2024-09-08, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
Är du mer juridiskt kunnig än åklagaren eller går du på ren magkänsla?
Lagar kan tolkas på en mängd olika sätt, så även när det är glasklart för en tilltalad att bli friad så kan man åka dit.
Jag har läst lagen och fupen samt förstår begrepp som uppsåt och grov oaktsamhet. Det är fullständigt obegripligt att vare sig anmälare eller polis försökt klarlägga om inläggen tidigare har anmälts då det i sådana fall hade varit lätt att bevisa uppsåt eller grov oaktsamhet om anmälningarnas lämnats utan åtgärd vid uppenbar hmf. Skulle Axelsson bli dömd av det som framkommit och så länge åklagaren inte har ett dolt ess i rockärmen som inte finns med i fupen, så skulle det fundamental förändra det ansvar som ägare till elektroniska anslagstavlor har i Sverige.
Citera
2024-09-08, 15:44
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Åklagaren ska på objektiv grund kunna förvänta sig en fällande dom.

Hur ser denna objektiva grund ut i det konkreta fallet, vad grundar du din uppfattning på att åtal är rimligt?
Gissningsvis att åklagaren kan förvänta sig fällande dom i tingsrätt, vilket vare nog både androm till varnagel & egen [2-sidig] brasklapp. Vid behov bör nästa instans förhålla sig enligare lagens [&c] faktiska lydelse; i ett senare skede begrunda den trängdes tendens att gå från förbudsord till -handling.
Citera
2024-09-08, 15:56
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag tittar bara på det aktuella ärendet.
Ifall du läser åtalet, och sedan läser lagen, så kommer du förstå vad jag menar.
Du behöver inte hålla med mig. Läs dessa, och skapa dig din egen uppfattning i ärendet.

Det finns många saker som är väldigt anmärkningsvärda i åtalet, men bättre att du upptäcker dessa själv. Jag har uppmärksammat några av dessa konstigheter i mina tidigare inlägg, om du vill veta vad du ska leta efter.

admin

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Åklagaren ska på objektiv grund kunna förvänta sig en fällande dom.

Hur ser denna objektiva grund ut i det konkreta fallet, vad grundar du din uppfattning på att åtal är rimligt?

Jag har varken tid eller kompetens att sätta mig in i ärendet som ansvarig åklagare har, utan kommer att nyfiket följa rättegång och utfallet av den.
Min allmänna bedömning är dock att åklagare är mer skickade att göra en objektiv bedömning om de juridiska möjligheterna till fällande dom, än de som närmast kan ses som jäviga.
Senast redigerad av RutgerFuchs 2024-09-08 kl. 16:13.
Citera
2024-09-08, 16:05
Administrator
admins avatar
Jag minns inte turerna kring inläggen på Carl Bilds blogg. Men tyckte ärendet, som lyftes tidigare i tråden, ändå är rätt intressant.
"Utrikesminister Carl Bildt beklagar nu att hans blogg på internet har innehållit läsarkommentarer som har uppmanat till folkmord på palestinier. Men Bildt försvarar sitt sätt att sköta bloggen.
– Vi har rensat bort allt som har påpekats för oss, ingen har påpekat detta och då har vi missat att rensa bort det, säger Carl Bildt om att inlägget inte tagits bort."

Bildt beklagar hatiska inlägg på bloggen
https://sverigesradio.se/artikel/1440674
"Det blir inget åtal mot utrikesminister Carl Bildt för att ett inlägg som uppmanade till folkmord på palestinier blev liggande på hans blogg från den 20 mars till den 8 juni i år. Det blir inget åtal mot utrikesminister Carl Bildt för att fem inlägg som uppmanade till folkmord på palestinier blev liggande på hans blogg från den 20 mars till den 8 juni i år."

"I polisförhör har Bildt berättat att han löpande rensar bort olämpliga inlägg från sin blogg. Eftersom bloggen fått in väldigt många inlägg har han sökt hjälp med denna rensning ... Åklagaren kommer fram till att uppsåt till brott inte kan styrkas. Inte heller kan Bildt misstänkas för grov oaktsamhet."

Förundersökning mot Bildt läggs ned
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ildt-laggs-ned
admin
Citera
2024-09-08, 16:19
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Inte? Du skulle bara veta vad vanligt folk är kapabla till. Jag hade valt ett vanligare namn istället för att peka ut en handfull personer.
Jag förstår vad du menar men detta är inte så allvarligt så jag tror att vi kan vara lugna.
Citera
2024-09-08, 16:22
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
..eller så har han skyddade personuppgifter, varpå Du såklart inte kan få fram dem.
Han använde protonmail, så antagligen ville han inte att hans riktiga identitet skulle avslöjas.
Citera
2024-09-08, 16:26
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugmag-se
Han använde protonmail, så antagligen ville han inte att hans riktiga identitet skulle avslöjas.
Utifrån hur vissa har reagerat här ser det ut som om de farhågorna inte var helt tagna ur luften.
Citera
2024-09-08, 16:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Jag har varken tid eller kompetens att sätta mig in i ärendet som ansvarig åklagare har, utan kommer att nyfiket följa rättegång och utfallet av den.
Min allmänna bedömning är dock att åklagare är mer skickade att göra en objektiv bedömning om de juridiska möjligheterna till fällande dom, än de som närmast kan ses som jäviga.

