2024-09-09, 18:26
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
I teorin kan detta låta vettigt, men i praktiken brukar folk ha för mycket förtroende för den som är ordförande i en förening. Om någon utmanar den sittande styrelsen kommer han eller hon att vara i underläge. Mycket möjligt att någon i styrelsen tömmer föreningens kassa på pengar medan alla andra tror att det är frid och fröjd.

Det är enkelt att med attestregler förhindra plundring. Som ordförande i vår Brf skulle jag max kunna stjäla 9999 kr cash och fly landet innan upptäckt.

Lite finurligare vore bluffakturor och att jag lurar en annan styrelseledamot att attestera, men det ekonomiska förvaltaren och/eller revisorn skulle snabbt hugga på den.
Citera
2024-09-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Hur förhöll det sig med gemensamma lån på fastigheten? I en Brf köper man ju normalt in sig i ett gemensamt lån, plus eventuellt eget lån för att lösa ut säljaren.

Men, är det så att en NY condo inte är kollektivt belånad, vilket medför ett högre inköpspris (relativt sett) och en lägre avgift (relativt sett) än en svensk Brf?
Ärligt talat kommer jag inte ihåg om vi hade några; sorry! Däremot kommer jag ihåg att när en större renovering planerades så diskuterades det på möten om vi skulle finansiera det med en "cash call" (har jag för mig det kallades), dvs att alla pytsade in proportionerligt för deras andel av det gemensamma för att betala allt på en gång, eller om vi skulle lägga på en temporär månatlig extra summa tills allt var betalt. Det sistnämnda innebär ju i princip att renoveringen bekostades via ett gemensamt lån, som sen betalades tillbaka gradvis av de boende tills lånet var avbetalt. Så enda skillnaden mot en svensk Brf där är att det lånet skulle synts explicit på avgiften, istället för att bakas in i den (vet inte om man skulle kunna göra samma sak här, faktiskt).

Överlag kändes det nästan exakt likadant att bo i en amerikansk condo som i en svensk Brf: Möten då kommande utgifter och underhåll ska beslutas om, genomgång av ekonomin (när du lånar för att köpa en condo kontrollerar banken alltid hur föreningen mår ekonomiskt, precis som med brf, så det är viktigt att ha koll på den), allmänna trivselregler, mm. Så allt prat om hur usla Brf:er är och att alla andra länder har mycket smartare lösningar tror iallafall jag på precis hur lite jag vill :-)
Citera
2024-09-09, 18:51
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Systemet är perverst. En BRF borde inte kunna ta några lån. Då blir systemet transparent och köpare vet att enbart förvaltningskostnader och underhåll på fasad, tak och några ytterligare småkostnader tillkommer. Ett system med köplägenheter där alla är delägare delägare är mycket smartare och varje köpare är ansvarig för sitt egna lån.

Jag skulle gärna att detta var normen. Dels skulle man få en starkare buy-in av medlemmarna och dels skulle alla lånade medel vara föremål för ränteavdrag.

Kraftiga avgiftssvängningar beroende på en styrelses oförmåga att aktivt lägga om lånen skulle också upphöra.
Citera
2024-09-09, 18:53
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hur tänker ni er att inköpet av fastigheten skall finansieras utan lån?

När man köper en lägenhet så köper du en andel av hela fastigheten. Så fungerar det utomlands.
Citera
2024-09-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
När man köper en lägenhet så köper du en andel av hela fastigheten. Så fungerar det utomlands.
Oavsett land? Då måste givetvis inköpspriset bli avsevärt högre.
Citera
2024-09-09, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Oavsett land? Då måste givetvis inköpspriset bli avsevärt högre.
Ja, men kostnaden blir ungefär densamma. Och har du pengarna är det snarast bättre för du slipper amortera en bostadsrättsförenings lån.
Citera
2024-09-09, 19:39
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Det är enkelt att med attestregler förhindra plundring. Som ordförande i vår Brf skulle jag max kunna stjäla 9999 kr cash och fly landet innan upptäckt.

Lite finurligare vore bluffakturor och att jag lurar en annan styrelseledamot att attestera, men det ekonomiska förvaltaren och/eller revisorn skulle snabbt hugga på den.

Problemet är väl snarare om någon i styrelsen ger vänner och släktingar jobb och t.ex. renoverar sin egen lägenhet på de andras bekostnad. Hur ska man kunna förebygga sådant om man inte har någon insyn? Kan man som enskild kräva att få se över samtliga utgifter under den årliga stämman om man har en BR? Eller måste man ha medhåll från fler som bor där för att få ta del av den informationen?
Citera
2024-09-09, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Problemet är väl snarare om någon i styrelsen ger vänner och släktingar jobb och t.ex. renoverar sin egen lägenhet på de andras bekostnad. Hur ska man kunna förebygga sådant om man inte har någon insyn? Kan man som enskild kräva att få se över samtliga utgifter under den årliga stämman om man har en BR? Eller måste man ha medhåll från fler som bor där för att få ta del av den informationen?

Har ni inte en auktoriserad revisor som granskar räkenskaperna? Om du inte litar på denne så se till att stämman även väljer en lekman revisor (tex du själv) att granska ekonomin.

Om du inte litar på styrelsen ska du ju inte rösta på dem till att börja med.
Citera
2024-09-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ja, men kostnaden blir ungefär densamma. Och har du pengarna är det snarast bättre för du slipper amortera en bostadsrättsförenings lån.

Föreningen kommer förmodligen ändå hålla en ”normal” avgift för att sätta av medel till kommande underhåll enligt underhållsplan så frågan är om det inte blir en ganska dålig affär för de som går in från början.
Citera
2024-09-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Föreningen kommer förmodligen ändå hålla en ”normal” avgift för att sätta av medel till kommande underhåll enligt underhållsplan så frågan är om det inte blir en ganska dålig affär för de som går in från början.

Har fått uppfattningen att det ofta inte funkar så utan de boende får själva slanta upp när det är dags att göra något (och diskutionen om det verkligen behövs göra något eller inte. Ska de som bor på bottenvåningen bara med och betala hissreparationen? Osv)
Citera
2024-09-09, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har fått uppfattningen att det ofta inte funkar så utan de boende får själva slanta upp när det är dags att göra något (och diskutionen om det verkligen behövs göra något eller inte. Ska de som bor på bottenvåningen bara med och betala hissreparationen? Osv)
Tänker du på Brf:er nu?
Citera
2024-09-09, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Tänker du på Brf:er nu?

Nej, ägarlägenheter primärt utomlands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto