Citat:
Ja, det råder olika definitioner av ordet "investering". Betydelsen "något som ger kontinuerlig avkastning" tror jag att jag först stötte på i boken "Rich dad / poor dad". Jag tycker att det kan vara av värde att tänka enligt bägge definitionerna av ordet "investering", när man fattar ekonomiska beslut.
Husaffärern som togs upp som exempel i denna tråd skulle jag inte benämna såsom investering enligt någon av definitionerna. Jag tycker att "uppskrivning av anläggningstillgång" låter mer passande, eftersom huset har utgjort insatsvara i en förädlingsprocess. Men det sistnämnda är säkert fel, eftersom jag inte är revisor. Men jag står däremot fullt ut för det förstnämnda.
Husaffärern som togs upp som exempel i denna tråd skulle jag inte benämna såsom investering enligt någon av definitionerna. Jag tycker att "uppskrivning av anläggningstillgång" låter mer passande, eftersom huset har utgjort insatsvara i en förädlingsprocess. Men det sistnämnda är säkert fel, eftersom jag inte är revisor. Men jag står däremot fullt ut för det förstnämnda.
Jag har aldrig sett en investering som att den måste kontinuerlig avkastning. För mig spelar det ingen roll om en ”investering” går dåligt några år, så länge den återhämtar sig och man kan casha in vid den tidpunkt som man vill sälja.
Så enligt mig kan en husaffär vara en investering. Man väljer sitt hus med omsorg och kan räkna med att 10-20 år senare så har ökat med värde. Tidigare uppgång visade att värdeökningen varit så pass så att den har betalat för driften och renoveringen av bostaden också. Så att flytta till hus år 2000 och sedan sälja den 2016 så gjorde man sig en rejält vinst. Man har bott gratis och tjänat pengar på det.
Men! Nu tycker jag det är ganska korkat att köpa hus (som medelsvensson) i hopp om att investera. Det borde snarare handla om att köpa ett boende man själv trivs i och där man faktiskt vill leva sitt liv. De som investerar i en massa bostäder och hyr ut, eller renoverar upp dödsbon och säljer dyrt är ju en helt annat sak.