Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Den främsta argumentet är väl att det inte finns något som tyder på det vad jag vet. Jag har inte fattat varifrån det här tjatet om Svarten kommer ifrån. Finns det något uns av något konkret i det spåret? Eller vad är anledningen till att det ens uppstått?
Sedan verkar det ju, enligt det avsnitt du länkade, som att han skådats med två andra män i en träningslokal vid 18-tiden. I Säter då antar jag. Det har jag väldigt svårt att få ihop med att han senare befinner sig i Stockholms innerstad med vetskapen om att LOP gått in på bion.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cianneli
På eftermiddagen syntes Svarten i Hedemora finns på annat ställe. O han kollades väl pga sitt stora våldskapital + brukade vistas i Stockholm.
Från tidning när det begav sig
http://www.laddy.se/visa-bild/2390/
Jag skulle nog inta en slags mellanposition när det gäller Svartenbrandt. Att säga att det inte finns någonting alls som tyder på att Svartenbrandt skulle vara inblandad i Palmemordet är att gå till överdrift i skeptisk riktning. Att å andra sidan hävda att han definitivt sköt Olof Palme är naturligtvis också att gå till överdrift i motsatt riktning. Det finns mycket gråskala mellan de ytterligheterna.
För min del är det som mest talar emot Svartenbrandt som Palmes baneman helt enkelt att jag blivit övertygad om att mordet utförts av en (liten) attentatsgrupp och alltså grundas i en konspiration. Det är ingen "ensam galning" som mördat Olof Palme.
Då hamnar alla de namn som brukar diskuteras – Christer Andersson, Christer Pettersson, Stig Engström, Victor Gunnarsson och nu alltså även Lars-Inge Svartenbrandt – i en helt annan dager. De är alla mer eller mindre bra kandidater till rollen som ensamagerande gärningsman, men samtidigt är de alla mer eller mindre dåliga kandidater till rollen som "torped" som utför mordet på uppdrag.
Ur torpedsynpunkt hamnar nog Christer Andersson allra längst ner på listan, tätt följd av Stig Engström och Victor Gunnarsson. Det är inga personligheter man skulle anlita som torped för att skjuta en statsminister. Christer Pettersson har i alla fall lite mindre dålig passform som torped, men även där tycker man att det vore ett väldigt egendomligt val. Den som har minst dålig passform är i så fall Svartenbrandt, men även han ter sig som ett ganska konstigt val.
Konspirationen bakom mordet måste i alla fall vara av ett väldigt särskilt – för att inte säga besynnerligt – slag för att Christer Pettersson eller Svartenbrandt överhuvudtaget ska kunna tänkas som utförande torped.
Så långt utvärderingen av "listan" ur konspirationssynpunkt. Ser man mordet som ett dåd utfört av en ensam galning så blir utvärderingen en annan, men så ser jag inte saken och därför tänker jag heller inte inlåta mig på den utvärderingen.
När det sedan gäller det rent konkreta så finns visserligen inte särskilt mycket som skulle kunna peka mot Svartenbrandt, men i så måtto är han i gott sällskap för det finns ju heller inte så mycket på de andra kandidaterna på listan.
Först och främst har vi alibit, där Svartenbrandt inte med bästa vilja kan sägas ha något vattentätt alibi, utan det läcker som ett såll. Det är alltså fullt möjligt att Svartenbrandt kan ha "smitit" från sin egna villa på Säters sjukhusområde och åkt ner till Stockholm på fredagskvällen, sedan kommit tillbaka till Säter senare på natten så att han finns där igen på lördagsmorgonen.
Så det scenario jag just skissat upp kan absolut inte uteslutas, även om det naturligtvis förutsätter lite mer än till exempel för Christer Pettersson eller Victor Gunnarsson att "smita iväg" en stund till mordplatsen, eller för Christer Andersson att kila hem till bostaden och hämta revolvern medan makarna Palme sitter i biosalongen. Svartenbrandt befinner sig ändå i samma kategori när det gäller alibit.
