2024-09-09, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
1. Motsatsen blir ju möjlig om man ändrar, dvs den som har oärliga intentioner kan tvinga sig in i styrelsen mot övrigas vilja. Hur stor ska styrelsen vara, kan fem personer "kräva" sig in och få majoritet. Därmed inte sagt att det inte kan finnas skäl att se över reglerna, men öppet inträde till styrelsen bara för man vill tror jag inte är lösningen.

2. Håller delvis med dig här, om protokoll av slentrian inte delges medlemmarna i någon form ska man nog börja fundera på om styrelsen är lämplig. Mycket av det som beslutas finns ingen anledning att hålla hemligt. Däremot finns det ärenden som absolut inte bör spridas, speciellt inte om man tar med underlag med siffror inför en ombyggnad mm, då kan det spridas till men för föreningen. En styrelse som är välfungerande kan hitta en bra balans med öppenhet i majoriteten av frågorna men hålla relevant hemligt.

3. Även här riskerar krav att slå fel, ska man kräva utbildning så begränsar man urvalet, hur gör man om föreningen inte har medlemmar som uppfyller det formella kravet, ska man ta in utomstående styrelseproffs som inte har någon koppling osv.

4. Det är bra att kolla upp, att däremot sätta upp krav på vad man inte får ha gjort osv öppnar för godtycke och är inte lämpligt enligt mig. Om jag gjorde något för 3 år sedan är det givet att jag är olämplig idag, 5 år, 10 år. Vilka typer av handlingar ska diskvalificera mig osv.

Jag vill säga att det inte är direkt fel på dina tankar, men nuvarande regler (1 och 2) finns av en anledning och att göra en helomvändning är lika fel enligt mig, däremot kan man gärna utvärdera och se om justeringar kan göras. Exempelvis kan en kvalificerad minoritet kanske få rätt att få en minoritetsrevisor, styrelseobservatör eller vad det nu kan vara för att inte bli helt överkörda.

1. Varför skall den sittande styrelsen företrädesrätt att bestämma vilka som skall vara med i styrelsen. De som vill vara med kanske är mycket vettigare och kunnigare personer än de som sitter där nu men skall alltså hålla utanför BRF:ens beslutande organ för att vissa anser det. Anledningen till att man vill vara med kan ju ofta vara att man inte tycker att styrelsen sköter sitt jobb bra. Får man inte in vettigt folk så betyder det att olämpliga strukturer cementeras och misskötsel och kanske kriminalitet kan fortgå oförhindrat.

2. Jag har för mig att det står i våra stadgar (eller lagen..) att våra styrelseprotokoll skall vara hemliga för alla utanför styrelsen. Den enda kommunikationen utåt från styrelsen är vid årsstämmorna en gång om året. Styrelserna sedan jag slutade i styrelsen har i vår förening gjort slut på /ökat vår skuldbörda med c:a fem miljoner. Varje år går vi back. När jag var ordförande hade vi en balanserad budget. När jag påpekade detta för vår kassör sa hon: "Men så kan man väl inte säga?".
Här är det också så illa att ordföranden och kassören är ett par och bor tillsammans i samma bostad.
Närmast minimal transparens i vad som sker inom styrelsen.

3. Det märks i tänket och sättet att agera på folk som har gått högskola och inte. Helt klart är många inte lämpade att sitta i styrelsen och få ett ekonomiskt ansvar men gör det ändå då det inte görs någon formell prövning inför detta. Det gäller mest att gapa och flabba på årsstämman.

