lag när man befinner sig där. USA är t.ex. (ganska ironiskt) ett sådant. First Amendment är i teorin nästan idiotsäkert, men en svensk skulle möjligen kunna dömas för "hate speech" i USA.
Citera
2024-09-09, 22:56
Medlem
Rundcrantzs avatar
Citat:
När är rättegången?

Någon gång under första halvan 2025.

JA verkar ha fått tag i en advokat med koll iaf:

https://www.friatider.se/svarvunnet-atal-mot-flashbacks-grundare

Begriper mig för övrigt inte på dramatikerna i tråden som pratar om "Flashbacks undergång" m.m. Varför skulle Flashback försvinna för att JA potentiellt får ett antal lakan i böter?
Citera
2024-09-09, 22:56
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Blir man inte uppmärksammad på de specifika inläggen så finns givetvis inte en sportslig chans att läsa och värdera varenda inlägg som postas. Det förväntas man inte heller göra om man läser BBS-lagen.
Ansvarig har alltid ansvar. Hur man löser der praktiskt är upp till den ansvarige.
Citera
2024-09-09, 23:04
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ansvarig har alltid ansvar. Hur man löser der praktiskt är upp till den ansvarige.

Det är ju ganska tydligt definierat vilket ansvar vi har. Att ha ett fungerande regelverk. Ett fungerande rapporteringssystem. Någon som granskar inläggen som rapporteras.
Citera
2024-09-09, 23:17
Medlem
Citat:
Det är uppenbart att anmälaren hittat mer än 40 HMF. Kan den personen klara det borde 100 moderatorer klara det på 1-2 år eller hur länge de nu legat där. Till det kommer, vad jag förstått, att det mestadels handlar om en tråd som är av den beskaffenheten att moderatorer borde förvänta sig att sådant här kan dyka upp där och göra en extra kontroll. Jag tror åklagaren har ett starkt mål här.
Citera
2024-09-09, 23:23
Medlem
Citat:
Det är omöjligt om ingen anmäler inläggen. Tänk dig själv om ingen anmäler ett brott. Hur ska Polisen kunna lösa detta om ingen anmäler?
Hur vet vi att de inte är anmälda? Anmälaren kan inte bevisa att de är rapporterade, polisen har tydligen inte undersökt det heller. Till detta kommer att JA också har svårt för att bevisa att de inte var rapporterade. I denna fråga tycker jag det blir oavgjort och kan sorteras bort i domstolen. Kvar är frågan varför inte 100 moderatorer kan hitta dessa HMF i en tråd som lyser om sig att kunna innehålla just HMF.
Jag antar att de inte letar i hur man bakar sockerkaka efter HMF utan att de gör det i trådar där man kan förvänta sig att sådant postas. På så vis skalas mängden trådar ner ordentligt. Det går alltså inte hävda 8.5 miljoner inlägg för det handlar om betydligt lägre antal postningar i trådar där man kan förvänta sig att HMF dyker upp.
Senast redigerad av defectum 2024-09-09 kl. 23:26.
Citera
2024-09-09, 23:25
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Faktum kvarstår att de aktuella inläggen stod kvar i tråden länge.
Det kan han kanske dömas för.

Verkar vara okänt vem som anmält honom.

Det verkar som om inläggen funnits i forumet i två år innan de raderades (i samband med att JA blev delgiven misstanke om brott).

Har väldigt svårt att tro att ingen anmält inläggen på två år, då liknande inlägg frekvent rapporteras.

JA ger dubbla budskap huruvida de fakriskt anmälts eller ej. Först talar han om att han inte har kollat upp än om de anmälts, mer än att de åtminstone inte skett via e-post.

Lite längre ner i fup, så svarar han att de INTE anmälts. Förhöret skedde ju samma dag vid ett och samma tillfälle.

JA verkade sluddra en del och framstod som nervös i förhöret.
Citera
2024-09-09, 23:30
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Det verkar som om inläggen funnits i forumet i två år innan de raderades (i samband med att JA blev delgiven misstanke om brott).

Har väldigt svårt att tro att ingen anmält inläggen på två år, då liknande inlägg frekvent rapporteras.

JA ger dubbla budskap huruvida de fakriskt anmälts eller ej. Först talar han om att han inte har kollat upp än om de anmälts, mer än att de åtminstone inte skett via e-post.

Lite längre ner i fup, så svarar han att de INTE anmälts. Förhöret skedde ju samma dag vid ett och samma tillfälle.

JA verkade sluddra en del och framstod som nervös i förhöret.
Hans livsverk ifrågasätts. Inte konstigt att han inte är så styv i korken.

Den bakomliggande frågan och misstanken tror jag är att JA har sett mellan fingrarna att såna inlägg gjorts. Och att moderatorer inte agerat.
Men jag kan ha fel.
Senast redigerad av Jof 2024-09-09 kl. 23:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in