2024-09-08, 11:39
  #253
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Du tjänar pengar på din arbetsinsats. Inte på avkastning.
Det är väl snarare avkastning man tjänar pengar på.

Man behöver inte lägga pengar på mer än om saker går sönder.
__________________
Senast redigerad av Stiffinger 2024-09-08 kl. 11:43.
Citera
2024-09-08, 11:42
  #254
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är väl snarare avkastning man tjänar pengar på.
Förklara gärna. På vilket sätt kan pengarna som parkerades i huset köpa mer hus vid den tidpunkt då de frigörs igen (vid försäljningen)?
Citera
2024-09-08, 11:46
  #255
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Förklara gärna. På vilket sätt kan pengarna som parkerades i huset köpa mer hus vid den tidpunkt då de frigörs igen (vid försäljningen)?
Betydligt lägre boendekostnad.

Jag har förklarat i ett tidigare inlägg.
Citera
2024-09-08, 11:50
  #256
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Betydligt lägre boendekostnad.

Jag har förklarat i ett tidigare inlägg.
Du parkerade 1,1 miljoner i huset. Dessa pengar ökade till 2,5 miljoner. Du kan inte köpa mer hus med dessa efter försäljningen.

Lägre boendekostnad kan medge ökat sparande. Inte avkastning.
Citera
2024-09-08, 11:57
  #257
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Du parkerade 1,1 miljoner i huset. Dessa pengar ökade till 2,5 miljoner. Du kan inte köpa mer hus med dessa efter försäljningen.

Lägre boendekostnad kan medge ökat sparande. Inte avkastning.
Antar att du bor i en hyresrätt. Typ med tavlor där det står "Carpe Diem".

Sorgligt att du inte förstår, trots min förklaring.
Citera
2024-09-08, 12:32
  #258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Du parkerade 1,1 miljoner i huset. Dessa pengar ökade till 2,5 miljoner. Du kan inte köpa mer hus med dessa efter försäljningen.

Lägre boendekostnad kan medge ökat sparande. Inte avkastning.
Då ska vi se,

så har man köpt ett hus för 1,1 miljoner så sålt den för 2.5 så kan man inte köpa mer hus för pengarna?

Ja, det är ju helt korrekt eftersom köp av hus är konsumtion och inte en investering och därför kan inte det öka i värde heller som vanliga aktier.

Däremot får man avkastning på huset men det är husavkastning och inte vanlig avkastning och därför kan man inte heller köpa mer hus för pengarna.

Som hyresrättsinnehavare brukar så är pengar inte lika med pengar när man köper en bostad.

Visst var det så du menade?
Citera
2024-09-08, 12:41
  #259
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Ditt resonemang haltar. Du hävdar att bostad är en bra investering och alternativet är att hyra? Det stämmer inte alls, alternativet måste vara en an annan investering. Läs trådstarten "feltänket bostad som investering" Det är som att säga att aktier är en bättre investering än att hyra videofilmer.

Är logiskt tänkande verkligen så svårt?
Även jag förstår det som du poängterar. Det jag menar är att alla kommer ha en utgift för boende då kan man välja att antingen:

1. putsa in pengar på en boendeform där du kan förvänta dig avkastning plus att du kan ta ett förmånligt lån och dessutom betalar staten 30% av dina räntekostnader genom ränteavdraget.

2. putsa in pengar till en hyresvärd där detta bara är en utgift utan några slags lån med förmånlig ränta, avdrag eller dylikt. Bostadsbidrag kan man få på sin höjd, tillhör du den gruppen som kvalar in sig för det? hyresrätt som boendeform kan vara bra för den som inte tänkt bo där särskilt länge. Eller om man får en jättebra lägenhet där hyran är långt under marknadsvärde där månadskostnaden för en likvärdig bostadsrätt i samma område skulle överstiga månadskostnaden för hyresrätt. Det finns en lång rad exempel på när folk betalat mycket pengar för att köpa förstahandskontrakt till hyresrätter på fina adresser i Stockholm. Anledningen är just för att hyran är så förmånlig att det blir värt det. Läs mer om fenomenet här https://www.hemhyra.se/nyheter/elitens-svarta-handel-med-hyreskontrakt-sa-gar-det-till/

