2024-09-08, 18:45
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Som vanligt är du 100 % korrekt, 100 % förutsägbar och 100 % irrelevant samtidigt som du pekar åt ett helt annat håll.

Men mig lurar du inte.

Edit: Glömde att ge dig kredd för din kreativitet i desinformation.

Berätta vad som är desinformation och hur jag har visat "kreativitet i desinformation". Jag förstår inte vad du menar eller vad du syftar på. Förklara.
Citera
2024-09-08, 18:55
Medlem
Citat:
Först vill jag understryka det du skriver att "alla stories om Olof Palmes förmenta utomäktenskapliga raj-raj" saknar trovärdighet.

För det andra att "boulevardpressen" med dess oetiska anslag gör att jag inte skriver ut namn på minderåriga som "tvingas" att närvara vid något de inte har del i.

I övrigt som svar på din uppmaning så återpublicerar jag ett av mina tidigare inlägg.

Du ska ha tack. Jag rotade bakåt lite i referensinläggen, men någon större klarhet kunde jag dessvärre inte uppnå om vad det hela egentligen rört sig om.

Det var tal om "diplomaten Göran Wallin", som jag inte känner till. Den ende Göran Wallin jag haft på radarn – och knappt ens det – är läkaren på Karolinska som förgäves försökte rädda livet på Anna Lindh. Wallin är ju ett vanligt namn så det finns säkerligen ett antal Göran Wallin, och en av dem kan naturligtvis tänkas vara (eller ha varit) diplomat. Men UD brukar ju göra Wikipedia-sidor om diplomater, i alla fall under senare decennier, men någon Göran Wallin hittade jag inte.

(Parentetiskt undrar man också, om läkaren Göran Wallin kan tänkas vara släkt med Claes Wallin, som förgäves försökte rädda livet på Olof Palme. Det skulle ju vara ett ödets ironi om de till exempel var bröder.)

På önskelistan finns alltså lite mer kött på benen om denne Göran Wallin och vilken roll han skulle ha spelat i det här "famljedramat" – eller vad vi nu ska kalla det.

Sedan var det Jelena Rennerova, den tjeckiska kvinna som Olof Palme ingick "skenäktenskap" med 1949 får att få ut henne från andra sidan järnridån till Sverige. Om det nu var det verkliga syftet. Vi vet i alla fall att de var gifta ända till 1952, vilket är en bra stund för ett skenäktenskap. Men kanske handlade det om reglerna i den svenska änden för uppehållstillstånd.

Rennerova blev ju kvar i Sverige och gifte sedermera om sig med den framstående läkaren Rolf Zetterström. De fick två döttrar och en son. Är det någon av dessa som det här rör sig om? Barnen lär väl ha varit i 20-25-årsåldern vid tiden för Palmemordet.

Du skriver i dina äldre inlägg att en ung flicka varit på Grand och köpt biljetter men inte gått på filmen. Istället ska hon ha befunnit sig vid mordplatsen och sett Palme ligga på gatan. Vad finns det för underlag för det? Något i utredningsmaterialet eller bara rykten från andra håll?

Så skriver du också i dina äldre inlägg att du slutit dig till att Jelena Rennerova hjälpt en av attentatsmännen ut ur landet. Hur skulle det ha gått till, och vad är det som får dig att tänka det?

Hur det här hänger ihop med nämnde Göran Wallin hänger jag inte med på, men det kanske du kunde förklara.

Jag fattar fortfarande inte vad hela den här storyn går ut på. Menar du (eller andra som du hört det från) att Olof Palme skulle ha ett extra barn med Jelena Rennerova eller något i den stilen? Vad jag hade hört tidigare (men inte dokumenterat så kan inte peka på det) är något i stil med att Palme skulle gå till Dekorima i ett "familjeärende", och att mordet skulle ha ett "privat" motiv.

Det vore bra om du kunde förklara, i den mån du känner igen eller känner till de här resonemangen, vad allt det här egentligen handlar om. Inget "kryptogram" då, utan förklaringar som även farbröder som jag kan läsa och hänga med i.

