2024-09-08, 20:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ska å ska.

I praktiken tänker jag mig att (det finns) åklagare (som) resonerar som Ulf Lundell: En inställd spelning är också en spelning, ett förlorat mål är också ett mål.

Lundell behöver väl inte förhålla sig till lagstiftning?

Kanske inte helt rimlig jämförelse?
Citera
2024-09-08, 20:21
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Lundell behöver väl inte förhålla sig till lagstiftning?

Kanske inte helt rimlig jämförelse?

Jag menar ju just att åklagaren i detta fall haft också annat att förhålla sig till, utöver lagstiftning.
Citera
2024-09-08, 20:33
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Detta är en berättigad fråga, men jag tror inte J.A. i det ögonblicket hade rådrum att bedöma vart och ett av de 43 inläggen enskilt. Utan vikten av att visa en god vilja var tillfälligt viktigare än en behandling i sak.

Alltså, J.A. ka ju framstå som samlad, lugn och med stiff upper lip. Men att sitta i polisförhör och riskera åtal höjer blodtrycket på vem som helst som är någorlunda normalt hopskruvad.
Jag kan förstå det den synvinkeln, jag tycker någon som står för yttrandefrihet inte borde vika sig direkt när polisen kontaktar en. Jag har också suttit i polisförhör där jag behövt stå på mig för mig själv och andra. Om jag kan göra det så kan Flashbacks ägare också göra det, speciellt när han står för något mycket viktigare än vad jag gjorde.
Citera
2024-09-08, 20:41
Citat:
Detta är en berättigad fråga, men jag tror inte J.A. i det ögonblicket hade rådrum att bedöma vart och ett av de 43 inläggen enskilt. Utan vikten av att visa en god vilja var tillfälligt viktigare än en behandling i sak.

Alltså, J.A. ka ju framstå som samlad, lugn och med stiff upper lip. Men att sitta i polisförhör och riskera åtal höjer blodtrycket på vem som helst som är någorlunda normalt hopskruvad.
Håller med här.

Men så konstigt att inläggen inte ens rapporterades. Jag har undrat i detta flera gånger men ingen verkar vilja svara.

Vad är målsägandes motiv tro? Vem gör på detta viset?
Citera
2024-09-08, 20:45
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Exakt, tittar man på fupen så ser man att varken anmälaren eller polisen gjort ens ett försök att ta reda på om de aktuella inläggen faktiskt har anmälts till moderatorer. Det torde vara mycket svårt att visa sådan underlåtenhet genom uppsåt eller grov oaktsamhet om man inte kan visa att inläggen varit kända för ägaren precis som i bloggfallet med Bildt.
Det syntes iofs rätt tydligt i FUPen att poliserna som skötte förhöret inte hade koll på lagstiftningen och rättsläget. Men åklagaren borde ju ha det.
Citera
2024-09-08, 20:49
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Håller med här.

Men så konstigt att inläggen inte ens rapporterades. Jag har undrat i detta flera gånger men ingen verkar vilja svara.

Vad är målsägandes motiv tro? Vem gör på detta viset?
Det är väl bara att titta i den här tråden för att se snöflingor på vänsterkanten som vill att allt just de ogillar skall raderas oavsett om det bryter mot lagar eller inte. Det fria ordet är alltid ett hot mot de som vill kontrollera folket och påtvinga dem sin agenda.
Citera
2024-09-08, 21:05
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det är väl bara att titta i den här tråden för att se snöflingor på vänsterkanten som vill att allt just de ogillar skall raderas oavsett om det bryter mot lagar eller inte. Det fria ordet är alltid ett hot mot de som vill kontrollera folket och påtvinga dem sin agenda.

Vad gör de här då? Sen är det alltid tråkigt att höra den här argumentationen om att det är folk på vänsterkanten som driver i detta. Vänsterkanten har varken pengar eller makt. Dessutom har om något VP varit drivande emot censurlagar som föreslås i EU, även om de visst håller på med HMF-anklagelser ibland i Sverige (ibland av rätt anledningen faktiskt).

