2024-09-08, 16:35
  #277
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du är totalt felinformerad och det är tråkigt. BRF har funnits i 100 år och folk har bott bra och billigt i dessa, hur ska de då kunna vara "scam"? Det är inte "någon annan" som äger. Varje medlem äger en andel i en ekonomisk förening, som äger fastigheten och upplåter lägenheter "för evigt" till sina medlemmar. Och man betalar inte hyra i en BRF, utan en avgift som ska täcka löpande kostnader, underhåll och eventuella räntor. I begreppet hyra ingår också en vinstkomponent och hyra är ett eget juridiskt begrepp.

Men som sagt, det finns för och nackdelar med alla boendeformer och reglerna för BRF kan behöva skärpas. Men boendeformen passar många utmärkt och har så gjort under en längre tid.

Det är inte jag som är felinformerad, det är ni som blivit indragna i scamen. Det är mycket tråkigare.

Jag förstår att det är svårt att acceptera det hela nu när det börjar gå upp för dig vilket lurendrejeri och förlustaffär det egentligen är.

Men lämna det sjunkande skeppet innan det ör för sent.
Citera
2024-09-08, 16:47
  #278
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Vad menar du "någon annan" äger? Du äger en andel i föreningen som motsvarar ditt boende.

Jag tror du behöver läsa på om boendeformen.

Omg, sitter du ned? Du tror alltså att du äger lägenheten själv?


Jag har mycket tråkiga nyheter att meddela: Det är föreningen som äger den och inte du. Det de kallar ”andel”, och som du betalat massa pengar för, är bara ett kontrakt mellan dig och föreningen som säger att du måste betala för att fortsätta hyra den, tills du säljer din rätt att hyra till någon annan.

Du äger alltså inte ett skit och får tex inte bygga om eller måla om som du vill utan föreningens godkännande.

Du kan de det som en helt vanlig hyreslägenhet, men att du betalat jävla massa pengar för att få hyra den i en står klumpsumma och att du sedan får betala lite mindre i hyra varje månad.

När det här kanske gått upp för dig så känner jag med dig och respekterar din besvikelse. Men upp med hakan, det finns alltid en väg tillbaka.
Citera
2024-09-08, 16:49
  #279
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Bostadsrätter är en Scam och pyramidliknande verksamhet.

Självklart kollapsar konceptet förr eller senare.

Man ”köper” rätten att hyra en lägenhet som någon annan äger men måste ändå betala hyra. Hur jävla korkad kan man bli som ger sig in i en sådan affär?
Ah, du är så himla listig. Såklart kommer hela konceptet att implodera närsomhelst.
Undrar bara om det sker innan eller efter bostadsrättslagen från 1930 firar 100 år. Snart händer det!!
Citera
2024-09-08, 16:56
  #280
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Bostadsrätten har funnits i Sverige sedan 1800-talet så den där kollapsen lär dröja.

Ja och hur många personliga ekonomiska kollapser har det inte skapat under årens lopp?!

Man kastar i princip alla pengarna i sjön. Först en jävla klumpsumma för att få rätten att hyra den, sedan hyran på det varje månad. Ungefär som en hyresrätt men med lite mindre hyra varje månad, men med en stor klumpsumma.

Beroende på hur länge du bor i den så ödslar du ungefär lika mycket pengar på det som i en hyresrätt.

Tänk om ni hade lagt alla dessa pengar på att betala av ett hus istället eller investerat de i aktier och fonder så hade ni kanske varit rika idag beroende på hur länge ni blivit scammade. T.o.m. att hyra en en billig lägenhet och lägga resten av pengar på guld hade gett er bättre avkastning.
Citera
2024-09-08, 17:04
  #281
Medlem
fuzemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Ja och hur många personliga ekonomiska kollapser har det inte skapat under årens lopp?!

Man kastar i princip alla pengarna i sjön. Först en jävla klumpsumma för att få rätten att hyra den, sedan hyran på det varje månad. Ungefär som en hyresrätt men med lite mindre hyra varje månad, men med en stor klumpsumma.

Beroende på hur länge du bor i den så ödslar du ungefär lika mycket pengar på det som i en hyresrätt.