Det måste ju gå att bringa klarhet i vad det rör sig om, och även vad det finns för underlag för det, utan att för den skull nämna namn. Dessutom handlar det ju om personer som idag närmar sig pensionsåldern, det kan ju inte vara så farligt att beskriva dem och deras förmenta roller i den här storyn. Allt handlar ju ändå bara om spekulativa hypoteser i det här skedet.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-09-08 kl. 19:06.
Citera
2024-09-08, 19:00
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Det som är relevant är det som kausalt leder fram till mordet inte vad du eller någon annan antar skulle kunna ha påverkat makarna Palmes vägval.

Det är en hypotes som kräver bevis.

Hela kvarteret Träsket var ökänt på den tiden och ändå gick makarna Palme där kvällstid.

Det har du rätt i.

Att påstå att Monte Carlo var ökänt är ingen hypotes. Det är fakta.

Att påstå att paret Palme kände till detta är en hypotes. Det gjorde deras son. Det är fakta (T2-E).

Jag har inte påstått att paret Palme visste att Monte Carlo var ökänt.

Jag har påstått att paret Palme hade skäl att undvika Monte Carlo och att det var förutsägbart. Det är fakta.

Bra att du ifrågasätter påståenden. Fortsätt med det. Det gillar jag.

Läs gärna vad folk skriver. Innan du svarar.

Jag förmodar att du missförstod vad jag skrev och därför ansåg att jag visade "kreavtivitet i desinformation".

Vad bra att det inte var desinformation. Varken min eller någon annans.

Jag uppskattar ditt svar. Det är bra att vara tydlig.

Vad som är intressant är inte om paret Palme visste att Monte Carlo var ökänt.

Vad som är intressant är att gärningsmannen kan ha vetat att Monte Carlo var ökänt och kan ha förmodat att paret Palme visste det också. Det stärker hans skäl att välja den östra sidan och att vänta där "3 - 4 minuter" före skotten. Vilket han gjorde. Enligt förhöret med Inge Mårelius den 12 november 1987.
Senast redigerad av Lebel 2024-09-08 kl. 19:21.
Citera
2024-09-08, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Du ska ha tack. Jag rotade bakåt lite i referensinläggen, men någon större klarhet kunde jag dessvärre inte uppnå om vad det hela egentligen rört sig om.

Det var tal om "diplomaten Göran Wallin", som jag inte känner till. Den ende Göran Wallin jag haft på radarn – och knappt ens det – är läkaren på Karolinska som förgäves försökte rädda livet på Anna Lindh. Wallin är ju ett vanligt namn så det finns säkerligen ett antal Göran Wallin, och en av dem kan naturligtvis tänkas vara (eller ha varit) diplomat. Men UD brukar ju göra Wikipedia-sidor om diplomater, i alla fall under senare decennier, men någon Göran Wallin hittade jag inte.

(Parentetiskt undrar man också, om läkaren Göran Wallin kan tänkas vara släkt med Claes Wallin, som förgäves försökte rädda livet på Olof Palme. Det skulle ju vara ett ödets ironi om de till exempel var bröder.)

På önskelistan finns alltså lite mer kött på benen om denne Göran Wallin och vilken roll han skulle ha spelat i det här "famljedramat" – eller vad vi nu ska kalla det.

Sedan var det Jelena Rennerova, den tjeckiska kvinna som Olof Palme ingick "skenäktenskap" med 1949 får att få ut henne från andra sidan järnridån till Sverige. Om det nu var det verkliga syftet. Vi vet i alla fall att de var gifta ända till 1952, vilket är en bra stund för ett skenäktenskap. Men kanske handlade det om reglerna i den svenska änden för uppehållstillstånd.

Rennerova blev ju kvar i Sverige och gifte sedermera om sig med den framstående läkaren Rolf Zetterström. De fick två döttrar och en son. Är det någon av dessa som det här rör sig om? Barnen lär väl ha varit i 20-25-årsåldern vid tiden för Palmemordet.

Du skriver i dina äldre inlägg att en ung flicka varit på Grand och köpt biljetter men inte gått på filmen. Istället ska hon ha befunnit sig vid mordplatsen och sett Palme ligga på gatan. Vad finns det för underlag för det? Något i utredningsmaterialet eller bara rykten från andra håll?

