2024-09-09, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Går det att få fram varifrån de startade? Någon här som är "fena" på Flightradar24?

Sedan kan man tycka att även SAAB i detta läge också borde ha gått ut med en dementi. Risk att utebliven dito kan tolkas som "talande tystnad".

Jag försökte backtracka men fann dom inte på Flightradar. Enligt den jag hörde det ifrån så var det ena tyskt plan. Det andra såg jag själv och såg ut som en Hercules men jag är ingen expert. Kan ju vara en helt vanlig transport men man undrar ju.

Precis. Dom borde nog gå ut med en dementi om man vill få tyst på ryktena.
Citera
2024-09-09, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Rykten säger att skadade svenskar fraktades till Berlin sjukhus .. och vissa skickades säkert vidare till Sverige senare. Sverige ska vad som sägs i alla fall ha drabbats värst av NATO- länder.
Citat:
Går det att få fram varifrån de startade? Någon här som är "fena" på Flightradar24?
Sedan kan man tycka att även SAAB i detta läge också borde ha gått ut med en dementi. Risk att utebliven dito kan tolkas som "talande tystnad".
Citat:
Exakt detta tänker jag också...SAAB borde ju sett och hört lika mycket om dessa rykten också så man tycker dom borde gå ut offentligt. Märkligt hur tyst det är i Svensk media också om Billströms avgång och varför det händer just nu så "akut".
Ska bli jäkligt intressant framöver nu hur det blir med fördröjning av SAABs flygplan .. detta kommer deffinitvt att märkas av i så fall.

Redan dagen efter attacken när jag läste Bidens våldsamma reaktion och fördömande tänkte jag.
-Det kan knappast finnas något mer solklart militärt mål än denna vapentränings skola, så här måste ligga någon hund begraven!
Det påstås att hela ledningen för SAABs avdelning som sysslar med signalspanings-flyg varit på plats i Poltava?
I så fall var man säkert där bara tillfälligt för någon slags planering för framtida verksamhet?
Ryssarna kände kanske till detta, och slog till just när SAAB-gruppen var i vapenskolan?
Senast redigerad av Hultabultan 2024-09-09 kl. 11:53.
Citera
2024-09-09, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Redan dagen efter attacken när jag läste Bidens våldsamma reaktion och fördömande tänkte jag.
-Det kan knappast finnas något mer solklart militärt mål än denna vapentränings skola, så här måste ligga någon hund begraven!
Det påstås att hela ledningen för SAABs avdelning som sysslar med signalspanings-flyg varit på plats i Poltava?
I så fall var man säkert där bara tillfälligt för någon slags planering för framtida verksamhet?
Ryssarna kände kanske till detta, och slog till just när SAAB-gruppen var i vapenskolan?

SAAB planerar ju att etablera sig i Ukraina så kan varit därför dom varit där också för möten osv osv.. sen samtidigt varit på besök i flyg/drönarskolan för att se hur dom arbetar.. finns ju en mängd olika anledningar till att dom var där.
Citera
2024-09-09, 12:04
Medlem
Skulle det vara så att någon Svensk har dödats så får vi hoppas att han får en hjältes begravning och att man tar väl hand om dom ev. efterlevande.
Heder åt alla (även ev. nassar) som ställer upp och bekämpar parasiten Puttin.
Citera
2024-09-09, 12:04
Medlem
ForzaLeons avatar
Är det civila som vanligt som eventuellt har blivit mördade av Rysslands terrorbombningar?
Citera
2024-09-09, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Citat:
SAAB planerar ju att etablera sig i Ukraina så kan varit därför dom varit där också för möten osv osv.. sen samtidigt varit på besök i flyg/drönarskolan för att se hur dom arbetar.. finns ju en mängd olika anledningar till att dom var där.

Jag kan meddela att två av personerna i Saabs ledningsgrupp för Affärsområde Survailence var aktiva på linkedin under förmiddagen. Så dom är i allra högsta grad i livet.
Citera
2024-09-09, 12:12
Medlem
Galejan, man kan ju undra om du försöker gå Ryssarnas ärenden eller om du bara har det allmänt lite svårt med verkligheten.
Ryssland är i det närmaste ett u-land. Titta och jämför bara deras BNP med andra större länder.
Vad får dig att tro att deras avsikter stannar med Ukraina? Det är bara första steget på deras önskelista, sedan kommer Baltikum efter det Finland osv. Bättre att mota Olle i grinden än att sitta hemma och vänta på besöket.
Citera
2024-09-09, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grucken
Galejan, man kan ju undra om du försöker gå Ryssarnas ärenden eller om du bara har det allmänt lite svårt med verkligheten.
Ryssland är i det närmaste ett u-land. Titta och jämför bara deras BNP med andra större länder.
Vad får dig att tro att deras avsikter stannar med Ukraina? Det är bara första steget på deras önskelista, sedan kommer Baltikum efter det Finland osv. Bättre att mota Olle i grinden än att sitta hemma och vänta på besöket.

Här har du svaret på varför Galjen, Sqeptisk, med flera håller på som dom gör:

https://medium.com/@springissoon3/me...m-6a070f0dcdb9

On topic, har samtalat med gamla kollegor från Saab som har insikt i just detta påstådda fall, och de skrattade åt uppgifterna som florera i ryska vatnik media.
Citera
2024-09-09, 12:52
Medlem
Citat:

Varför skulle saab gå ut och dementera någonting som redan har bevisats vara falskt? Ni skulle ju ändå inte acceptera en dementi.

Tror ni på fullaste allvar att SAAB bryr sig om vad en handfull pantade vatnik sitter och grinar som små flickor om på flashback
Citera
2024-09-09, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Jag kan meddela att två av personerna i Saabs ledningsgrupp för Affärsområde Survailence var aktiva på linkedin under förmiddagen. Så dom är i allra högsta grad i livet.

Det finns nog betydligt fler än två stycken som jobbar på SAAB..
Citera
2024-09-09, 13:48
Medlem
Citat:
Det finns nog betydligt fler än två stycken som jobbar på SAAB..

Nu påstås det ju att hela SAABs ledningsgrupp för Survailence skulle blivit dödade. Och det kan jag säga till 100% inte stämmer.
Citera
2024-09-09, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Nu påstås det ju att hela SAABs ledningsgrupp för Survailence skulle blivit dödade. Och det kan jag säga till 100% inte stämmer.

Ryktet säger det ja.. men kan vara delar av dom eller några. eller några döda och några skadade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in