2024-09-08, 10:42
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
diversifiering är ingen försäkring! Du torskar varje krona vid en konkurs oavsett!
Ja, i det enskilda bolaget. Men äger man en fond, vars underliggande index består av exempelvis 500 bolag, så har man inte förlorat en stor del av sin portfölj.
Citera
2024-09-08, 10:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Absolut inte. 1985 kunde du köpa en nybyggd trea för tjugotusen. I dag kostar samma lägenhet en dryg miljon.

Under tiden har man haft betydligt lägre månadskostnad än för en motsvarande hyresrätt i samma område.
Min poäng är att en bostad har varit en dålig investering över tid.
Citera
2024-09-08, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Min poäng är att en bostad har varit en dålig investering över tid.
Men där har du fel. Det var för att påvisa det som jag gav dig siffror.

Du tittar enbart på värdeutvecklingen, inte på hur mycket billigare man har bott.
Citera
2024-09-08, 10:49
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Läste du ens vad jag skrev?

Till en början så gick nästan allt av det jag sparade med lägre boendekostnader till konsumtion. Sedan var räntan betydligt högre då. De senaste tio åren har det jag får över tack vare låga boendekostnader hamnat på börsen, och jag ligger väl ungefär vid snittet.

När jag köpte betalade jag mer än hälften i boendekostnad än motsvarande hyresrätt, i dag klart mindre, trots att vi har service som "fritt" Internet med mera. Ränta inräknat.

Köper man min bostad i dag så hamnar man på ungefär samma kostnad som för motsvarande hyresrätt. Dock med sämre service och i sunkigare del av området.
Detta är ju fördelar du tar upp i jämförelse med en hyresrätt. Ändock innebär det inte att det är en investering. Det finns fördelar mellan att åka bil till jobbet istället för buss, men det gör inte bilägande till en investering.

Som någon annan i tråden påpekade: om du ser din bostadsrätt som en investering, förklara gärna vad avkastningen och kassaflödet ligger på?
Citera
2024-09-08, 10:51
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Men där har du fel. Det var för att påvisa det som jag gav dig siffror.

Du tittar enbart på värdeutvecklingen, inte på hur mycket billigare man har bott.
Nej, över tid är bostaden en dålig investering, eftersom värdeökningarna är marginella.

Huruvida det är dyrare eller billigare att bo i en hyresrätt kontra bostadsrätt är irrelevant. Att dricka vatten istället för öl på restaurangen är också billigare, men gör det knappast till en investering.
Citera
2024-09-08, 10:52
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Ser ibland i ekonomiforumet att man rekommenderas att investera i en bostad som hus eller lägenhet.

Anser att detta är lite av ett feltänkt då en bostad inte kan vara en investering. Förvisso kommer man förhoppningsvis att se en värdeökning på den men den medför också fasta kostnader för drift och underhåll. Framförallt ett hus behöver ett konstant underhåll för att inte tappa i värde.

En värdeökning är även svår att realisera även om huset går att belåna. En investering är enligt mig något som genererar en avkastning över tid och som även är relativt lätt att omvandla till likvida medel om det skulle behövas.

Tror att detta även har varit en delorsak till fastighetsbubblan då de som köper förväntar dig en värdeökning och de är beredda att betala mer än vad huset borde vara värt.

Era tankar om detta?
Enda problemet med en bostad som investering är väl att man kanske råkar bo där och inte kan sälja/köpa lika smidigt som en vanlig aktie? Sedan bostaden kanske är dyrare, och därmed kräver lån, än en aktie är ett i sammanhanget ganska litet problem.
Citera
2024-09-08, 11:02
Medlem
Citat:
Detta är ju fördelar du tar upp i jämförelse med en hyresrätt. Ändock innebär det inte att det är en investering. Det finns fördelar mellan att åka bil till jobbet istället för buss, men det gör inte bilägande till en investering.

Som någon annan i tråden påpekade: om du ser din bostadsrätt som en investering, förklara gärna vad avkastningen och kassaflödet ligger på?

Citat:
Nej, över tid är bostaden en dålig investering, eftersom värdeökningarna är marginella.