Så skriver du också i dina äldre inlägg att du slutit dig till att Jelena Rennerova hjälpt en av attentatsmännen ut ur landet. Hur skulle det ha gått till, och vad är det som får dig att tänka det?

Hur det här hänger ihop med nämnde Göran Wallin hänger jag inte med på, men det kanske du kunde förklara.

Jag fattar fortfarande inte vad hela den här storyn går ut på. Menar du (eller andra som du hört det från) att Olof Palme skulle ha ett extra barn med Jelena Rennerova eller något i den stilen? Vad jag hade hört tidigare (men inte dokumenterat så kan inte peka på det) är något i stil med att Palme skulle gå till Dekorima i ett "familjeärende", och att mordet skulle ha ett "privat" motiv.

Det vore bra om du kunde förklara, i den mån du känner igen eller känner till de här resonemangen, vad allt det här egentligen handlar om. Inget "kryptogram" då, utan förklaringar som även farbröder som jag kan läsa och hänga med i.

Det måste ju gå att bringa klarhet i vad det rör sig om, och även vad det finns för underlag för det, utan att för den skull nämna namn. Dessutom handlar det ju om personer som idag närmar sig pensionsåldern, det kan ju inte vara så farligt att beskriva dem och deras förmenta roller i den här storyn. Allt handlar ju ändå bara om spekulativa hypoteser i det här skedet.

Om vi tar det bit för bit.

Det var kanske lite väl fint att säga att han var diplomat vilket han vilket fall blev senare, Ambassadråd.

Göran Kai Wallin | Dep.sekr. UD protokollet

Se
"59 (Sveriges statskalender / 1984)" https://runeberg.org/statskal/1984/0061.html

Det var Nannyn, Jelena Rennerova, som skall ha köpt biljetter, "barnet" var i lägre tonåren och hade sin bostad hemma hos Göran Wallin.

Det var ett barn till sydafrikanska föräldrar.
Senast redigerad av Utredaren 2024-09-08 kl. 19:36.
Citera
2024-09-08, 19:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Vilket inte utesluter att de var på väg till ett möte vid Dekorima.

"Normalt" hade de fortsatt på Sveavägens västra trottoar till Tunnelgatan där de hade korsat Sveavägen, men Lisbeth Palme tog tillfället i akt så att de korsade Sveavägen, redan direkt efter Ljubisa Najics korvkiosk vid Adolf Fredriks kyrkogata, så att hon kunde titta i butiken Saris skyltfönster.

Nej precis, med ett mötesscenario blir det annorlunda.
Där kan spekulera i om makarna Palme skulle ha tagit Tunnelbanan efter mötet. Taxi eller fortsatt promenera.
Låter inte troligt att de skulle ha tagit Tunnelbana från Rådmansgatan till Hötorget kanske.
Citera
2024-09-08, 19:38
Medlem
Citat:
Om vi tar det bit för bit.

Det var kanske lite väl fint att säga att han var diplomat vilket han vilket fall blev senare, Ambassadråd.

Göran Kai Wallin | Dep.sekr. UD protokollet Introduktör för främmande ändebud.

Se
"59 (Sveriges statskalender / 1984)" https://runeberg.org/statskal/1984/0061.html

Det var Nannyn, Jelena Rennerova, som skall ha köpt biljetter, "barnet" var i lägre tonåren och hade sin bostad hemma hos Göran Wallin.

Det var ett barn till sydafrikanska föräldrar.

Det är fint, då har vi pejl på Göran Wallin i alla fall. Och tonårstjejen kan inte vara någon av Rennerovas döttrar. Du säger sydafrikanskt ursprung, men är det svart eller vit vi talar om?

Om man i unga tonår "har sin bostad" hos en svensk diplomat så låter det som någon slags gäst typ utbytesstudent som alltså är inneboende hos svensk familj. Har du någon mer information om förhållandena där? Eller rör det sig om någonting mer skandalöst, typ Lennart Geijers förhållande med en ung prostituerad tjej?

