2024-09-09, 19:39
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Scholz.

Förnyade ansträngningar.
Enligt tidigare samtal.
Inkluderar Ryssland.
Citat:
FRANKFURT, Sept 8 (Reuters) - German Chancellor Olaf Scholz called for a renewed effort to bring peace to Ukraine, adding that he and Ukrainian President Volodymyr Zelenskiy had both agreed in recent talks on the need for a new peace conference that would include Russia.

En plan kommer att presenteras.
Citat:
Zelenskiy said in July he aimed to have a plan ready in November to enable Kyiv to hold a second international summit on peace in Ukraine, and that representatives of Russia should attend.

Med andra ord, inget nytt.

https://www.reuters.com/world/europe/russian-troops-take-novohrodivka-ukraines-donetsk-region-ria-reports-2024-09-08/
Citera
2024-09-09, 19:41
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är ju arvsynden från andra världskriget och Hitlers långa skugga och annat som spökar också, men absolut. Det var ju ingen bra idé att ställa Västtyskland under amerikanskt förmyndarskap så länge heller, som en motvikt till DDR. Tyskarna behöver kapa navelsträngen nån gång. Och de behöver definitivt ta itu med alla gamla trauman, för att inte tala om allt gammalt ideologiskt krafs från Östtyskland som ligger och pyr.

Edit: poängen är att de bromsar allt.

Fan, jag trodde vi var så upplysta att vi avskaffat arvsynden

Håller med om att Tyskland måste klippa navelsträngen nu och ta den plats de borde ha i Europa, ta ledartröjan i stödet till Ukraina t.ex.
Citera
2024-09-09, 19:51
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det stod något kryptiskt om det senaste svenska stödpaketet till Ukraina. De skall förbereda för JAS.........
Gör ju ingen skillnad eftersom man bara skulle skicka typ 2 plan i så fall.
Skicka allt eller inget.
Det hjälper inte att bara ge lite.
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Håller med om att Tyskland måste klippa navelsträngen nu och ta den plats de borde ha i Europa, ta ledartröjan i stödet till Ukraina t.ex.
Tyskland har inga militära resurser. Men ja de borde förstås skicka mycket mer, inte minst Taurus.
Citera
2024-09-09, 19:53
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Gör ju ingen skillnad eftersom man bara skulle skicka typ 2 plan i så fall.
Skicka allt eller inget.
Det hjälper inte att bara ge lite.

Tyskland har inga militära resurser. Men ja de borde förstås skicka mer, inte minst Taurus.

Hur gör man då?
Skicka mer av inget.
Genomtänkt analys.
Citera
2024-09-09, 19:57
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
[/b]

Hur gör man då?
Skicka mer av inget.
Genomtänkt analys.
Jag menade att man ska skicka allt det lilla som man har.
Om man har 4 puffror, så ska man skicka 4 puffror istället för 1 puffra. Fattat?
Citera
2024-09-09, 19:58
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Det kunde man tro, men det finns ju en minneskult i många länder som fortfarande ger tyskarna skulden för allt ont. Eller, ja, du och jag gör det ju också just nu, men av andra orsaker.

De är så beroende av andra länder.
Senast redigerad av Blot-Sven 2024-09-09 kl. 20:01.
Citera
2024-09-09, 20:08
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Om man har 4 puffror, så ska man skicka 4 puffror istället för 1 puffra. Fattat?

Att du inte skriver så från början. Skicka allt.
Men på något sätt ville du få in att de har inget. Nu är det, det lilla.

Vet du vad Tyskland har att skicka överhuvudtaget?
Har du en uppställning och analys?
Citera
2024-09-09, 20:19
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det stod något kryptiskt om det senaste svenska stödpaketet till Ukraina. De skall förbereda för JAS.........

Om , så hoppas jag att de börjar med pilot-träning "bums". För det hela tar ju dessvärre tid..
Citera
2024-09-09, 20:32
Avslutad
Enligt Putin är de Ukrainska förlusterna så stora att de snart kommer bli tvingade att rekrytera studenter och ungdomar, inte helt olikt det nazityskland tvingades görai slutet av kriget, vilket endast ökar på förlusterna och lidandet inför den stundande och oundvikliga kapitulationen.

https://x.com/PutinDirect/status/1833103722009743575
Citera
2024-09-09, 20:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Om , så hoppas jag att de börjar med pilot-träning "bums". För det hela tar ju dessvärre tid..

De har redan hållit på med det, kanske skett en del andra intriger bakom kulisserna också...... Tänk på att Sverige sa inget om den svensktränade pansarbataljonen innan den var klar.
Citera
2024-09-09, 20:41
Medlem
Citat:

Tysken har mängder med vapen men det mesta är för avancerat för att bara skicka.

Anledningen till att man skickar lite åt gången är att ukrainska soldater behöver träna i flera månader på utrustningen innan den kan skickas så då blir det små klickar med utrustning. Skulle vi skicka 600 cv90, så behövs det 2000 i besättning, ett par tusen som tränas i reparation och service, samordnare etc säkert upp mot 10.000 personer allt som allt, säg att dessa behöver 6 månaders träning om de redan är utbildade soldater så ser man att en så enkel sak som en cv90 tar tid, tänk då pm Tyskland skulle skicka 200 stridsflygplan och 8 patriot batterier......
Citera
2024-09-09, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Enligt Putin är de Ukrainska förlusterna så stora att de snart kommer bli tvingade att rekrytera studenter och ungdomar, inte helt olikt det nazityskland tvingades görai slutet av kriget, vilket endast ökar på förlusterna och lidandet inför den stundande och oundvikliga kapitulationen.

https://x.com/PutinDirect/status/1833103722009743575

Medans Ryssland måste ta in kineser och afrikaner du tror inte att ryssarna har oerhört stora förluster? Därför man gjorde en mobilisering på 300 000 man varför tror du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in