2024-09-08, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Ja, det råder olika definitioner av ordet "investering". Betydelsen "något som ger kontinuerlig avkastning" tror jag att jag först stötte på i boken "Rich dad / poor dad". Jag tycker att det kan vara av värde att tänka enligt bägge definitionerna av ordet "investering", när man fattar ekonomiska beslut.

Husaffärern som togs upp som exempel i denna tråd skulle jag inte benämna såsom investering enligt någon av definitionerna. Jag tycker att "uppskrivning av anläggningstillgång" låter mer passande, eftersom huset har utgjort insatsvara i en förädlingsprocess. Men det sistnämnda är säkert fel, eftersom jag inte är revisor. Men jag står däremot fullt ut för det förstnämnda.

Jag har aldrig sett en investering som att den måste kontinuerlig avkastning. För mig spelar det ingen roll om en ”investering” går dåligt några år, så länge den återhämtar sig och man kan casha in vid den tidpunkt som man vill sälja.

Så enligt mig kan en husaffär vara en investering. Man väljer sitt hus med omsorg och kan räkna med att 10-20 år senare så har ökat med värde. Tidigare uppgång visade att värdeökningen varit så pass så att den har betalat för driften och renoveringen av bostaden också. Så att flytta till hus år 2000 och sedan sälja den 2016 så gjorde man sig en rejält vinst. Man har bott gratis och tjänat pengar på det.

Men! Nu tycker jag det är ganska korkat att köpa hus (som medelsvensson) i hopp om att investera. Det borde snarare handla om att köpa ett boende man själv trivs i och där man faktiskt vill leva sitt liv. De som investerar i en massa bostäder och hyr ut, eller renoverar upp dödsbon och säljer dyrt är ju en helt annat sak.
Citera
2024-09-08, 15:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Du gör ett felaktigt antagande. Jag äger flera fastigheter.

Du skulle sannolikt ha större möjligheter till att växa som människa om du slutade förolämpa människor som du kan lära dig något av.
Var har jag förolämpat någon? Jag tror att du du har noll koll på ägande av bostäder, och att du bor i en hyresrätt i typ i någon förort. Inte minsta troligt att du "äger massor fattigheter".

Och var menar du att jag har feltänk gällande investering i bostad?

Om du äger massor fastigheter och du menar att det är en dålig investering, så blir det ju otroligt konstigt.

Du bara hittar på.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-09-08 kl. 16:00.
Citera
2024-09-08, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Buffet är en gud, extremt påläst och faktaorienterad med enormt kontaktnät, så hans siffror tittar jag aldrig på.

Man ska nog inte heller glömma att snällt räknat, så går det 1st Buffet på 100miljoner människor.

Så ska man jämföra Buffet mot bostäder så bör man nog jämföra med Roger Akelius, eller vem som nu är mostvarande Buffets nivå på Forbes topp 100-lista…
Citera
2024-09-08, 17:41
Medlem
Diskussionen om bostaden är en investering eller konsumtion är lite för svartvit, mest pga att man bor i bostaden samtidigt (i de fall man gör det vill säga),det mest korrekta är att se den som båda.

Att köpa en bostad kan ses både som en investering och som konsumtion, beroende på perspektivet:

Som en investering:
En bostad är en tillgång som ofta ökar i värde över tid, särskilt i områden med hög efterfrågan.
Om du äger bostaden kan du dra nytta av värdeökningen vid en försäljning och eventuellt göra en vinst.
Bostaden kan också generera intäkter om du hyr ut den.

Som konsumtion:
Att köpa en bostad innebär också en direkt kostnad, då du konsumerar resurser genom att betala för underhåll, räntor, fastighetsskatt och andra löpande kostnader.
Bostaden är något du använder för att bo i, vilket innebär att den uppfyller ett konsumtionsbehov – att ha en plats att leva på.

Däremot tycker jag att det finns en övertro i att ha bostad som investering eftersom man oftast måsta sälja i samma marknad som man köper i, så vinsten blir bara monopolpengar om man inte flyttar in i hyres.

Det bästa är att se bostadsägande som frihet gällande hur och vart man kan bo.
Senast redigerad av Perfecthairline 2024-09-08 kl. 17:48.
Citera
2024-09-08, 17:49
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Man ska nog inte heller glömma att snällt räknat, så går det 1st Buffet på 100miljoner människor.