Hur vet du att Rennerova är nanny hos Wallin? I så fall borde det ju finnas fler (och yngre) barn i huset, för nedre tonåren börjar väl ligga lite högt för en nanny.

Och hur vet du att Rennerova köpt biobiljett åt den här tjejen? Sedan skulle hon alltså ha gått dit men inte gått på filmen? Var Rennerova med till Grand eller gick tjejen själv. Nedre tonåren låter ju lite ungt för sena föreställningen, annat än "i målsmans sällskap". Någon vuxen borde ha varit med.

Sedan hängde jag heller inte med på förloppet ute på Sveavägen. Den här sydafrikanska tjejen ska alltså ha befunnit sig nere vid mordplatsen på något sätt och då sett Olof Palme ligga på gatan? Sedan bli körd därifrån av "målsmannen" eller vad då?

Och så till slut: Hur kommer vi från alla de här förloppen till att Rennerova skulle ha hjälpt en gärningsman fly landet? Menar du att "målsmannen" skulle ha deltagit i attentatet och att tonårstjejen skulle ha varit med och sett det hela som en annan "yngling"?

Som du ser har jag svårt att hänga med i storyn. Det vore fint om du, precis som du säger, tar det hela från början och skriver precis hur du tänkt dig det hela – eller hur du hört det från andra källor ifall det är någon annan som totat ihop det här scenariot.

Jag är genuint nyfiken och intresserad, så det går jättefint att tala ur skägget!
Citera
2024-09-08, 19:44
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Det som är relevant är det som kausalt leder fram till mordet inte vad du eller någon annan antar skulle kunna ha påverkat makarna Palmes vägval.

Det är en hypotes som kräver bevis.

Hela kvarteret Träsket var ökänt på den tiden och ändå gick makarna Palme där kvällstid.

Att Olof lämnade tillbaka kostymen hos Ströms kl 10.40 samma dag kunde gärningsmannen knappast veta.

Däremot kan det förklara att även Olof ville byta sida och titta i Ströms skyltfönster. Oavsett om han visste att Monte Carlo var ökänt eller inte.

Att Monte Carlo var ökänt visste Mårten Palme (T2-E). Så till den milda grad att hans första tanke var att hans pappa sköts där.
Senast redigerad av Lebel 2024-09-08 kl. 19:48.
Citera
2024-09-08, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Det är fint, då har vi pejl på Göran Wallin i alla fall. Och tonårstjejen kan inte vara någon av Rennerovas döttrar. Du säger sydafrikanskt ursprung, men är det svart eller vit vi talar om?

Om man i unga tonår "har sin bostad" hos en svensk diplomat så låter det som någon slags gäst typ utbytesstudent som alltså är inneboende hos svensk familj. Har du någon mer information om förhållandena där? Eller rör det sig om någonting mer skandalöst, typ Lennart Geijers förhållande med en ung prostituerad tjej?

Hur vet du att Rennerova är nanny hos Wallin? I så fall borde det ju finnas fler (och yngre) barn i huset, för nedre tonåren börjar väl ligga lite högt för en nanny.

Och hur vet du att Rennerova köpt biobiljett åt den här tjejen? Sedan skulle hon alltså ha gått dit men inte gått på filmen? Var Rennerova med till Grand eller gick tjejen själv. Nedre tonåren låter ju lite ungt för sena föreställningen, annat än "i målsmans sällskap". Någon vuxen borde ha varit med.

Sedan hängde jag heller inte med på förloppet ute på Sveavägen. Den här sydafrikanska tjejen ska alltså ha befunnit sig nere vid mordplatsen på något sätt och då sett Olof Palme ligga på gatan? Sedan bli körd därifrån av "målsmannen" eller vad då?

Och så till slut: Hur kommer vi från alla de här förloppen till att Rennerova skulle ha hjälpt en gärningsman fly landet? Menar du att "målsmannen" skulle ha deltagit i attentatet och att tonårstjejen skulle ha varit med och sett det hela som en annan "yngling"?

Som du ser har jag svårt att hänga med i storyn. Det vore fint om du, precis som du säger, tar det hela från början och skriver precis hur du tänkt dig det hela – eller hur du hört det från andra källor ifall det är någon annan som totat ihop det här scenariot.

