Citat:
Ursprungligen postat av
Schmuck2000
Ditt resonemang haltar. Du hävdar att bostad är en bra investering och alternativet är att hyra? Det stämmer inte alls, alternativet måste vara en an annan investering. Läs trådstarten "feltänket bostad som investering" Det är som att säga att aktier är en bättre investering än att hyra videofilmer.
Är logiskt tänkande verkligen så svårt?
Även jag förstår det som du poängterar. Det jag menar är att alla kommer ha en utgift för boende då kan man välja att antingen:
1. putsa in pengar på en boendeform där du kan förvänta dig avkastning plus att du kan ta ett förmånligt lån och dessutom betalar staten 30% av dina räntekostnader genom ränteavdraget.
2. putsa in pengar till en hyresvärd där detta bara är en utgift utan några slags lån med förmånlig ränta, avdrag eller dylikt. Bostadsbidrag kan man få på sin höjd, tillhör du den gruppen som kvalar in sig för det? hyresrätt som boendeform kan vara bra för den som inte tänkt bo där särskilt länge. Eller om man får en jättebra lägenhet där hyran är långt under marknadsvärde där månadskostnaden för en likvärdig bostadsrätt i samma område skulle överstiga månadskostnaden för hyresrätt. Det finns en lång rad exempel på när folk betalat mycket pengar för att köpa förstahandskontrakt till hyresrätter på fina adresser i Stockholm. Anledningen är just för att hyran är så förmånlig att det blir värt det. Läs mer om fenomenet här
https://www.hemhyra.se/nyheter/elitens-svarta-handel-med-hyreskontrakt-sa-gar-det-till/
Logiskt tänkande verkar vara svårt för dig, det är verkligen såååå svårt. Fattar du inte att jag ställer alternativen betala hyra mot att betala för att äga sin bostad för att det är just kostnaden för boende. Jag skulle kunna jämföra köp av bostad med köp av värdepapper ja, men det är inte det som man står och väger mellan. Du kommer alltid ha en utgift för boende då är det bäst att välja den boendeform som passar dig bäst. Det bästa man kan göra också om man vill ha mer pengar är att ta lån, har svårt att se att du skulle kunna ta ett lån motsvarande en bostadslånränta för att köpa värdepapper? Om jag tar ett bostadslån kan jag välja att investera pengarna som jag tilldelas genom lånet på något som ger bättre avkastning än lånet. Varför tror du rika personer tar lån även om de har täckning på kontot? Jo för de kan alltid slå låneräntan med andra inverteringar och få mer ekonomiskt utrymme.
Förstår du vad jag menar nu? tycker det inte var så konstigt att jag jämförde just olika boendeformer och hur det påverkar din privatekonomi.