Citat:
Ursprungligen postat av
Dawkinsean
Hur förhöll det sig med gemensamma lån på fastigheten? I en Brf köper man ju normalt in sig i ett gemensamt lån, plus eventuellt eget lån för att lösa ut säljaren.
Men, är det så att en NY condo inte är kollektivt belånad, vilket medför ett högre inköpspris (relativt sett) och en lägre avgift (relativt sett) än en svensk Brf?
Ärligt talat kommer jag inte ihåg om vi hade några; sorry! Däremot kommer jag ihåg att när en större renovering planerades så diskuterades det på möten om vi skulle finansiera det med en "cash call" (har jag för mig det kallades), dvs att alla pytsade in proportionerligt för deras andel av det gemensamma för att betala allt på en gång, eller om vi skulle lägga på en temporär månatlig extra summa tills allt var betalt. Det sistnämnda innebär ju i princip att renoveringen bekostades via ett gemensamt lån, som sen betalades tillbaka gradvis av de boende tills lånet var avbetalt. Så enda skillnaden mot en svensk Brf där är att det lånet skulle synts explicit på avgiften, istället för att bakas in i den (vet inte om man skulle kunna göra samma sak här, faktiskt).
Överlag kändes det nästan exakt likadant att bo i en amerikansk condo som i en svensk Brf: Möten då kommande utgifter och underhåll ska beslutas om, genomgång av ekonomin (när du lånar för att köpa en condo kontrollerar banken alltid hur föreningen mår ekonomiskt, precis som med brf, så det är viktigt att ha koll på den), allmänna trivselregler, mm. Så allt prat om hur usla Brf:er är och att alla andra länder har mycket smartare lösningar tror iallafall jag på precis hur lite jag vill :-)