Med tanke på fallet med Bildts blogg som admin nämner här är det anmärkningsvärt att åklagaren i det aktuella fallet förväntar sig en fällande dom.

Det handlar om exakt samma sak.
Citera
2024-09-08, 16:31
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Det är ganska enkelt. Det beror på att J.A. fick underlaget bara några timmar innan förhöret, och därför saknade möjlighet att granska misstankarna närmare. Oklart varför underlaget inte skickades innan. Det visade sig däremot senare att inläggen aldrig hade blivit rapporterade.

admin
Varför raderade J.A inlägg som inte bröt mot varken lagen eller Flashbacks regler? Exempel:
Citat:
Landet befinner sig i totalt kaos med alla mena som begår brott, ska man då snåla på säkerheten för sina anställda?
P-lisor borde utrustas med batong, tårgas och elpistol kan man tycka det är för deras egen säkerhet
Citera
2024-09-08, 16:33
Medlem
Citat:
Jag minns inte turerna kring inläggen på Carl Bilds blogg. Men tyckte ärendet, som lyftes tidigare i tråden, ändå är rätt intressant.
"Utrikesminister Carl Bildt beklagar nu att hans blogg på internet har innehållit läsarkommentarer som har uppmanat till folkmord på palestinier. Men Bildt försvarar sitt sätt att sköta bloggen.
– Vi har rensat bort allt som har påpekats för oss, ingen har påpekat detta och då har vi missat att rensa bort det, säger Carl Bildt om att inlägget inte tagits bort."

Bildt beklagar hatiska inlägg på bloggen
https://sverigesradio.se/artikel/1440674
"Det blir inget åtal mot utrikesminister Carl Bildt för att ett inlägg som uppmanade till folkmord på palestinier blev liggande på hans blogg från den 20 mars till den 8 juni i år. Det blir inget åtal mot utrikesminister Carl Bildt för att fem inlägg som uppmanade till folkmord på palestinier blev liggande på hans blogg från den 20 mars till den 8 juni i år."

"I polisförhör har Bildt berättat att han löpande rensar bort olämpliga inlägg från sin blogg. Eftersom bloggen fått in väldigt många inlägg har han sökt hjälp med denna rensning ... Åklagaren kommer fram till att uppsåt till brott inte kan styrkas. Inte heller kan Bildt misstänkas för grov oaktsamhet."

Förundersökning mot Bildt läggs ned
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ildt-laggs-ned
admin
Det stora frågetecknet är hur åklagaren i fallet med Axelsson kommer fram till att brott kan styrkas genom uppsåt eller grov oaktsamhet. Bloggfallet ovan är ju i princip identiskt.
Citera
2024-09-08, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Binary du fortsätter att glänsa ser jag. Vad är det för inbilad skada som folkgrupper lider av? Är det sömnlöshet och depression för att någon anonym idiot skrev något kränknade på nätet? Tror du det själv?

Bara för något är ett dåligt beteende så betyder det inte att det ska vara olagligt.

Om någon räcker dig fingret i trafiken ska det också leda till åtal? Om någon går före dig i kön? Dåligt beteende som säkerligen väcker känslor.
Vi har de här lagarna p.g.a alla problem som har funnits historiskt med rasism, förtryck, apartheid, nazism och etnisk rensning. Vi vill undvika att sådant händer igen genom att aktivt förbjuda hets och diskriminering.
Citera
2024-09-08, 17:13
Medlem
Citat:
Jag tittar bara på det aktuella ärendet.
Ifall du läser åtalet, och sedan läser lagen, så kommer du förstå vad jag menar.
Du behöver inte hålla med mig. Läs dessa, och skapa dig din egen uppfattning i ärendet.

Det finns många saker som är väldigt anmärkningsvärda i åtalet, men bättre att du upptäcker dessa själv. Jag har uppmärksammat några av dessa konstigheter i mina tidigare inlägg, om du vill veta vad du ska leta efter.

admin

Men om åklagaren är helt ute och cyklar så behöver ju JA inte vara orolig, inte sant?

Dessutom så kan ju JA alltid anmäla åklagaren för falskt/obefogat åtal.

Brottsbalken 15 kap. "Om mened, falskt åtal och annan osann utsaga".

"5 § Väcker någon åtal mot oskyldig med uppsåt att denne må bliva fälld till ansvar, dömes för falskt åtal till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Är brottet grovt, skall dömas till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om åtalet avsett allvarligt brott eller innefattat missbruk av tjänsteställning.

Den som väcker åtal ehuru han icke har sannolika skäl därtill, dömes för obefogat åtal till böter eller fängelse i högst sex månader."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-1962-700/#K15
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in