Tänk om ni hade lagt alla dessa pengar på att betala av ett hus istället eller investerat de i aktier och fonder så hade ni kanske varit rika idag beroende på hur länge ni blivit scammade. T.o.m. att hyra en en billig lägenhet och lägga resten av pengar på guld hade gett er bättre avkastning.

Man betalar ingen hyra i bostadsrättsföreningar. Du betalar för löpande drift och underhåll så som sophämtning, uppvärmning, yttre renovering i form av tak, fasad och fönster. Precis som du också måste betala om du äger ett hus. Skillnaden då är att du ensam måste betala allt underhåll. Det är alltså inte rättvist och se avgiften till BRF som en kostnad du hade kunnat spara in om du jämför med ett hus. Det stämmer inte.
Citera
2024-09-08, 17:17
  #282
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuzeman
Man betalar ingen hyra i bostadsrättsföreningar. Du betalar för löpande drift och underhåll så som sophämtning, uppvärmning, yttre renovering i form av tak, fasad och fönster. Precis som du också måste betala om du äger ett hus. Skillnaden då är att du ensam måste betala allt underhåll. Det är alltså inte rättvist och se avgiften till BRF som en kostnad du hade kunnat spara in om du jämför med ett hus. Det stämmer inte.
Sophämtning samt vatten och avlopp är ca 14000:- i månaden och lägger man inte en summa pengar i avgift till en BRF kan man lägga de till sig själv och spara som en buffert. Hus behöver inte underhållas konstant utan det sker ju då och då.

När man betalar till en brf för att de skall underhålla tex fasader betalar man ju till någon annan för fasaden äger du inte, inte heller uteplatsen, den får du låna av föreningen. Värme och el betalar man i sin brf också. Det finns inga fördelar med att betala en summa varje månad som går till någon annan. I hyresrätt betalar man ju också till någon annan men slipper amortering och räntor. Många vägrar att inse sanningen märker man här i diskussionerna men det kommer gå upp för en hel del vilken extremt dålig deal det är att bo i BRF.
__________________
Senast redigerad av Tervull 2024-09-08 kl. 17:24.
Citera
2024-09-08, 17:27
  #283
Medlem
fuzemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Sophämtning samt vatten och avlopp är ca 14000:- i månaden och lägger man inte en summa pengar i avgift till en BRF kan man lägga de till sig själv och spara som en buffert. Hus behöver inte underhållas konstant utan det sker ju då och då.

När man betalar till en brf för att de skall underhålla tex fasader betalar man ju till någon annan för fasaden äger du inte, inte heller uteplatsen, den får du låna av föreningen. Värme och el betalar man i sin brf också. Det finns inga fördelar med att betala en summa varje månad som går till någon annan. I hyresrätt betalar man ju också till någon annan men slipper amortering och räntor.

Nej nu har du missuppfattat allting. En BRF fungerar precis som vilken förening som helst, en fackförening, en idrottsförening eller något annat.

Fastigheten ägs av föreningen och föreningen ägs av sina medlemmar. BRF:en är ingen ”annan” det är DU och dina övriga medlemmar där ni dessutom gemensamt bestämmer vad ni vill lägga pengar på. Exempelvis fasaden som du nämner. Kan vara klokt att underhålla den så att fastigheten behåller sitt värde och inte får andra följdproblem.

Att du hypotetiskt räknar med att du i hus inte behöver avsätta pengar för sådant underhåll är bara fel. Visst, många lever nog så och får en chock när värmepumpen för 100.000 kr går sönder - men en BRF kan bestämma lika dålig underhållsplanering och ta ut minimalt i avgift för att sedan kräva medlemmarna på höga engångssummor den dagen något behöver åtgärdas. Inte särskilt ekonomiskt eller bra, men visst går det.