4. Jag tycker absolut att man ska kolla upp styrelseapiranters forna förehavanden. Någon som har fällts i domstol för tex bedrägeri, förskingring eller trolöshet mot huvudman tycker jag bör vara diskvalificerad för att inneha kassörsposten.
På samma sätt kan en person som har utmärkt sig genom tex misshandel, mord och våldtäktsdomar vara olämplig som styrelseledamot.
Senast redigerad av brakfesten009 2024-09-09 kl. 16:33.
Citera
2024-09-09, 16:34
Medlem
1. Styrelsen har ingen företrädesrätt att bestämma, det är årsmötet där alla medlemmar har en röst. Om det sedan är så att bara styrelsen dyker upp blir de ju de facto de som bestämmer men då inte i egenskap av styrelse. Kan man inte övertyga övriga i föreningen om sin egen lämplighet över styrelsen kanske man måste titta sig i spegeln och se om min självuppfattning stämmer.
2. Då har ju föreningen bestämt så och då klart det gäller. Skriv en motion om ändring
3. Har träffat många akademiker som inte har i en styrelse att göra, bara teoretisk utbildning räcker inte, kan exempelvis vara guld värt att ha med en hantverkare i styrelsen som kan syna offerter och "prata med bönder på bönders vis och med de visa på latin", en mix i styrelsen är många gånger bättre än en likriktad
4. Kan vara, men behöver inte i alla lägen. Välj efter individens egna egenskaper här och nu, inte vad som eventuellt föregått.

Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
1. Varför skall den sittande styrelsen företrädesrätt att bestämma vilka som skall vara med i styrelsen. De som vill vara med kanske är mycket vettigare och kunnigare personer än de som sitter där nu men skall alltså hålla utanför BRF:ens beslutande organ för att vissa anser det. Anledningen till att man vill vara med kan ju ofta vara att man inte tycker att styrelsen sköter sitt jobb bra. Får man inte in vettigt folk så betyder det att olämpliga strukturer cementeras och misskötsel och kanske kriminalitet kan fortgå oförhindrat.

2. Jag har för mig att det står i våra stadgar (eller lagen..) att våra styrelseprotokoll skall vara hemliga för alla utanför styrelsen. Den enda kommunikationen utåt från styrelsen är vid årsstämmorna en gång om året. Styrelserna sedan jag slutade i styrelsen har i vår förening gjort slut på /ökat vår skuldbörda med c:a fem miljoner. Varje år går vi back. När jag var ordförande hade vi en balanserad budget. När jag påpekade detta för vår kassör sa hon: "Men så kan man väl inte säga?".

3. Det märks i tänket och sättet att agera på folk som har gått högskola och inte. Helt klart är många inte lämpade att sitta i styrelsen och få ett ekonomiskt ansvar men gör det ändå då det inte görs någon formell prövning inför detta. Det gäller mest att gapa och flabba på årsstämman.

4. Jag tycker absolut att man ska kolla upp styrelseapiranters forna förehavanden. Någon som har fällts i domstol för tex bedrägeri, förskingring eller trolöshet mot huvudman tycker jag bör vara diskvalificerad för att inneha kassörsposten.
På samma sätt kan en person som har utmärkt sig genom tex misshandel, mord och våldtäktsdomar vara olämplig som styrelseledamot.
Citera
2024-09-09, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009

Här är det också så illa att ordföranden och kassören är ett par och bor tillsammans i samma bostad.
Närmast minimal transparens i vad som sker inom styrelsen.

När jag läser dina tankar så får jag ibland uppfattningen att du inte förstått eller fått reda på hur det fungerar.

Om vi tar punkt 1 - Detta arbete - dvs att utse se som ska nomineras att sitta i styrelsen - görs av en valberedning. Vem utser då valberedningen? Det vanligaste är att de utses av stämman - dvs medlemmarna.

https://www.fastighetsagarna.se/fakta/brf/styrelse-och-stamma/valberedning/

Citat:
Vilka kan ingå i valberedningen?
Det finns inga lagregler som säger på vilket sätt valberedningens ledamöter ska utses. Det är dock starkt förankrad praxis att valberedningen utses av stämman och det förekommer också att föreningens stadgar har regler i frågan. Dock är det önskvärt att valberedarna bor i föreningen. De bör inte ha nära relationer med eller vara släkt med styrelseledamöterna eller med de personer som kommer att föreslås till ett styrelseuppdrag. I regel brukar inte valberedningen lämna förslag på ny valberedning till kommande år. Däremot bör valberedningen informera föreningsstämman om någon eller några ur valberedningen inte står till förfogande för eventuellt omval.

Det verkar som att du har bott i en BRF där ingen brytt sig eller engagerat sig - inklusive du. Om du anmält ditt intresse att sitta med i styrelsen så är jag övertygad om att du hade fått göra det.

