2024-09-06, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Den ångestlindring du får är p.g.a att den har en stark antihistamin verkan.

Så egentligen har inte Mirtazapin hjälpt mig rent antidepressivt utan mer som symtomlindring pga histaminet? Oh denna djungel. Vore underbart om man hittade ett sätt att mäta vad varje individ har brist av så man inte behövde testa sig fram så mycket
Citera
2024-09-06, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dettablevskumt
En äkta flashbackhjälte! Man blir ju varm inombords. Kände mig tvungen att flika in och säga det. Mycket bra uttryckt.

TS lyssna på Zeddis.

Psykofarmaka har skadat mig permanent och jag skulle aldrig önskat det på någon. Daglig tortyr. Kämpar själv med min soppa av PTSD varje dag - och varannan jävla dag vill jag slänga in handduken. Terapi är mycket mer attraktivt! Med facit i hand.

Och psykadelika är ett superbra verktyg under rätt omständigheter men det är inte något för alla. Hade själv använt mig av det om jag hade tillgång till det.

Psykadelika vet jag inte om jag ens skulle våga prova dessvärre, jag har anhöriga som haft mångåriga narkotika missbruk. Rädd att missbruk sitter i generna. Men ja att vara försiktig med psykofarmaka är väl också att ta i beaktning. Eftersom att jag reagerar som jag gör på de och inte får någon positiv effekt så verkar det inte vara där svaret ligger. Jag ska på psykologsamtal nästa vecka i alla fall så får jag se vad som händer efter det.
Citera
2024-09-06, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Du borde inte lägga så mycket fokus på just GAD som etikett. För att komma åt roten till ångestproblematik så handlar det mycket om metakognitiv terapi och KBT(kognitiv beteende terapi).

Det kan vara lite struligt att förklara via text, men när man har ångest som inte är adekvat till situationen så är hjärnan "fel programmerad". Det går att koppla om, det tar bara tid och energi.

Ångest fyller en funktion. Haren känner ångest när den blir jagad av räven. Men har du ångest som inte är kopplat till en relevant situation så är det något som är fel. Vad du måste förstå är att den känslan inte är verklig, du kan tänka bort din ångest.

Fortsätt du ät din mirtazapin om du vill men det finns inga belägg för att mirtazapin skulle vara lämpligt i denna situationen, något du antagligen märkt av själv.

De substanser som absolut ger bäst resultat i dessa frågor, med minst biverkningar, är psykedeliska substanser. Det finns gott om forskning på detta och det finns många människor som fått hjälp med hjälp av psykedeliska. Utöver det så får man göra en hel del jobb på egen hand, mentala taktiker, lära sig att bryta negativa tankemönster, lära sig att identifiera triggers etc etc.

Psykofarmaka är i sammanhanget en krycka du kan stå på ifall du behöver hjälp för att komma upp på fötter och för att kunna vidta de åtgärder som krävs för att få bukt med problemet. Medicinering är i dessa hänseenden INTE en permanent lösning, allt de gör är att lindra och behandla symtom. Det är inte som antibiotika som faktiskt gör dig frisk.

Jag sympatiserar med dig och din situation. Jag har själv haft en hel del besvär, bland annat PTSD, som jag efter många år lyckats bota mig själv ifrån. Det var en lång väg, det tog mycket tid och energi och jag "halkade" ett par gånger på vägen. Men tro inte på de som säger att du måste äta tabletter resten av livet. Du är inget hopplöstfall och ALLA sådana här besvär går att bota. Lycka till.