Huruvida det är dyrare eller billigare att bo i en hyresrätt kontra bostadsrätt är irrelevant. Att dricka vatten istället för öl på restaurangen är också billigare, men gör det knappast till en investering.
Jag har ju förklarat i tråden med siffror. Kan jag vara tydligare?

Om min månadskostnad är 4k istället för 9k för skaplig nära en hyresrätt, så kan jag lägga undan 5k i månaden.

Vad du menar med "kassaflöde" förstår jag inte alls.

Avkastningen på min bostadsrätt har varit något lägre än på börsen, men i och med att jag har bott så billigt så har jag haft en hel del över som jag investerat. Visst, inte realiserat, men fortfarande har jag låg boendekostnad.

Hur du än räknar så har jag gjort en väldigt bra affär. Och det har varit en investering.

Jämförelsen att dricka vatten på krogen är bara kass. Där jag bor är servicen betydlig bättre än i hyreslägenheterna intill. Så mer att dricka champagne billigare än dunkvin.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-09-08 kl. 11:18.
Citera
2024-09-08, 11:20
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag har ju förklarat i tråden.

Om min månadskostnad är 4k istället för 9k för skaplig nära en hyresrätt, så kan jag lägga undan 5k i månaden.

Vad du menar med "kassaflöde" förstår jag inte alls.

Avkastningen på min bostadsrätt har varit något lägre än på börsen, men i och med att jag har bott så billigt så har jag haft en hel del över som jag investerat.

Hur du än räknar så har jag gjort en väldigt bra affär. Och det har varit en investering.

Jämförelsen att dricka vatten på krogen är bara kass. Där jag bor är servicen betydlig bättre än i hyreslägenheterna intill Så mer att dricka champagne billigare än dunkvin.
Och för andra är det billigare att ha en hyresrätt där man slipper betala räntekostnader och värdet av bostaden. Men återigen, vare sig det är billigare eller ej gör det inte till en investering. För att det ska vara en investering bör det generera avkastning i form av pengar. Således bor man i hyresrätt och hyr ut sin bostad man äger. Att bo i sin investering är det sämsta man kan göra om man vill generera avkastning.
Citera
2024-09-08, 11:24
Medlem
Citat:
Och för andra är det billigare att ha en hyresrätt där man slipper betala räntekostnader och värdet av bostaden. Men återigen, vare sig det är billigare eller ej gör det inte till en investering. För att det ska vara en investering bör det generera avkastning i form av pengar. Således bor man i hyresrätt och hyr ut sin bostad man äger. Att bo i sin investering är det sämsta man kan göra om man vill generera avkastning.
Förstod du att jag har gjort en djävla bra investering när jag köpte min lägenhet?

Gå tillbaka och läs mina siffror.
Citera
2024-09-08, 11:24
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Förstod du att jag har gjort en djävla bra investering när jag köpte min lägenhet?
Hur mycket avkastning har den genererat?
Citera
2024-09-08, 11:27
Medlem
Citat:
Hur mycket avkastning har den genererat?
På lägenheten, kanske fyra-fem procent per år.
Citera
2024-09-08, 11:36
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superburkeen
Köpa tomt och bygga nytt hus och sänka bekostnaderna ytligare och öka husvärden ytligare
Dvs nu investering i nytt hus som genererar mer pengar när man säljer det.
Försök att använda hjärnan kanske?

Du kanske tror att man inte kan sälja hus efter man köpt dom ? 😅
Du tjänar pengar på din arbetsinsats. Inte på avkastning.

Du räknar din vinst i kronor men din vinst består endast av skillnaden i värdeutveckling mellan det du säljer och köper.

Exempel: Du köper ett hus för 1,1 miljoner och lägger ned 2 miljoner (spenderade kronor plus tid/ansträngning omräknat i kronor). Du säljer sedan för 4,5.
Låt säga att likvärdigt hus som inte renoveras ökar i värde från 1,1 till 2,5 under samma tidsperiod. Du köper det.
4,5 minus 2,5 är 2 miljoner dvs endast värdet av din egen insats (materialkostnad och arbetsinsats).

Det innebär att du inte gör någon reell kapitalvinst (sannolikt en förlust eftersom du kapitalbeskattas för din egen arbetsinsats). Vilket per definition innebär att husköpet INTE var en investering.
Senast redigerad av vasadueller 2024-09-08 kl. 11:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in