Citat:
Ursprungligen postat av
Flundran90
Exakt, pissystem enligt mig, men vill man se Celtic eller något annat brögäng i UWCL så är det ett bra format
Det är det jag menar med att formatet är underutvecklat. Det har funnits underlag för att ha med mer än 16 lag i flera år, fast de flesta lagen som kan hålla hyfsad nivå finns då i de 7-8 bästa ligorna.
16 lag varav 7 från Champions path, 11 olika ligavinnare. Det finns knappt så många ligavinnare i Europa som är ett heltidsproffessionellt lag. Men de är med då medan lag som Arsenal, Wolfsburg, Juventus förra året, Hammarby eller Benfica samt flera till i år, missar deltagande.
Det är dåligt för turneringen. Damerna får inte en chans att öka sin egen popularitet och lönsamhet. Massor av bra lag som hade kunnat spela bra fotboll och locka ny publik stängs ute. Det är inte kul med matcher som slutar 9-0 och domare som missar offside med en meter, det blir amatörmässigt.
På damsidan får man bara höra ”det här är en mästarliga, inte en superliga”. Inkludering på bred front går före popularitet och lönsamhet.
Så är det verkligen inte på herrsidan. Deras format from tills i år: 32 lag, 4 lag från Champions path, 16 av 32 lag är 1an - 4an från England, Spanien, Italien och Tyskland. Samt 3 lag till från typ Frankrike, Portugal. Och vissa som har 2 lag. Där är Champions League en superliga. Det kanske är tråkigt men min poäng är att man låter ingenting gå före lönsamhet. Ligavinnare från lägre rankade ligor får vackert spela i Europa League och Conference league istället, man har inte över halva Champions bestående av vinnare från lägre rankade ligor. Det är bara på damsidan som man prioriterar ”inkludering” och ”hållbarhet” före lönsamhet.
Och det beror nog mest på att de inte orkar bry sig. De behöver inte bry sig. UWCL är ändå bara typ 1 % av UEFA:s ekonomiska omsättning för samtliga deras CL turneringar.
De kan ha haft Europa League i planerna ett tag, men jag tror definitivt att Arsenals och Uniteds uttåg i kvalet förra året kan ha varit en bidragande faktor till att det nu äntligen kommer igång. DAZN fick ju ändra från betalmatcher till gratis matcher när Arsenal inte var med längre, de tappar massor av tittare på att de största lagen inte är med.
Dessutom är det kontraproduktivt för att om man fokuserar lite mer på lönsamhet och popularitet, då kommer pengarna kunna återinvesteras i verksamheten. Vilket gör att man kan höja prispengarna, man kan utöka och ha fler lag med, man kan dela ut stöd till lag som inte når Europaspel som man gör på herrsidan. Så det gynnar alla lag i förlängningen, även mindre lag i mindre ligor.