Tack för ett klokt svar.
Hur lyckades du att bota det själv? Har du några tips på vad som fungerade för dig? JAg har också PTSD men har gått traumabehandling för det.
Egentligen känns det på något sätt orimligt att stoppa i sig medicin, svårt att veta vad som är vad då vad gäller måendet. Samtidigt är min kropp ständigt i flykt läget och varför det är så har jag verkligen ingen aning om.
Citera
2024-09-06, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jossanjosse
Psykadelika vet jag inte om jag ens skulle våga prova dessvärre, jag har anhöriga som haft mångåriga narkotika missbruk. Rädd att missbruk sitter i generna. Men ja att vara försiktig med psykofarmaka är väl också att ta i beaktning. Eftersom att jag reagerar som jag gör på de och inte får någon positiv effekt så verkar det inte vara där svaret ligger. Jag ska på psykologsamtal nästa vecka i alla fall så får jag se vad som händer efter det.
Det är jättebra att du får träffa en psykolog. Ta en dag i taget och försök att inte ta på dig för mycket.

Med psykadelika (psilocybin och LSD) är det väldigt svårt att fastna i ett missbruk även om man försöker. Särskilt om man har ångestproblematik och går in med en inställning där man söker utveckling. Tvärtom är det substanser som paradoxalt kan hjälpa en att bli kvitt missbruk. Det kan dock vara psykiskt påfrestande och obehagligt att möta sina svagheter; trauma och största rädslor. För många av oss människor krävs det något drastiskt för att det ens ska gå att möta gamla trauma.

Jag rekommenderar inte det till någon jag inte känner, men det är kraftfulla verktyg. Må hända så är det inte relevant för dig i detta land men värt att nämna kände jag.

Zeddis kanske kan utveckla på din frågeställning. Måste dunsta. Det är olika för alla men alla är vi lika. Trevlig helg och lycka till!
Citera
2024-09-06, 14:19
Medlem
Citat:
Tack för ett klokt svar.
Hur lyckades du att bota det själv? Har du några tips på vad som fungerade för dig? JAg har också PTSD men har gått traumabehandling för det.
Egentligen känns det på något sätt orimligt att stoppa i sig medicin, svårt att veta vad som är vad då vad gäller måendet. Samtidigt är min kropp ständigt i flykt läget och varför det är så har jag verkligen ingen aning om.

Lite svårt att förklara med ord och via text. Men jag botade mig själv genom hemma snickrad KBT, mentala taktiker (dvs identifiera och bryta negativa tankemönster och identifiera triggers) och mer eller mindre manuellt omprogrammera skallen/psyket. Psykedeliskterapi har varit ovärderligt. Missförstå mig inte, det tog ett par år och det var fruktansvärt energikrävande. Att hela tiden vara vaksam över sina tankar och känslor och även bryta och vända dessa tar en herrans massa energi. Att alltid trycka sig ur sin komfortzon är också väldigt påfrestande.
Med det sagt så vill jag även påpeka att psykedeliska inte är någon lösning som så, det är ett verktyg. Jobbet får du göra själv.

"Magiska svampar", LSD och MDMA är inte bara ovärderliga som behandlingsmetod i sammanhanget utan det forskas friskt på det och det kommer snart att erbjudas via vården. Kanske inte i Sverige men i andra länder.

Det är snart höst och då växer dessa svampar naturligt ute i natuen.
Citera
2024-09-06, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dettablevskumt
En äkta flashbackhjälte! Man blir ju varm inombords. Kände mig tvungen att flika in och säga det. Mycket bra uttryckt.

TS lyssna på Zeddis.

Psykofarmaka har skadat mig permanent och jag skulle aldrig önskat det på någon. Daglig tortyr. Kämpar själv med min soppa av PTSD varje dag - och varannan jävla dag vill jag slänga in handduken. Terapi är mycket mer attraktivt! Med facit i hand.

Och psykadelika är ett superbra verktyg under rätt omständigheter men det är inte något för alla. Hade själv använt mig av det om jag hade tillgång till det.

Snart är det höst. På vissa ställen i landet växer toppisarna redan ute i hagen.....
Citera
2024-09-07, 11:20
Medlem
Citat:
Nej trötthet och dåsighet är inget man vill känna av dagtid, iaf inte om man ska klara av att arbeta. Jag ogillar skarpt att känna mig dåsig, därför fungerar inte heller lergigan eller atarax vid behov, de gör mig nämligen bara trött. Var det svårt för dig att kliva av Mirtazapin sen?

