Citat:
Ursprungligen postat av
Flundran90
Roma och Benfica är två tekniska lag och jag vet iallafall att Roma är väldigt bra på att hålla boll.Inte följt Hammarby, men är det rimligt att tänka sig att de kommer satsa på kontringsfotboll och fasta situationer om de möter dessa två?
Alltså Benfica gick till kvartsfinal förra året och hade väl en oavgjord match mot Barcelona? Det är ett bra lag. Även om de tappat Kika Nazaret. Roma kom sist i sin grupp har jag för mig men har gjort det bättre förr.
Med tanke på att hela Champions path innehåller som mest kanske 3-4 lag med potential att ta sig vidare från ett CL-gruppspel så vill man ju absolut inte möta någon av de som faktiskt kan det redan i en kvalmatch. Det är dessutom tråkigt för tävlingen om ett topp 4/5 lag åker ut redan i kvalet, av 14 lag som är kvar i champions path. Och då räknar jag Hammarby som i alla fall topp 5 av de 14 lagen som är kvar i Champions path.
Det blir så stora skillnader när det är 14 olika ligavinnare. På den undre halvan tror jag inte alls är heltidsproffs ens, det kommer bli stora siffror i många matcher även i omgång 2. Eller som Twente som slog Valur var det 5-0? Valur slog den makedonska ligavinnaren med 10-0 i första matchen.
Det är ju dubbelmöten så man får väl känna av nivån i första matchen i så fall. Hammarby behöver en värdemätare, det är inte som att möta ett mittenlag i Allsvenskan. Det är bara Häcken och Rosengård i Sverige som ger en bra indikation.
Helst skulle de spela en träningsmatch mot ett europeiskt lag som vunnit matcher i CL gruppspel, typ Juventus, eller iaf Ajax eller Frankfurt. Och så kan de träningsspela mot Hammarbys egna pojkjuniorer kring ca 16 år. Det är ett bra sätt att simulera ett fysiskt motstånd med högt tempo utan att behöva resa över halva Europa för att hitta ett topp 10 lag att spela mot, om killarna vill hjälpa till och är införstådda med att det är det som är syftet.