Whoscored ger helt riktigt Gyökeres högsta betyg av spelarna i gårdagskvällens match:
https://www.whoscored.com/Matches/1803686/Live/International-UEFA-Nations-League-C-2024-2025-Sweden-Estonia
Han visade goda takter i landslaget redan när han spelade i Coventry, men i Portugal har han växt ut till en oerhört skicklig anfallsspelare, som med sitt lugn och sin teknik även har ett gynnsamt inflytande på Isak och Kulusevski. Där har Sverige något mycket värdefullt även mot betydligt hårdare motstånd - potentialen att göra mål, inte på en udda chans, utan genom ett konsekvent genomfört anfallsspel med spelare som levererar på hög nivå varje vecka. Salétros och Ayari habila, Eliasson visade att han vill vara med i ett svenskt landslag, och försvaret höll nollan, visserligen mot ett överkomligt motstånd, men det är ändå alltid bra. Jag brukar tjata om att mittbackar och inre mittfältare är de viktigaste spelarna i ett lag, i synnerhet för ett landslag som Sverige, som oftast mot kvalificerat motstånd tvingats kämpa sig till resultat med disciplin och en gedigen försvarsinsats. Länge har de positionerna varit hopplöst svajiga, och om de nu eventuellt börjar stabiliseras spelar det för mig ingen som helst roll vilka som kan fullgöra den uppgiften. Hien har haft det jobbigt i landslaget, men han har ju spelat med Lindelöf. Han har fysiken och ambitionen att vara en försvarsledare och spelar i det lag som blev Europa League-mästare senast, så det bör bli Hien som får den rollen framöver. Gudmundsson gjorde det bra, Douglas var okej.
Vad gäller "Hugo Larsson-affären" har den fått alldeles onödigt stora och inflammerade proportioner både i media och på Flashback. Han gör det utmärkt i Frankfurt och bör om han fortsätter på den inslagna vägen absolut vara med i ett svenskt landslag om det till min stora överraskning skulle kunna bli ett VM 2026 för landslaget. Han bör vara med i kvalspelet, i trupperna, och få spela en del, i konkurrens med andra som vill ha samma position. Förbundskaptenen måste visa en viss auktoritet, men jag hoppas att både han och Larsson snabbt lämnar det här tramset bakom sig och blickar framåt. Det vore löjligt om någon av dem gör detta till en prestigefråga.