2024-09-09, 18:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag tror inte på det..helt enkelt för att Scholtz tills nu inte visat några egna initiativ. Syns tills nu att han sitter mer på sidolinjen, t.o.m Macron tidigare visade mer framfötterna när han inte uteslöt franska trupper på ukrainsk mark.

Så att Scholtz skulle våga börja sälja ut Ukraina.., säger ett stort "nej" på det. Så mycket cash eller andra löften.., har han inte.

Fan vet, tysken har enligt min mening såsat omkring och velat under hela konflikten så att hästhandlare Scholtz försöker en fuling känns inte helt otroligt.

Tyskland är kluvet och idiotin att göra sig beroende av rysk gas kommer att kosta.
Citera
2024-09-09, 18:53
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Är det här sant så vete fan vad man ska säga om Tyskland annat än att Putin gjorde sitt livs investering när han köpte de tyska politikerna.

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1833060148404748507

Nej.
Ett tips. Ser du något som verkar konstigt och kontraproduktivt. Leta orginalkälla eller åtminstone flera källor.
Läs hela artikeln.

Blir bättre för alla.
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2024-09-09 kl. 18:56.
Citera
2024-09-09, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Regeringens pressträff nu.
Det blir inga gripen till ukraina.
Vapen på hyllan i sverige har sinat förutom kamuflagenät, gasmasker och reservdelar till cv 90 som dom ska få..även 40 mm ammo finns lite kvar att donera.
I övrigt så är det tomt.
Nu är det nyproduktion som gäller men det kommer att ta åratal innan man kommer upp i några mängder.
Våran försvarsindustri är så nerbantad.
Så det blev gasmasker och kamuflagenät istället för gripen.

Det var en intressant / fantasifull vinkling av vad som sas😃
Citera
2024-09-09, 19:01
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Fan vet, tysken har enligt min mening såsat omkring och velat under hela konflikten så att hästhandlare Scholtz försöker en fuling känns inte helt otroligt.

Tyskland är kluvet och idiotin att göra sig beroende av rysk gas kommer att kosta.
Tyskarna har mest bara lallat runt i två och ett halvt år. Vad hände med Tjuren? Blev inget.

Sen har vi den tyska "fredsrörelsen" + diverse stjärnskott i stil med Wagenknecht som försöker göra motståndet mot Ukraina-stödet mer comme-il-faut. Ett märkligt land. Europas kanske mäktigaste land.
Citera
2024-09-09, 19:06
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag tror inte på det..helt enkelt för att Scholtz tills nu inte visat några egna initiativ. Syns tills nu att han sitter mer på sidolinjen, t.o.m Macron tidigare visade mer framfötterna när han inte uteslöt franska trupper på ukrainsk mark.

Så att Scholtz skulle våga börja sälja ut Ukraina.., säger ett stort "nej" på det. Så mycket cash eller andra löften.., har han inte.
I detta fall tror jag att du har rätt, just eftersom egna initiativ inte direkt verkar vara Scholz grej.
Citera
2024-09-09, 19:09
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Verklighetskontakt har aldrig synts till i dina inlägg. Dag 929 av KGB-Putins katastrofalt misslyckade 3 dagars operation och återigen gör du en raid i ukrainatråden med din okunskap, gamla floskler som ryssarna övergivit och desillusionerade förhoppningar att just den här gången ska ryssen erövra något mer än några potatisåkrar. Ryssland har förlorat kriget vilket är helt uppenbart för alla, t.o.m. ryska militärbloggare ger upp en efter en.

Du har varit så fel ute i alla dina inhopp i tråden att du blivit den perfekta kontraindikatorn i tråden.
Sällan har väl diskrepansen mellan önskan och verkligheten varit större och växande.
Gläds över nytt svenskt miljardstöd vapen till allas vår frihet. Heja Sverige 🇸🇪
Slava Ukraini 🇸🇪🇺🇦🇸🇪🇺🇦
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
I detta fall tror jag att du har rätt, just eftersom egna initiativ inte direkt verkar vara Scholz grej.

Lite masochist "vibbar" på honom...
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Tyskarna har mest bara lallat runt i två och ett halvt år. Vad hände med Tjuren? Blev inget.