Jag är genuint nyfiken och intresserad, så det går jättefint att tala ur skägget!

Först, jag har gränser för att tala ur mitt obefintliga skägg av integritetsskäl när det gäller andra.

Det är oväsentligt med vit/svart om man inte är rasist.

Jag har tillgång till förstahandsinformation eftersom jag känt "flickan" i bortåt + 20 år.

Det var känt av makarna Palme att hon bodde där och "flickan" har foto när Olof Palme var besök där förmodligen middag eller nåt sånt. Han skrev även i gästboken.

M a o kan du sluta med otrevliga antaganden.

Flickan var tillsammans med Jelena Rennerova och de åkte taxi till "Dekorima" innan mordet.
Citera
2024-09-08, 20:16
Medlem
Citat:
Först, jag har gränser för att tala ur mitt obefintliga skägg av integritetsskäl när det gäller andra.

Det är oväsentligt med vit/svart om man inte är rasist.

Jag har tillgång till förstahandsinformation eftersom jag känt "flickan" i bortåt + 20 år.

Det var känt av makarna Palme att hon bodde där och "flickan" har foto när Olof Palme var besök där förmodligen middag eller nåt sånt. Han skrev även i gästboken.

M a o kan du sluta med otrevliga antaganden.

Flickan var tillsammans med Jelena Rennerova och de åkte taxi till "Dekorima" innan mordet.

Om du inte kan berätta på ett normalt och anständigt sätt när man frågar hövligt så får du behålla det här "familjespåret" för dig själv. Jag har väl ingen aning om vad som försiggått och vad det finns för dimensioner på det. Hur ska jag kunna veta det?

Du påstår nu att du känt den här tjejen i över 20 år. Hur skulle jag veta det? Faktum är att jag inte vet det nu heller. Det är ett påstående som kommer från en anonym användare på Flashback, och bevisar inte ett jota. Jag har ställt en rad frågor, och då kanske du kunde ta och besvara dem istället för att sitta och konstra.

Jag har bett dig berätta hela storyn från början till slut i ett ordentligt inlägg där resonemangen går att följa. Nu ber jag dig en sista gång att skriva det inlägget, för jag har redan fått nog av ditt konstrande och den här pingpongen.

Förklara vad det här "familjespåret" handlar om och vad som finns på det, och då menar jag inte dina anonyma försäkringar utan jag menar verifierbart material inom eller utom Palmeutredningen. Jag är intresserad av att höra vad det här rör sig om och om det finns någon substans i det.

Däremot är jag inte intresserad av ditt vänsterpolitiska pladder om vilka som är "rasister" och vad som är "otrevliga antaganden". Ut med språket istället, och inget mer konstrande. Om du inte kan berätta så kan du säga det, så lägger vi det här åt sidan och ägnar tid och energi åt annat som har innehåll och värde.
Citera
2024-09-08, 23:16
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
En liten resurssvag och lågkvalificerad attentatsgrupp som rafsas ihop under kvällen och med en GM som är likgiltig inför sin personliga framtid är i sig tänkbar.

Men frågan är vad det skulle kunna ha varit för typ av sammanslutning.

Det lutar i sådana fall åt religiös eller politisk sekterism. Udda individer. Varför har inget sipprat ut.

Många glömmer att söka på Flashback.

Några länkar (för journalister och andra intresserade).

Följ länkarna i inläggen.

https://www.flashback.org/sp89403856

https://www.flashback.org/sp89404193
Citera
2024-09-09, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Den främsta argumentet är väl att det inte finns något som tyder på det vad jag vet. Jag har inte fattat varifrån det här tjatet om Svarten kommer ifrån. Finns det något uns av något konkret i det spåret? Eller vad är anledningen till att det ens uppstått?

Sedan verkar det ju, enligt det avsnitt du länkade, som att han skådats med två andra män i en träningslokal vid 18-tiden. I Säter då antar jag. Det har jag väldigt svårt att få ihop med att han senare befinner sig i Stockholms innerstad med vetskapen om att LOP gått in på bion.