(Ironiskt nog är Stig Engström den ende på listan som jag menar har fullgott alibi, vilket härrör från den mordtidskorrigering jag efter myckna efterforskningar gjort, till 23.19.00. Då befinner sig Engström fortfarande inne på Skandia, där han stämplar ut 23.19 och sedan stannar och pratar med väktarna i receptionen innan han går ut och ner till mordplatsen. Då kommer han för sent till mordet. Det ironiska är förstås, att Engström annars brukar framhållas som den ende "som kan placeras på mordplatsen". Men saken är ju, att han måste placeras där vid tiden för mordet, vilket alltså är uteslutet när mordtiden korrigerats.)
I övrigt finns kanske inte så mycket konkret på Svartenbrandt. Två saker har jag lagt märke till under resans gång. Den ena är att någon som kallar sig "Svarten" ringer till Sigge Cedergren vid lunchtid på morddagen. Det är då "Ove Gotland" som sitter telefonvakt och svarar att Sigge inte är hemma.
Nu finns det en annan "Svarten" ute i Sollentuna, som ingår i Christer Petterssons bekantskapskrets, och då ligger det ju nära till hands att det är fel "Svarten" som ringer till Sigge. Men vi vet inte säkert, utan det kan ju även röra sig om Svartenbrandt – om man nu tänker sig att han ska till Stockholm på kvällen för att köpa narkotika.
Det var den ena saken. Den andra saken är Leif Ljungqvists iakttagelse av mördarens ansikte, vilken han för första gången tar upp vid konfrontationen den 28/3 1986. En månad senare, i bandförhöret den 27/4 1986, tar Ljungqvist upp det där med mördarens ansikte igen, och ett par veckor senare inkommer han med ett tidningsurklipp med bilder på fyra medlemmar i Baader-Meinhof-ligan.
Ljungqvist säger att mördarens utseende påminde om Jan-Carl Raspe. Bilden i tidningen som Ljungqvist klippt ur är samma bild som här på länken, och som ni ser handlar det om en riktig "charmknutte" – en ruskig typ som inte är helt olik Svartenbrandt.
https://media.gettyimages.com/photos/circa-1980-jan-carl-raspe-a-terrorist-with-the-baadermeinhof-group-picture-id3269967?k=6&m=3269967&s=612x612&w=0&h=VuBOauN3s6 HWoypH4wuO1_pWN-zTLemhoBYb2wjbBwg=
Signalementsmässigt tycker i alla fall jag att det finns minst lika mycket som talar för Svartenbrandt som för Christer Andersson eller Victor Gunnarsson – för att inte tala om Stig Engström, som är helt "ur leken" i det avseendet. Däremot ligger Christer Pettersson naturligtvis högre än Svartenbrandt, i och med att Lisbeth Palme pekat ut honom. Man kunde säkert göra mer noggranna analyser av överensstämmelsen mellan bilder på de här personerna och med "Lisbeths 15 punkter" som sammanfattar de signalementsuppgifter hon gav under den tidiga perioden mars-maj 1986.
Det var vad jag hade att säga om den här frågan. Det finns inte så mycket på Svartenbrandt, men det finns ju inte på de andra heller. Vad gäller just våldskapital, som Cianneli pekar på, så ligger ju Svartenbrandt i toppklass, kanske rentav högre än Christer Pettersson.
Signalementet stämmer hyfsat och det finns inget som utesluter att han varit i Stockholm på mordkvällen, utan tvärtom finns det i alla fall en sak från telefonkontrollen som möjligtvis tyder på det. I övrigt vet jag inte om det finns något i utredningsmaterialet som pekar mot Svartenbrandt. Andra är välkomna att fylla på med det, jag är idel öra!
Själv tror jag inte att Svartenbrandt skjutit Olof Palme, men i det avseendet är han i min värld jämställd med de andra filurerna "på listan". Ändå försöker jag i någon mån följa med i diskussionerna om de andra på listan, och då är det ju rimligt att hålla ett öga även på Svartenbrandt. Problemet är bara, att diskussionerna kring honom i stort sett lyser med sin frånvaro.