Citat:
Ursprungligen postat av
admin
Jag tittar bara på det aktuella ärendet.
Ifall du läser åtalet, och sedan läser lagen, så kommer du förstå vad jag menar.
Du behöver inte hålla med mig. Läs dessa, och skapa dig din egen uppfattning i ärendet.
Det finns många saker som är väldigt anmärkningsvärda i åtalet, men bättre att du upptäcker dessa själv. Jag har uppmärksammat några av dessa konstigheter i mina tidigare inlägg, om du vill veta vad du ska leta efter.
admin
Men om åklagaren är helt ute och cyklar så behöver ju JA inte vara orolig, inte sant?
Dessutom så kan ju JA alltid anmäla åklagaren för falskt/obefogat åtal.
Brottsbalken 15 kap. "Om mened, falskt åtal och annan osann utsaga".
"5 § Väcker någon åtal mot oskyldig med uppsåt att denne må bliva fälld till ansvar, dömes för falskt åtal till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
Är brottet grovt, skall dömas till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om åtalet avsett allvarligt brott eller innefattat missbruk av tjänsteställning.
Den som väcker åtal ehuru han icke har sannolika skäl därtill, dömes för obefogat åtal till böter eller fängelse i högst sex månader."
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-1962-700/#K15