Hmm... inte direkt för min del när jag tog ett klart beslut att kliva av. Trappade ned sakta och genom att bara halvera och åter halvera tabletterna tills det inte fanns mycket kvar att halvera.

Vill inte råda någon att ta eller kliva av mediciner. Det sitter ju i huvudet från första början och man kan bli våldsamt psykologist beroende av dessa grejer. Folk kan ju gå på antidepp genom hela livet.

Jag hade högsta dos på Mirtazapin och Sertralin samtidigt. Samt något annat som bonus.
Citera
2024-09-07, 15:32
Medlem
wunderbaumzs avatar
Testa Cymbalta (Duloxetin) istället för mirtazapin om anti depp är enda alternativet! Annars är iktorivil (klonazepam) väldigt bra mot GAD..

Sen som sagt tillsammans med en KBT behandling för som sagt så blir medicinerna dina kryckor men du måste lära dig gå utan dessa kryckor tillslut ochså!
Citera
2024-09-07, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wunderbaumz
Testa Cymbalta (Duloxetin) istället för mirtazapin om anti depp är enda alternativet! Annars är iktorivil (klonazepam) väldigt bra mot GAD..

Sen som sagt tillsammans med en KBT behandling för som sagt så blir medicinerna dina kryckor men du måste lära dig gå utan dessa kryckor tillslut ochså!

Ha i åtanke att Cymbalta är jobbig som fan att sluta med. Det är kapslar så om man vill trappa ner får man öppna och räkna partiklar.
Citera
2024-09-10, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Lite svårt att förklara med ord och via text. Men jag botade mig själv genom hemma snickrad KBT, mentala taktiker (dvs identifiera och bryta negativa tankemönster och identifiera triggers) och mer eller mindre manuellt omprogrammera skallen/psyket. Psykedeliskterapi har varit ovärderligt. Missförstå mig inte, det tog ett par år och det var fruktansvärt energikrävande. Att hela tiden vara vaksam över sina tankar och känslor och även bryta och vända dessa tar en herrans massa energi. Att alltid trycka sig ur sin komfortzon är också väldigt påfrestande.
Med det sagt så vill jag även påpeka att psykedeliska inte är någon lösning som så, det är ett verktyg. Jobbet får du göra själv.

"Magiska svampar", LSD och MDMA är inte bara ovärderliga som behandlingsmetod i sammanhanget utan det forskas friskt på det och det kommer snart att erbjudas via vården. Kanske inte i Sverige men i andra länder.

Det är snart höst och då växer dessa svampar naturligt ute i natuen.

Tack för svar. Jag kommer antagligen att få gå gruppterapi där man jobbar med ångesten. Känns lite läskigt men säkerligen något jag behöver.
Citera
2024-09-10, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helbilly
Hmm... inte direkt för min del när jag tog ett klart beslut att kliva av. Trappade ned sakta och genom att bara halvera och åter halvera tabletterna tills det inte fanns mycket kvar att halvera.

Vill inte råda någon att ta eller kliva av mediciner. Det sitter ju i huvudet från första början och man kan bli våldsamt psykologist beroende av dessa grejer. Folk kan ju gå på antidepp genom hela livet.

Jag hade högsta dos på Mirtazapin och Sertralin samtidigt. Samt något annat som bonus.

Oj det låter som en stark cocktail med högst dos och Sertralin. Jag har läkemedelsuppföljning imorgon så får se vad läkaren tycker att nästa steg blir. Psykologen tyckte iaf ökad dos Mirtazapin.
Citera
2024-09-10, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wunderbaumz

Jag har tidigare testat Cymbalta men när det inte gav effekt så sattes det ut. Det är dock 3 år sedan. Någon form av stöttning av medicin behöver jag nog för att ta mig igenom att kunna arbeta med ångesten istället för mot ångesten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in