Återigen, jag ifrågasätter lite om det verkligen är någon tagit illa upp då hen inte rapporterat inläggen eller om det handlar om något annat. Så som man jobbar med X och Telegram, och de som håller på med detta är folk i det högre skiktet av samhället, en del av den institutionella "nya" demokratin. "Experterna" och de tonsättande inom media, makt och storkapital.

I bästa fall är det någon sorts allians mellan i bästa fall rödvinsvänstern och globalisthögern. I värsta fall är det inte politik alls utan ett sätt att styra all politik. Dvs "Spelar ingen roll vem som styr så länge valt alla kandidater".

Möjligen har den hjärntvättat ett segment av fotfolket på woke-sidan i vänstern men det är inte de som håller i makten eller aktivt har kapaciteten och genomför den munkavling av det fria ordet som pågår idag.
Senast redigerad av Transaktiv 2024-09-08 kl. 21:35.
Citera
2024-09-08, 21:17
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Vad gör de här då? Sen är det alltid tråkigt att höra den här argumentationen om att det är folk på vänsterkanten som driver i detta. Vänsterkanten har varken pengar eller makt. Dessutom har om något VP varit drivande emot censurlagar som föreslås i EU, även om de visst håller på med HMF.

Återigen, jag ifrågasätter lite om det verkligen är någon tagit illa upp då hen inte rapporterat inläggen eller om det handlar om något annat. Så som man jobbar med X och Telegram, och de som håller på med detta är folk i det högre skiktet av samhället, en del av den institutionella "nya" demokratin. "Experterna" och de tonsättande inom media, makt och storkapital.

Någon sorts allians mellan i bästa fall rödvinsvänstern och globalisthögern.
Vänstern har väl både pengar och makt, speciellt i ett land där över 40% av BNP är offentlig sektor. Förstår att det är tråkigt att höra men vänstern har en väldigt lång historia av att vilja tysta sina meningsmotståndare snarare än att diskutera med dem. Deras ideologiska motsatser liberalerna (inte socialliberalerna) brukar tvärtom värna om yttrandefrihet.

För många innebär blotta existensen av ett forum som flahback ett hot mot deras personliga övertygelser och de skulle aldrig drömma om att diskutera något här eftersom de tycker att alla är hemska nazister. Det är väl någon sådan person som har anmält.
Citera
2024-09-08, 21:29
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Vänstern har väl både pengar och makt, speciellt i ett land där över 40% av BNP är offentlig sektor. Förstår att det är tråkigt att höra men vänstern har en väldigt lång historia av att vilja tysta sina meningsmotståndare snarare än att diskutera med dem. Deras ideologiska motsatser liberalerna (inte socialliberalerna) brukar tvärtom värna om yttrandefrihet.

För många innebär blotta existensen av ett forum som flahback ett hot mot deras personliga övertygelser och de skulle aldrig drömma om att diskutera något här eftersom de tycker att alla är hemska nazister. Det är väl någon sådan person som har anmält.

Jag har upplevt precis samma sak ifrån de på högern. Du ser det du vill se. Jag har försökt föra diskussioner här om hur Sverige och svenskarna gett up vår egna identitet, individualiserat samhället bortom rimligheten, varit med och drivit på politik globalt och krig internationellt som drivit på flyktingsströmmar, lekt god liberal överallt för att sedan inte ta hand om spillrorna. Sällan får man något seriöst svar tillbaka. Dumma blattar, usch, kicka ut dem så löser sig allt. Man skulle kunna titta på Kanada och se att de lider av nästan samma strukturella problem med undantag för viss kriminalitet trots en bra mycket mindre invandring. Det pågår en intern samhällsförvittring.