Logiskt tänkande verkar vara svårt för dig, det är verkligen såååå svårt. Fattar du inte att jag ställer alternativen betala hyra mot att betala för att äga sin bostad för att det är just kostnaden för boende. Jag skulle kunna jämföra köp av bostad med köp av värdepapper ja, men det är inte det som man står och väger mellan. Du kommer alltid ha en utgift för boende då är det bäst att välja den boendeform som passar dig bäst. Det bästa man kan göra också om man vill ha mer pengar är att ta lån, har svårt att se att du skulle kunna ta ett lån motsvarande en bostadslånränta för att köpa värdepapper? Om jag tar ett bostadslån kan jag välja att investera pengarna som jag tilldelas genom lånet på något som ger bättre avkastning än lånet. Varför tror du rika personer tar lån även om de har täckning på kontot? Jo för de kan alltid slå låneräntan med andra inverteringar och få mer ekonomiskt utrymme.

Förstår du vad jag menar nu? tycker det inte var så konstigt att jag jämförde just olika boendeformer och hur det påverkar din privatekonomi.
Citera
2024-09-08, 12:52
  #260
Medlem
Enligt den påhittade definitionen av investering så kan väl exempelvis inte fonder heller vara en investering, de har ju en avgift.

Eller är då endast Avanza Zero en investering för den saknar avgift? Alla andra fonder är inte det?

Märklig tråd. Klart bostäder kan vara en investering trots man behöver betala löpande för den.
Citera
2024-09-08, 13:06
  #261
Medlem
Förlust om man inte hittar en massa guldtackor värt 11 miljoner i kåken man köpt.
Citera
2024-09-08, 13:17
  #262
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Antar att du bor i en hyresrätt. Typ med tavlor där det står "Carpe Diem".

Sorgligt att du inte förstår, trots min förklaring.
Du gör ett felaktigt antagande. Jag äger flera fastigheter.

Du skulle sannolikt ha större möjligheter till att växa som människa om du slutade förolämpa människor som du kan lära dig något av.
Citera
2024-09-08, 13:24
  #263
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Då ska vi se,

så har man köpt ett hus för 1,1 miljoner så sålt den för 2.5 så kan man inte köpa mer hus för pengarna?

Ja, det är ju helt korrekt eftersom köp av hus är konsumtion och inte en investering och därför kan inte det öka i värde heller som vanliga aktier.

Däremot får man avkastning på huset men det är husavkastning och inte vanlig avkastning och därför kan man inte heller köpa mer hus för pengarna.

Som hyresrättsinnehavare brukar så är pengar inte lika med pengar när man köper en bostad.

Visst var det så du menade?
Nej, jag använde inte dina begrepp "husavkastning" etc.

Jag använde mer vedertagna begrepp och (enligt mig) klarare logik.

Jag skulle omskriva det du benämner som "husavkastning" såsom bruksvärde av det man har köpt för 1,1 miljoner. När man köper något som man har nytta av så brukar man inte kalla det för "avkastning" även om jag förstår hur du menar.

Om du känner ett behov av att tolka/klargöra något som en annan har skrivit, så är ett av alternativen att göra innehållet mer - inte mindre - klart och lättförståeligt.
Citera
2024-09-08, 13:32
  #264
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallesKulor
Enligt den påhittade definitionen av investering så kan väl exempelvis inte fonder heller vara en investering, de har ju en avgift.

Eller är då endast Avanza Zero en investering för den saknar avgift? Alla andra fonder är inte det?

Märklig tråd. Klart bostäder kan vara en investering trots man behöver betala löpande för den.
Ja, det råder olika definitioner av ordet "investering". Betydelsen "något som ger kontinuerlig avkastning" tror jag att jag först stötte på i boken "Rich dad / poor dad". Jag tycker att det kan vara av värde att tänka enligt bägge definitionerna av ordet "investering", när man fattar ekonomiska beslut.

Husaffärern som togs upp som exempel i denna tråd skulle jag inte benämna såsom investering enligt någon av definitionerna. Jag tycker att "uppskrivning av anläggningstillgång" låter mer passande, eftersom huset har utgjort insatsvara i en förädlingsprocess. Men det sistnämnda är säkert fel, eftersom jag inte är revisor. Men jag står däremot fullt ut för det förstnämnda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in