Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
Men vilket bullshit. Jag såg den live. Det fanns inte då, och inte senare, nån anledning att tveka. Speciellt givet hur tekniken var vid den tiden. Ingen AI som fixade bilder åt sig.
Nej, det är ni felvaggade MP:are som sedermera kommit att ifrågasätta skit, mest utan anledning. Finns inget jag måste "försvara", det är faktiskt upp till er att bevisa det ni påstår. Sätt fart.
Fast här begår du kardinalfel 1 inom forskningen. Det går inte att bevisa att något inte hänt eller något inte finns. Bevisbördan ligger till 100% på den som påstår något. De som ifrågasätter det och pekar ut fel i påståendet ska med bevis övertygas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Trickfilmning utförd med 1969 år teknik hade ju varit lätt för vilken amatörfotograf idag att avslöja med dagens teknik.
Därför har alla originalnegativ och filmer "försvunnit" eller förstörts. Detta enligt Don Petit, astronaut och sedermera chefsingenjör på NASA.
Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
"Sätt fart"

Du är för lustig, gubben. Du drömmer att du är en jätteviktig liten task-master.
Nu har jag känt av dig lite och du bemöter inte i sak någon enda punkt jag lägger fram. Så då vet jag att du självklart inte kommer svara sakligt på några fakta heller. Du kan inte, vill inte, vet inte hur man gör. Du hör helt enkelt till dom 90% på FB som är inkapabel till rationell diskussion. Så i ditt fall skulle det bara vara pärlor åt svin.
Men för att höja kvalitén i tråden rent allmänt så skulle det vara intressant att göra en sammanställning av fakta och argument för och emot båda ståndpunkterna. Och att diskussionen kan lyftas från ett evigt upprepande av dom tröttaste standardsvaren.
Till skillnad från er normies som verkar utgöra stor majoritet i tråden så är jag genuint intresserad av fakta i ämnet. Ska läsa in mig och återkomma med lite substans åt oss att sätta tänderna i, så ni slipper hasa runt här som osaliga andar och upprepa samma utnötta plattityder om och om sida efter sida.
Du har sett youtubeklippet där Armstrong, Aldrin och den tredje säger att det inte kunde se stjärnor i rymden, att allt var totalt becksvart för att därefter motsägas av två moderna astronauter (den ena Don Petit) som hävdar att stjärnorna lyser jätteskarpt och att man kan se stjärnor på dagen. Båda påståendena kan inte vara sanna.
Citat:
Ursprungligen postat av
busy-signal
Ja, väldigt lätt är det sannerligen. Behövs varken kunskaper i fotografi eller modern teknik heller. Räcker med att ha ett par fungerande ögon.
Kolla tex filmklippet som påstås föreställa "Apollo 17 liftoff from moon, December 14, 1972", här:
https://www.youtube.com/watch?v=9HQfauGJaTs
Det är precis såna kackiga specialeffekter som dom använde på den tiden. Syns lång väg.
Sen kan man även fundera hur klippet filmades från månen, med en kamera som både zoomar ut manuellt och följer "farkosten" (när den hissas upp i luften).
Precis. Och hur fick man tag i klippet från kameran på månen. Jag kan förstå att man lurades av den tidens teknik samt att lögnen var för stor för att ens ifrågasätta för de flesta, men när man ser på det med 2000-talets ögon, va fan ta med sig en bil?!!!! och köra runt och golfklubbor?!!!! Det är i allra högsta grad en "kejsaren är naken"-fråga. I tråden och ute i samhället är det fortfarande många som imponeras över det tunna vävda tyget kejsaren bär. I vanlig ordning så när sanningen avslöjas så kommer dessa människor "alltid ha vetat".
Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Finns definitivt många som har pekat på en rad underligheter i bilder och filmer från månen. Bland annat den som sägs visa "takeoff" från månens yta. Sen blir det ju alltid en debatt om hur saker egentligen SKA se ut på månen. Man kan alltid skylla skumma saker på skillnad i tyngdlag och atmosfär. Är det tex rimligt att det inte tycks bli nåt damm-moln alls vid takeoff, samtidigt som Armstrongs doja visas gör ett tydligt avtryck i lös sand? Verkar ganska udda tycker jag. Men den som jättegärna vill tro på månlandningen kan uppenbarligen se genom fingrarna med sånt.
Som med ufo-filmer så är det ofta rätt svårt att till 100% bevisa att något är fejk, utan man får nöja sig med att påpeka att det högst sannolikt är fejk, baserat på diverse detaljer.
Sen som jag sagt tidigare: Att bilder och filmer är fejk betyder inte automatiskt att månlandningen i sig är fejk. Kan finnas andra förklaringar. Men det är ju lite av ett oroande tecken trots allt.
Fetade 1: Precis. Det borde även ha blivit en stor krater under månlandaren när den landade. Istället ser man inte ett enda dammkorn på staniol-burken.
Armstrong har ju i intervjun beskrivit hur hans fot sjönk ner 3-4 inches (1 dm) i löst måndamm.
Fetade 2
Instämmer. Det är möjligt att man landat på månen men de bilderna som visas är garanterat INTE från månen. Den där månstenen som man gav till massa olika länder lät ju Nederländerna göra en analys av. Det visade sig vara en hårt förkolnad träbit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
dammoln blir det men eftersom det inte finns nån atmosfär så finns det inget som bromsar därför flyger dammet mycket snabbare iväg än det skulle göra på jorden, låg gravitation gör att damm flyger mycket längre innan det dras ned av gravitationen.
Det här är ett typexempel på när tvivlare desperat försöker bortförklara, månens yta består inte av sand och definitivt inte av rundslipade sandkorn som är vanligt på bla stränder & öknar således har månens yta inte samma egenskaper.
Rent allmänt är det inget konstigt med pulver som fångar detaljer, det kan du testa själv med en påse mjöl, pudersocker eller betong till ex:
Mycket kan förklaras men tvivlare är tvivlare.
Fy fan vilket skitsnack. Jävla lallare.