2024-09-08, 21:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, och det låter som en undermålig investering.
Min boendekostnad är ungefär hälften av vad motsvarande hyresrätt är.

På vilket sätt är det en undermålig investering?

Att lägenheten dessutom ökat i värde skapligt?
Citera
2024-09-08, 21:51
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Min boendekostnad är ungefär hälften av vad motsvarande hyresrätt är.

På vilket sätt är det en undermålig investering?

Att lägenheten dessutom ökat i värde skapligt?
Att cykla till jobbet istället för att ta bilen är säkert 10 gånger billigare. Är det också en investering enligt dig?
Citera
2024-09-08, 21:57
Avstängd
Citat:
Att cykla till jobbet istället för att ta bilen är säkert 10 gånger billigare. Är det också en investering enligt dig?
Om det man sparar in investeras så är det såklart en investering.

Har jag fel när jag gissar att du bor i en hyresrätt och lever ur hand i mun?
Citera
2024-09-08, 21:59
Avstängd
Citat:
Det man sparar på att cykla istället för att ta bilen, kan man investera.
Citera
2024-09-08, 22:29
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Och var menar du att jag har feltänk gällande investering i bostad?
Bostad avser den fastighet som man själv bor i. Annars talar man vanligen om hyresfastigheter etc.

Om du säljer din bostad så måste du normalt sett köpa en ny.

Att flytta till hyresrätt, avsevärt sämre bostad eller gatan, innebär att man "cashar ut" sitt tidigare sparande plus värdeökning. Om det är planen, och allt annat som man planerar köpa för sina pengar har haft lägre prisökningar än bostaden, så kan jag hålla med om att bostaden fungerat som en investering.

Ditt exempel bygger dock inte på ovanstående scenario, utan du flyttar från ett hem till ett annat. Om du läser mitt tidigare inlägg noggrannt och tänker lite, så borde det klarna för dig varför den del som du investerat i KÖP av bostaden inte kan köpa mer/bättre bostad nör du säljer.

Om det inte klarnar så är det för att du inte vill och/eller kan förstå. Jag försökte vara schysst mot dig men jag kommer inte förlora sömn om du inte vill ha hjälp. Du kan tro precis vad du vill om mig utan att det påverkar mitt liv och jag önskar dig lycka till oavsett.
Citera
2024-09-08, 22:40
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det man sparar på att cykla istället för att ta bilen, kan man investera.
Point proven. Tack.
Citera
2024-09-08, 23:42
Medlem
Alla behöver bo nånstans.

Så valet är då, hyreslägenhet eller bostadsrätt?

Hyresrätt så väljer jag att bo i nått relativt nytt, fritt från blattar och socialfall. Då får man slanta upp en del. Med dom pengarna kan jag lika gärna köpa en bostadsrätt för.
Citera
2024-09-09, 01:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Bostad avser den fastighet som man själv bor i. Annars talar man vanligen om hyresfastigheter etc.

Om du säljer din bostad så måste du normalt sett köpa en ny.

Att flytta till hyresrätt, avsevärt sämre bostad eller gatan, innebär att man "cashar ut" sitt tidigare sparande plus värdeökning. Om det är planen, och allt annat som man planerar köpa för sina pengar har haft lägre prisökningar än bostaden, så kan jag hålla med om att bostaden fungerat som en investering.

Ditt exempel bygger dock inte på ovanstående scenario, utan du flyttar från ett hem till ett annat. Om du läser mitt tidigare inlägg noggrannt och tänker lite, så borde det klarna för dig varför den del som du investerat i KÖP av bostaden inte kan köpa mer/bättre bostad nör du säljer.

Om det inte klarnar så är det för att du inte vill och/eller kan förstå. Jag försökte vara schysst mot dig men jag kommer inte förlora sömn om du inte vill ha hjälp. Du kan tro precis vad du vill om mig utan att det påverkar mitt liv och jag önskar dig lycka till oavsett.
Vet du, jag förstår inte alls vad du vill ha fram.

Jag har gett dig exempel då köp av bostad har varit en väldigt bra affär. Kalla det investering eller vad du vill.

Tycker du mest är otroligt snurrig.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-09-09 kl. 01:47.
Citera
2024-09-09, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jo men en aktie kan bli lika med 0 vid en konkurs medan en bostad aldrig tappar till 0.
Om en bostadsrättsförening går i konkurs blir bostadens ekonomiska värd noll. Det finns hus i glesbygden som inte går sälja eftersom ingen vill flytta dit vilket innebär att husens ekonomiska värde är noll. Så en bostad kan tappa till 0.
Citera
2024-09-09, 01:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Om en bostadsrättsförening går i konkurs blir bostadens ekonomiska värd noll. Det finns hus i glesbygden som inte går sälja eftersom ingen vill flytta dit vilket innebär att husens ekonomiska värde är noll. Så en bostad kan tappa till 0.
Har du något exempel där en bostad i en bostasträtt blivit värd noll?
Citera
2024-09-09, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Hade du nåt att komma med om trådstarten feltänket bostad som investering ditt satans klappmongo?
Det ända du har att komma med är att kalla folk som vet vad dom pratar om för diverse nedlåtande saker, vilket bara visar att du är en lågutbildad loser! Sitt du och va bitter i din hyres-etta i en förort medan vi andra tjänat flera miljoner på att veta att köpa bostad är en trygg och säker investering!
Citera
2024-09-09, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Och hur ofta händer det, inte så ofta! Dessutom så kolla förnuftiga personer upp hur ekonomin sköts i en förening innan man köper en andel. Såg att det var 85 konkurser förra året vilket var rekord, ganska liten del med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in