På eftermiddagen syntes Svarten i Hedemora finns på annat ställe. O han kollades väl pga sitt stora våldskapital + brukade vistas i Stockholm.
Från tidning när det begav sig
http://www.laddy.se/visa-bild/2390/
Citera
2024-09-09, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Den främsta argumentet är väl att det inte finns något som tyder på det vad jag vet. Jag har inte fattat varifrån det här tjatet om Svarten kommer ifrån. Finns det något uns av något konkret i det spåret? Eller vad är anledningen till att det ens uppstått?

Sedan verkar det ju, enligt det avsnitt du länkade, som att han skådats med två andra män i en träningslokal vid 18-tiden. I Säter då antar jag. Det har jag väldigt svårt att få ihop med att han senare befinner sig i Stockholms innerstad med vetskapen om att LOP gått in på bion.

Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
På eftermiddagen syntes Svarten i Hedemora finns på annat ställe. O han kollades väl pga sitt stora våldskapital + brukade vistas i Stockholm.
Från tidning när det begav sig
http://www.laddy.se/visa-bild/2390/

Jag skulle nog inta en slags mellanposition när det gäller Svartenbrandt. Att säga att det inte finns någonting alls som tyder på att Svartenbrandt skulle vara inblandad i Palmemordet är att gå till överdrift i skeptisk riktning. Att å andra sidan hävda att han definitivt sköt Olof Palme är naturligtvis också att gå till överdrift i motsatt riktning. Det finns mycket gråskala mellan de ytterligheterna.

För min del är det som mest talar emot Svartenbrandt som Palmes baneman helt enkelt att jag blivit övertygad om att mordet utförts av en (liten) attentatsgrupp och alltså grundas i en konspiration. Det är ingen "ensam galning" som mördat Olof Palme.

Då hamnar alla de namn som brukar diskuteras – Christer Andersson, Christer Pettersson, Stig Engström, Victor Gunnarsson och nu alltså även Lars-Inge Svartenbrandt – i en helt annan dager. De är alla mer eller mindre bra kandidater till rollen som ensamagerande gärningsman, men samtidigt är de alla mer eller mindre dåliga kandidater till rollen som "torped" som utför mordet på uppdrag.

Ur torpedsynpunkt hamnar nog Christer Andersson allra längst ner på listan, tätt följd av Stig Engström och Victor Gunnarsson. Det är inga personligheter man skulle anlita som torped för att skjuta en statsminister. Christer Pettersson har i alla fall lite mindre dålig passform som torped, men även där tycker man att det vore ett väldigt egendomligt val. Den som har minst dålig passform är i så fall Svartenbrandt, men även han ter sig som ett ganska konstigt val.

Konspirationen bakom mordet måste i alla fall vara av ett väldigt särskilt – för att inte säga besynnerligt – slag för att Christer Pettersson eller Svartenbrandt överhuvudtaget ska kunna tänkas som utförande torped.

Så långt utvärderingen av "listan" ur konspirationssynpunkt. Ser man mordet som ett dåd utfört av en ensam galning så blir utvärderingen en annan, men så ser jag inte saken och därför tänker jag heller inte inlåta mig på den utvärderingen.

När det sedan gäller det rent konkreta så finns visserligen inte särskilt mycket som skulle kunna peka mot Svartenbrandt, men i så måtto är han i gott sällskap för det finns ju heller inte så mycket på de andra kandidaterna på listan.

Först och främst har vi alibit, där Svartenbrandt inte med bästa vilja kan sägas ha något vattentätt alibi, utan det läcker som ett såll. Det är alltså fullt möjligt att Svartenbrandt kan ha "smitit" från sin egna villa på Säters sjukhusområde och åkt ner till Stockholm på fredagskvällen, sedan kommit tillbaka till Säter senare på natten så att han finns där igen på lördagsmorgonen.

Så det scenario jag just skissat upp kan absolut inte uteslutas, även om det naturligtvis förutsätter lite mer än till exempel för Christer Pettersson eller Victor Gunnarsson att "smita iväg" en stund till mordplatsen, eller för Christer Andersson att kila hem till bostaden och hämta revolvern medan makarna Palme sitter i biosalongen. Svartenbrandt befinner sig ändå i samma kategori när det gäller alibit.