Så ska man jämföra Buffet mot bostäder så bör man nog jämföra med Roger Akelius, eller vem som nu är mostvarande Buffets nivå på Forbes topp 100-lista…
Hehe jag minns Akelius på 1980-talet när jag köpte min första villa "Du ska belåna en villa max och köpa en till som du hyr ut, för marginalskatten på 70% betalar dina räntor". Det var första gången jag hörde talas om honom, helrätt förslag, jag borde köpt 10 villor, Danderydsvillor kostade 1-2mkr. Den som inte vet om honom kan försöka hitta Akelius-filmen, fanns på svtplay tidigare. Han är god för 50 miljarder eller så. Han vet alltid vad som ger pengar, jag rankar honom topp-10 i Sverige alla tider.

Men Buffet och hans kollega Munger är 1 på 10 miljarder. Hur f_n kunde de pricka BYD, tog 6 år innan någon annan hört talas om dem utanför Kina.
Senast redigerad av ManicToo 2024-09-08 kl. 17:52.
Citera
2024-09-08, 17:53
Avslutad
Den kan vara en investering om bostaden ligger i ett bra område, men förutsättningar kan ändras. Är ett komplement till investering för dem som kan betala lånen under +30 år.
Citera
2024-09-08, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Att du antar saker som du inte har en aning om är bara ett bevis på att du inte vet vad du pratar om. Har du provat att lyssna på fakta istället för att agera som en liten känslostyrd bitch?
Med tanke på alla tokiga inlägg du har gjort i tråden så har du ju noll koll! Folk försöker säga till dej men du fattar ju inte!
Citera
2024-09-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Hehe jag minns Akelius på 1980-talet när jag köpte min första villa "Du ska belåna en villa max och köpa en till som du hyr ut, för marginalskatten på 70% betalar dina räntor". Det var första gången jag hörde talas om honom, helrätt förslag, jag borde köpt 10 villor, Danderydsvillor kostade 1-2mkr. Den som inte vet om honom kan försöka hitta Akelius-filmen, fanns på svtplay tidigare. Han är god för 50 miljarder eller så. Han vet alltid vad som ger pengar, jag rankar honom topp-10 i Sverige alla tider.

Men Buffet och hans kollega Munger är 1 på 10 miljarder. Hur f_n kunde de pricka BYD, tog 6 år innan någon annan hört talas om dem utanför Kina.

Kommer ihåg en intervju med Göran Skytte (SVT eller Tv4) där han får frågan varför han inte ville hjälpa staten att leta bidrag till Sverige när vi gick med i EU. (Staten och media hade jagat honom i flera år pga att de ansåg att han var skattesmitare, när han eg bara hade lärt sig hur systemet funkade).

Hans svar va ganska bra.
”Tror du jag vill hjälpa nån som avskytt mig och jagat mig i 20års tid?
Jag har annat för mig, jag vill hellre sitta med barnbarnen på en sandstrand och käka glass.
Hade de bara varit trevliga mot mig genom åren så hade jag gärna satt ihop 140man för att söka bidrag och stipendier på heltid för Sveriges räkning.”

Nåt åt det hållet 😀.
Senast redigerad av Cooltrayne 2024-09-08 kl. 18:48.
Citera
2024-09-08, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Med tanke på alla tokiga inlägg du har gjort i tråden så har du ju noll koll! Folk försöker säga till dej men du fattar ju inte!
Hade du nåt att komma med om trådstarten feltänket bostad som investering ditt satans klappmongo?
Citera
2024-09-08, 20:12
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
På lägenheten, kanske fyra-fem procent per år.
Det låter inte som en "djävla bra investering", i synnerhet om man räknar på inflationen 2%/år.
Citera
2024-09-08, 21:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det låter inte som en "djävla bra investering", i synnerhet om man räknar på inflationen 2%/år.
;Läser du ens vad jag skriver?

Missar du totalt att boendekostnaden är betydligt lägre med en egen bostad?
Senast redigerad av Stiffinger 2024-09-08 kl. 21:43.
Citera
2024-09-08, 21:41
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
;Läser du ens vad jag skriver?
Ja, och det låter som en undermålig investering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in