I en hyresrätt slipper du absolut inte vare sig räntor eller amortering. Alla fastighetsbolag har stora lån som dom finansierar genom hyran till sina hyresgäster. Så där betalar du verkligen någon annans lån men du ser det aldrig för du betalar bara din hyra. Dessutom får bolag inte göra ränteavdrag på 30% så som privatpersoner, så du kan räkna med att lånekostnader hos hyresvärden kostar ännu mer än om du hade lånat pengar själv och gjort avdrag för.
Citera
2024-09-08, 17:36
  #284
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemortsudde
Länken nedan till artikeln i trådstarten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/kraftig-okning-av-brfer-i-konkurs-parisa-vi-ar-radda-att-forlora-allt

”Om konkursen blir ett faktum har bostadsköparna rätt att bo kvar, men deras hem riskeras att bli hyresrätter.”

Eftersom det inte är någon fara på taket med hemfriden tror jag inte att det blir några förändringar vad gäller lagstiftningen.

Lånet är ju knutet till värdet av bostaden,som är helt värdelös om den omvandlas till hyresrätt.Banken äger då ingenting.Intressant.
Citera
2024-09-08, 17:55
  #285
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Omg, sitter du ned? Du tror alltså att du äger lägenheten själv?


Jag har mycket tråkiga nyheter att meddela: Det är föreningen som äger den och inte du. Det de kallar ”andel”, och som du betalat massa pengar för, är bara ett kontrakt mellan dig och föreningen som säger att du måste betala för att fortsätta hyra den, tills du säljer din rätt att hyra till någon annan.

Du äger alltså inte ett skit och får tex inte bygga om eller måla om som du vill utan föreningens godkännande.

Du kan de det som en helt vanlig hyreslägenhet, men att du betalat jävla massa pengar för att få hyra den i en står klumpsumma och att du sedan får betala lite mindre i hyra varje månad.

När det här kanske gått upp för dig så känner jag med dig och respekterar din besvikelse. Men upp med hakan, det finns alltid en väg tillbaka.

Bra. Du är nästan halvvägs där men jag ska hjälpa dig.

När du talar om "föreningen", vad tror du föreningen består av? Du får det att låta som det är några andra som styr än enbart de som köpt in sig i föreningen och bor i en bostadsrätt som motsvaras av din ägarandel i föreningen.

När du köper en bostadsrätt (eller snarare nyttjanderätten till din bostadsrätt), så ansöker du om medlemskap i föreningen och måste bli godkänd för att köpet ska gå igenom. Inga andra än de som köpt in sig i föreningen (och då en specifik bostad i föreningen) kan bli medlemmar.

Du kan enbart pantsätta en specifik bostad (den du köper) i föreningen. Du kan inte ta lån på någon annan bostad i föreningen.

Att du tror att det är handlar om en hyresrättliknande bostadsform säger en hel del om din kunskapsnivå här. De problem som du fantiserat ihop med bostadsrätter har man i praktiken löst under de dryga 100 år bostadsformen funnits. Om det var något rättslöst system skulle folk inte köpa bostadsrätter.
Citera
2024-09-08, 17:58
  #286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Sophämtning samt vatten och avlopp är ca 14000:- i månaden och lägger man inte en summa pengar i avgift till en BRF kan man lägga de till sig själv och spara som en buffert. Hus behöver inte underhållas konstant utan det sker ju då och då.

När man betalar till en brf för att de skall underhålla tex fasader betalar man ju till någon annan för fasaden äger du inte, inte heller uteplatsen, den får du låna av föreningen. Värme och el betalar man i sin brf också. Det finns inga fördelar med att betala en summa varje månad som går till någon annan. I hyresrätt betalar man ju också till någon annan men slipper amortering och räntor. Många vägrar att inse sanningen märker man här i diskussionerna men det kommer gå upp för en hel del vilken extremt dålig deal det är att bo i BRF.

De kostnader som föreningen har på fastigheten skall givetvis finansieras av de avgifter som inhöstas löpande, dessa skall dessutom räcka till sådant som kommer med ojämna mellanrum, så ingen direkt skillnad jämfört med en villaägares förutsättningar.

De flesta som köpt en bostadsrätt är nöjda med boendeformen, ganska många säljer sedan denna rätt med en realisationsvinst som i vissa fall kan överstiga vad de betalat i avgifter under några år. Detta hindrar ju inte att det finns de som tvingats sälja med förlust eller råkat bo i en förening som försatts i konkurs, dessa tillhöra dock de färre, misstänker att de i numerärt antal understiger det antal vilka fått se sin villa sjunka i värde när den avyttras.