(Ironiskt nog är Stig Engström den ende på listan som jag menar har fullgott alibi, vilket härrör från den mordtidskorrigering jag efter myckna efterforskningar gjort, till 23.19.00. Då befinner sig Engström fortfarande inne på Skandia, där han stämplar ut 23.19 och sedan stannar och pratar med väktarna i receptionen innan han går ut och ner till mordplatsen. Då kommer han för sent till mordet. Det ironiska är förstås, att Engström annars brukar framhållas som den ende "som kan placeras på mordplatsen". Men saken är ju, att han måste placeras där vid tiden för mordet, vilket alltså är uteslutet när mordtiden korrigerats.)

I övrigt finns kanske inte så mycket konkret på Svartenbrandt. Två saker har jag lagt märke till under resans gång. Den ena är att någon som kallar sig "Svarten" ringer till Sigge Cedergren vid lunchtid på morddagen. Det är då "Ove Gotland" som sitter telefonvakt och svarar att Sigge inte är hemma.

Nu finns det en annan "Svarten" ute i Sollentuna, som ingår i Christer Petterssons bekantskapskrets, och då ligger det ju nära till hands att det är fel "Svarten" som ringer till Sigge. Men vi vet inte säkert, utan det kan ju även röra sig om Svartenbrandt – om man nu tänker sig att han ska till Stockholm på kvällen för att köpa narkotika.

Det var den ena saken. Den andra saken är Leif Ljungqvists iakttagelse av mördarens ansikte, vilken han för första gången tar upp vid konfrontationen den 28/3 1986. En månad senare, i bandförhöret den 27/4 1986, tar Ljungqvist upp det där med mördarens ansikte igen, och ett par veckor senare inkommer han med ett tidningsurklipp med bilder på fyra medlemmar i Baader-Meinhof-ligan.

Ljungqvist säger att mördarens utseende påminde om Jan-Carl Raspe. Bilden i tidningen som Ljungqvist klippt ur är samma bild som här på länken, och som ni ser handlar det om en riktig "charmknutte" – en ruskig typ som inte är helt olik Svartenbrandt.

https://media.gettyimages.com/photos/circa-1980-jan-carl-raspe-a-terrorist-with-the-baadermeinhof-group-picture-id3269967?k=6&m=3269967&s=612x612&w=0&h=VuBOauN3s6 HWoypH4wuO1_pWN-zTLemhoBYb2wjbBwg=

Signalementsmässigt tycker i alla fall jag att det finns minst lika mycket som talar för Svartenbrandt som för Christer Andersson eller Victor Gunnarsson – för att inte tala om Stig Engström, som är helt "ur leken" i det avseendet. Däremot ligger Christer Pettersson naturligtvis högre än Svartenbrandt, i och med att Lisbeth Palme pekat ut honom. Man kunde säkert göra mer noggranna analyser av överensstämmelsen mellan bilder på de här personerna och med "Lisbeths 15 punkter" som sammanfattar de signalementsuppgifter hon gav under den tidiga perioden mars-maj 1986.

Det var vad jag hade att säga om den här frågan. Det finns inte så mycket på Svartenbrandt, men det finns ju inte på de andra heller. Vad gäller just våldskapital, som Cianneli pekar på, så ligger ju Svartenbrandt i toppklass, kanske rentav högre än Christer Pettersson.

Signalementet stämmer hyfsat och det finns inget som utesluter att han varit i Stockholm på mordkvällen, utan tvärtom finns det i alla fall en sak från telefonkontrollen som möjligtvis tyder på det. I övrigt vet jag inte om det finns något i utredningsmaterialet som pekar mot Svartenbrandt. Andra är välkomna att fylla på med det, jag är idel öra!

Själv tror jag inte att Svartenbrandt skjutit Olof Palme, men i det avseendet är han i min värld jämställd med de andra filurerna "på listan". Ändå försöker jag i någon mån följa med i diskussionerna om de andra på listan, och då är det ju rimligt att hålla ett öga även på Svartenbrandt. Problemet är bara, att diskussionerna kring honom i stort sett lyser med sin frånvaro.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-09-09 kl. 11:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in