Sen det där med hemliga protokoll - jag tror helt enkelt att du har dragit en felaktig slutsats.

De flesta BRFs styrelseprotokoll är inte offentliga. Lagen säger inte att de ska vara offentliga. Det är inga hemliga saker som skrivs ner men många gånger är det känsliga uppgifter om medlemmar som behandlas.
Senast redigerad av poiuy1298 2024-09-09 kl. 16:43.
Citera
2024-09-09, 17:12
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junketi
Det är många i den här tråden som svamlar. Jag har bott i condo i New York...

Hur förhöll det sig med gemensamma lån på fastigheten? I en Brf köper man ju normalt in sig i ett gemensamt lån, plus eventuellt eget lån för att lösa ut säljaren.

Men, är det så att en NY condo inte är kollektivt belånad, vilket medför ett högre inköpspris (relativt sett) och en lägre avgift (relativt sett) än en svensk Brf?
Citera
2024-09-09, 17:17
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
I teorin kan detta låta vettigt, men i praktiken brukar folk ha för mycket förtroende för den som är ordförande i en förening. Om någon utmanar den sittande styrelsen kommer han eller hon att vara i underläge. Mycket möjligt att någon i styrelsen tömmer föreningens kassa på pengar medan alla andra tror att det är frid och fröjd.

Det är enkelt att med attestregler förhindra plundring. Som ordförande i vår Brf skulle jag max kunna stjäla 9999 kr cash och fly landet innan upptäckt.

Lite finurligare vore bluffakturor och att jag lurar en annan styrelseledamot att attestera, men det ekonomiska förvaltaren och/eller revisorn skulle snabbt hugga på den.
Citera
2024-09-09, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Om du vill ha en ägarlägenhet är det bara att du köper dig en. Anledningen till att folk vill ha bostadsrätter är att de slipper strul och kan kollektivisera t.ex. renoveringar, förhandlingar om snöröjning m.m.

Det är bra att vanskötta bostadsrättsföreningar går i konkurs. Kommunens bostadsbolag bör gå in och ge bud på boet.

Samt blattar och sossfall. Sedan vill man bo i ett tryggt område och göra bostadsrättskarriär.

En dag säljer man lägenheten och flyttar ner till Spanien.
Citera
2024-09-09, 17:30
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Samt blattar och sossfall. Sedan vill man bo i ett tryggt område och göra bostadsrättskarriär.

En dag säljer man lägenheten och flyttar ner till Spanien.

Verkar neurotiskt.
Citera
2024-09-09, 17:43
Medlem
Svizzeras avatar
Systemet är perverst. En BRF borde inte kunna ta några lån. Då blir systemet transparent och köpare vet att enbart förvaltningskostnader och underhåll på fasad, tak och några ytterligare småkostnader tillkommer. Ett system med köplägenheter där alla är delägare delägare är mycket smartare och varje köpare är ansvarig för sitt egna lån.
Citera
2024-09-09, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Systemet är perverst. En BRF borde inte kunna ta några lån. Då blir systemet transparent och köpare vet att enbart förvaltningskostnader och underhåll på fasad, tak och några ytterligare småkostnader tillkommer. Ett system med köplägenheter där alla är delägare delägare är mycket smartare och varje köpare är ansvarig för sitt egna lån.
Hur tänker ni er att inköpet av fastigheten skall finansieras utan lån?
Citera
2024-09-09, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hur tänker ni er att inköpet av fastigheten skall finansieras utan lån?
De som köper lägenheterna i huset lånar (om de behöver).
Citera
2024-09-09, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
De som köper lägenheterna i huset lånar (om de behöver).
Med betydligt högre pris på lägenheterna då? Det lär också bli sämre lånevillkor för var och en jämfört med ett lån som föreningen tar.
Citera
2024-09-09, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Med betydligt högre pris på lägenheterna då? Det lär också bli sämre lånevillkor för var och en jämfört med ett lån som föreningen tar.
Ja, priset blir högre och i Sverige lär lånevillkoren blir sämre jämfört med en brf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in