Skulle verkligen boendeformen vara en sådan ekonomisk katastrof som vissa i tråden gör gällande så skulle marknaden för bostadsrätter relativt snart vara död vilket som bekant inte är fallet.
Citera
2024-09-08, 18:06
  #287
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Det är inte jag som är felinformerad, det är ni som blivit indragna i scamen. Det är mycket tråkigare.

Jag förstår att det är svårt att acceptera det hela nu när det börjar gå upp för dig vilket lurendrejeri och förlustaffär det egentligen är.

Men lämna det sjunkande skeppet innan det ör för sent.
Du har ju inga argument för din ståndpunkt. Bara en massa floskler. Visst tre promille av alla BRF går i konkurs. Är inte det egentligen ganska lågt? Det vore ju på sin plats att du med logik, juridik och ekonomi förklarar för mig vad "scamen" med BRF består av?

Jag kan informera dig att jag bott både i villa, hyresrätt och nu BRF. Jag ser fördelar och nackdelar i alla boendeformerna. Men jag kan försäkra dig att den BRF jag bor i nu är jag inte det minsta rädd att den ska gå i konkurs eller att jag har blivit lurad. Tvärtom har det varit en alldeles lysande affär!
Citera
2024-09-08, 18:12
  #288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Jag förstår inte vad problemet som du lägger fram är.

Det kanske låter strängt eller elakt - men jag kan inte riktigt se problemet:

Givetvis ska det ingå i kalkylen och risken när man budar att man är medsolidariskt betalningsskyldig med övriga medlemmar.

En bostadsrätt i en högt belånad förening bör givetvis ha ett lägre pris på marknaden.

Vill man ändå äga den och betalar ett överpris för den i förhållande till risken så har man gjort det av eget fritt val och får ta konsekvenserna.

Eller?

Huvuddelen av alla människor tar inte reda på fakta utan gör bara som alla andra omkring dem gör. Det funkar ofta riktigt bra och värdet på bostäderna eller aktierna går upp. Utom då och då när aktierna rasar i värde. Liksom även bostäderna under något decennium kan gå riktigt dåligt.

Ska dessa individer som tagit på sig den risken skyddas från risken när det går dåligt? Det skapar omgående riktigt usla incitament. Dvs ännu värre än i dagsläget.

Det är samma sak som att kräva att staten ska hjälpa till när man förlorat på aktier.

Resultatet av detta kan komma att bli att hyresrätten återgår till att vara den normala boendeformen för vanligt folk. Något som gällt under många hundra år - eftersom vanligt folk i allmänhet inte kan ta hand om den förvaltning av risk och egendom över tid som det innebär att äga sin bostad. Dvs om de inte gör sig själva till låneslavar. Men även det har så klart konsekvenser för eller senare.

Däremot kan det vara på sin plats att staten griper in för att underlätta boendet specifikt för barnfamiljer eller unga familjer som väntar barn. Eftersom barn är något som är helt nödvändigt för samhället.

Först; jag har inte med ett ord sagt att staten ska gripa in. Jag säger att systemet med brf borde förbjudas eller i alla fall förbjuda brf att låna.
I ditt svar säger du; "Vill man ändå äga den.." Förstår du verkligen hur en brf fungerar ? Du äger ingenting utan du är delägare i en brf.

Du tycker således att det är ok att grannarnas belåning/ekonomi kan göra att du förlorar dina insatta pengar (oftast miljoner som blir en livsvarig kvarnsten om halsen) och man får hyra samma lägenhet som man betalat innan grannarnas usla ekonomi skickar räkningen till dig.
Jag tycker det är ett förkastligt system utom för byggare och bankerna.

Tror du detta system skulle gå att införa idag om folk fick riktig information om spelreglerna ?
Svaren i alla brf-kopplade trådar visar tydligt att de flesta inte förstår vilka risker ett köp i en brf innebär.

Om systemet med brf vore så bra, varför används inte detta i alla länder ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in