Det är tyvärr mänsklig natur att vilja ha bekräftelse på sina åsikter och många håller om dem så hårt de kan för att det ger dem en sorts trygghet i en allt mer otrygg värld. Och då menar jag inte fysiskt så utan mentalt, en värld av kaos och oklara definitioner av vem och vad man är.

Men ingen av oss har makten att driva igenom saker som EU's The Digital Service Act eller exempelvis ACTA och FRA-lagen. Och du få faktiskt hänge med lite i matchen och se att det just är vänsterpartiet som idag är det parti i Sverige som är mest kritiska till sådana lagar. Men det är knappast ens partierna som styr.

Vi har globalt finansierade tankesmedjor och media-organ som kontrollerar tongången och som har som målsättning av sina finansiärer att långsamt men säkert strypa det fria ordet tills så att det är för dem inom en hanterbar gräns. Det är dessa krafter som styr indirekt. Det finns också andra typer av grupperingar, exempelvis halvhemliga domarkollegiat som ämnar att driva igenom sin politiska vilja genom sitt ämbete.

Sen tycker jag faktiskt att Jan mer publikt ska yttra sig och försvara varumärket Flashback som vissa andra försöker göra med sina. Den sista striden nalkas. I alla fall efter domen.

För oss på Flashback borde det vara bra om vi kunde gräva som vi ibland gör runt vem det är som står bakom anmälan och om det är någon som står bakom hen. Just för att anmälan inte är logisk då om man som person uppfattar något som stötande så försöker man först få bort det (man har ej rapporterat inläggen). Inte att omedelbart driva en process mot den plats där det publicerats.
Senast redigerad av Transaktiv 2024-09-08 kl. 21:42.
Citera
2024-09-08, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Det låter som ett mycket skakigt orsakssamband, ser vi några betydande skillnader i medlemstal i nynazistiska organisationer? Dom är väl mindre än dom någonsin varit sedan andra världskriget medan det sällan (aldrig?) varit enklare att publicera rasistiska åsikter. Mitt intryck är att lagstiftaren vill skydda utsatta grupper för hot och trakasserier (tänk motsvarande förtal mot enskilda) från nynazistiska organisationer (eller liknande organiserat arbete, typ Radio Islam), inte att försvåra rekryteringen till dessa sammanslutningar. Men för all del, det kanske redan från början var tänkt som en gummilag att använda för att sätta ditt misshagliga i allmänhet.
Det flesta nazister och smygnazister joinade väl SD när det gick så bra för dem. Nu fick ju nazisterna iallafalll lite mer restriktiv politik mot invandrare i stället för ingenting. HMF på Internet bidrar till att normalisera rasism och nazism och därför är det så extremt dåligt.
Citera
2024-09-08, 22:36
Medlem
Nordamerikas avatar
Är väl bra? Svenskarna ville ha hårda tag och nu har svenskarna fått hårda tag, kommer bli mer sånt här. Tänker ni inte efter innan ni röstar?
Citera
2024-09-08, 22:46
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det flesta nazister och smygnazister joinade väl SD när det gick så bra för dem. Nu fick ju nazisterna iallafalll lite mer restriktiv politik mot invandrare i stället för ingenting. HMF på Internet bidrar till att normalisera rasism och nazism och därför är det så extremt dåligt.
Fast HMF är väl lite av en juridisk vattendelare i väst, flertal länder saknar helt motsvarande lagstiftning utan att för den sakens skull särskilja sig negativt från Sverige gällande medlemmar av organiserad nynazism eller dylikt? Om något är det väl uppenbart från historisk kontext var du kommer hitta flest nynazister (anglosaxiska länder möjligt undantag, där dom är fler än förväntat).

Tror de flesta övertygade nynazister lämnat SD sedan mycket länge. Mycket få nynazister förespråkar ett maktövertagande med demokratiska medel och även för dom få så som finns ses väl SD som "kontrollerad opposition".
Senast redigerad av brukstjack 2024-09-08 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in