Sen har vi den tyska "fredsrörelsen" + diverse stjärnskott i stil med Wagenknecht som försöker göra motståndet mot Ukraina-stödet mer comme-il-faut. Ett märkligt land. Europas kanske mäktigaste land.

Putins bästa investering var att kastrera Tyskland, det har ju gjort EU och tammefan Nato helt djävla impotent, lägg därtill en senildement president i USA och du har fått den perfekta giftcocktailen som vilken krigisk galning vill ha.

Håller med Tyskland är ett märkligt land nu, vilket leder till att allt bara gungar, jag tror fan att det där fredsmäklarutspelet med Scholtz är äkta, helt vansinnigt.
Citera
2024-09-09, 19:18
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:

Tog upp det med frun. Enligt henne så sitter skulden efter VK2 fortfarande kvar i en hel del tyskar. Och även om det finns tyskar som stödjer Ukraina, så finns det självklart vissa som vill avsluta allt och återupprätta de kontakter som fanns med ryssen innan kriget, bl.a. putte-vänliga AfD.
Östtyskar är ett märkligt folk har jag märkt. Först har vi de som hatar ryssen över allt annat och sedan finns de som vurmar för dem.
Så som jag upplevde det, så blev det jävligt snabbt polariserat på ett par månader. Det var som en flodvåg efter Sylt-kalabaliken.

Förresten... Den där drönare som flög till Lettland?
Bar på explosiva ämnen.
Citat:
En rysk drönare som kraschade i Lettland på lördagen var lastad med sprängämnen, uppgav lettiska tjänstemän på måndagen, rapporterade Reuters. Drönaren var sannolikt avsedd att slå till mot Ukraina när den förirrade sig in i Lettland.

Och så fler drönardelar i Rumänien.
Citat:
Rumänien har hittat delar av en drönare nära den ukrainska gränsen, uppger landets försvarsdepartement. Fragment av drönaren hittades på söndagen nära Donau, som rinner i regionen som en gränsflod mellan Ukraina och Rumänien.

Och så vill putte inte längre prata med media.
Citat:
Kremls talesman Dmitrij Peskov sa att Rysslands president Vladimir Putin inte var intresserad av att ge en intervju till Wall Street Journal-reportern Evan Gershkovich, som släpptes från ett ryskt fängelse förra månaden, eller andra västerländska medier, rapporterade Reuters.
...
Gershkovich hade bett om en intervju med Putin när han frigavs.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010621959.html
Citera
2024-09-09, 19:21
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Putins bästa investering var att kastrera Tyskland, det har ju gjort EU och tammefan Nato helt djävla impotent, lägg därtill en senildement president i USA och du har fått den perfekta giftcocktailen som vilken krigisk galning vill ha.

Håller med Tyskland är ett märkligt land nu, vilket leder till att allt bara gungar, jag tror fan att det där fredsmäklarutspelet med Scholtz är äkta, helt vansinnigt.
Det är ju arvsynden från andra världskriget och Hitlers långa skugga och annat som spökar också, men absolut. Det var ju ingen bra idé att ställa Västtyskland under amerikanskt förmyndarskap så länge heller, som en motvikt till DDR. Tyskarna behöver kapa navelsträngen nån gång. Och de behöver definitivt ta itu med alla gamla trauman, för att inte tala om allt gammalt ideologiskt krafs från Östtyskland som ligger och pyr.

Edit: poängen är att de bromsar allt.
Senast redigerad av Blot-Sven 2024-09-09 kl. 19:26.
Citera
2024-09-09, 19:24
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Tog upp det med frun. Enligt henne så sitter skulden efter VK2 fortfarande kvar i en hel del tyskar. Och även om det finns tyskar som stödjer Ukraina, så finns det självklart vissa som vill avsluta allt och återupprätta de kontakter som fanns med ryssen innan kriget, bl.a. putte-vänliga AfD.
Östtyskar är ett märkligt folk har jag märkt. Först har vi de som hatar ryssen över allt annat och sedan finns de som vurmar för dem.
Så som jag upplevde det, så blev det jävligt snabbt polariserat på ett par månader. Det var som en flodvåg efter Sylt-kalabaliken.
Det är på pricken min uppfattning. Det är sannerligen väldigt polariserat.
Citera
2024-09-09, 19:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Det stod något kryptiskt om det senaste svenska stödpaketet till Ukraina. De skall förbereda för JAS.........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in