2024-09-08, 06:53
Medlem
monken1s avatar
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/p2uSSA46k0
Ryssarnas nya minröjare!
Citera
2024-09-08, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Patetisk rysk desinformatipnskampanj misslyckad:

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/politiska-influencers-spred-de-ryska-lognerna/

Omfattande desinformation som spridits på diverse sociala medier (Tiktok, X, Facebook, Rumble...) men MSM har man inte lyckats trassla sig in i. I linje med de 'alternativa medier' som våra s.k. fritänkare använder sig av.
Citera
2024-09-08, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Var Trump/Vance står har de varit tydliga med. Njet support.
Var Harris/Walz står är också tydligt. Bägge har engagerat sig i Ukraina.

2 månader bort till fortsatt stöd eller inte.
Valet är bistert men enkelt.

Nja, man skall nog inte helt lita på vad Trump säger. Saker kan svänga rätt snabbt i hans huvud.
Citera
2024-09-08, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Det var en intressant synpunkt son någon här på forumet la fram att Putin i själva verket är en CIA-agent som amerikanerna planterat i Kreml. Syftet med den planterade Putin skulle då vara att förstöra Ryssland och stycka upp det, så att Väst skulle kunna lägga beslag på Rysslands råvaror.

Putins tidigare yrkeskarriär handlade om spionkretsar. Han kan ha blivit värvad av CIA i Berlin, och nu åtnjuter hans familj skydd när de lever lyxliv i Väst.
Intressant tanke.

Det har förekommit spekulationer bland ryska militärbloggare om att landet faktiskt har en välgömd "deep state" som vill att Ryssland ska förlora kriget.

Tänk om det stämmer och at Putin är en av huvudpersonerna.

Vad paffa alla Putin-fanboys skulle bli då.
Senast redigerad av Chillgren 2024-09-08 kl. 07:54.
Citera
2024-09-08, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Läste du vad du själv skrev?
Eller tycker du att det låter som en bra världsordning att ett land kan säga att "nu har vi tagit delar av ert land" till en granna bara så där?
Inser du inte hur fullständigt sjukt det låter?

Jag förväntar mig att clutchshooter & co står för den åsikten även när ryssen annekterar Gotland. Fast jag tvivlar.... det tycks bara vara ukrainarna - och kanske balterna - som ryssarna ska få annektera.

Men nog skulle det bli en intressant världsordning. Östra Ryssland är svårförsvarat utan kärnvapen, så jg misstänker att Kina kommer annektera delar där om clutchshooters nya världsordning införs.
Citera
2024-09-08, 07:53
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Omfattande desinformation som spridits på diverse sociala medier (Tiktok, X, Facebook, Rumble...) men MSM har man inte lyckats trassla sig in i. I linje med de 'alternativa medier' som våra s.k. fritänkare använder sig av.

Haha!
Går ju inte en dag utan att det serveras nyheter i MSM ifrån ryska källor. Och allt som kommer ifrån Ryssland är ljug.
Först citerar Reuters Tass eller RT, sedan sitter det nån lat jävel på SVT med google translate och återger lögnerna utan källgranskning eller ytterligare efterforskning.

Rysk propaganda sprids inte av MSM? Det var det mest naiva jag hört på ett tag. Tillåt mig dra på munnen, ge en klapp på huvudet och säga att du kommer förstå bättre när du är vuxen
Citera
2024-09-08, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Haha!
Går ju inte en dag utan att det serveras nyheter i MSM ifrån ryska källor. Och allt som kommer ifrån Ryssland är ljug.
Först citerar Reuters Tass eller RT, sedan sitter det nån lat jävel på SVT med google translate och återger lögnerna utan källgranskning eller ytterligare efterforskning.

Rysk propaganda sprids inte av MSM? Det var det mest naiva jag hört på ett tag. Tillåt mig dra på munnen, ge en klapp på huvudet och säga att du kommer förstå bättre när du är vuxen

Jag har aldrig sagt att rysk propaganda inte sprids i MSM. Läste du ens Expressenartikeln?? Där står det väldigt tydligt hur dom valt att få ut sin information.
Citera
2024-09-08, 08:07
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att rysk propaganda inte sprids i MSM. Läste du ens Expressenartikeln?? Där står det väldigt tydligt hur dom valt att få ut sin information.
Nej, jag läste bara ditt inlägg. Jag missförstod det. My bad.
Citera
2024-09-08, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Nja, Baltiska 3 länder och Polen har gått med under de sista 30 åren. Så inte statiskt.

Eftersom Ryssland (i form av Sovjetunionen) var den enda potenta militärmakten inom Warszawapakten hade Ryssland/Sovjet i praktiken en oerhört lång gräns mot Nato ända sedan 1949 (eller du kanske menar att WP-länderna bara var buffertzoner som Sovjet aldrig tänkte bry sig om att försvara?). Den ryska/sovjetiska gränsen mot Nato var i praktiken faktiskt som allra kortast åren 1991-2023 och den har inte blivit längre senare än 2004. Inget hänt på nära 20 år, alltså definitivt inget akut hot.

Däremot har Rysslands egen krigföring mot Ukraina successivt utökat gränsen mot Nato. Mycket märkligt agerat av Putin, han vill ha kort gräns mot Nato men allt han har gjort har lett till att gränsen blivit längre än någonsin.

Genom annekteringen av Krim fyrdubblades de maritima gränserna till Nato-länderna i Svarta Havet. Inte ens en vinst över Ukraina hade förhindrat utökningen av gränsen; hade man erövrat hela Ukraina eller tvingat in Ukraina som rysk marionettstat hade man direkt eller indirekt fått mycket mer gräns mot Nato-landet Polen. Hade man besegrat Ukraina, men Ukraina hade fått behålla oberoendet hade Ukraina nästan fått fribiljett in i Nato pga den ryska aggressionen.

Men genom att kriget gått så dåligt har effekterna blivit ännu värre. Dels har Finland gått med i Nato och den maritima gränsen mot Nato i Östersjön utökades kraftigt i och med Sveriges medlemskap. Och så har man från rysk sida säkerställt att om man krossar Ukraina ordentligt så kommer Ukraina garanterat att komma in i Nato....

Det verkar ärligt talat nästan som om Putin är anställd som medlemsvärvare åt Nato.
Senast redigerad av Auric 2024-09-08 kl. 08:15.
Citera
2024-09-08, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Eftersom Ryssland (i form av Sovjetunionen) var den enda potenta militärmakten inom Warszawapakten hade Ryssland/Sovjet i praktiken en oerhört lång gräns mot Nato ända sedan 1949 (eller du kanske menar att WP-länderna bara var buffertzoner som Sovjet aldrig tänkte bry sig om att försvara?). Den ryska/sovjetiska gränsen mot Nato var i praktiken faktiskt som allra kortast åren 1991-2023 och den har inte blivit längre senare än 2004. Inget hänt på nära 20 år, alltså definitivt inget akut hot.

Däremot har Rysslands egen krigföring mot Ukraina successivt utökat gränsen mot Nato. Mycket märkligt agerat av Putin, han vill ha kort gräns mot Nato men allt han har gjort har lett till att gränsen blivit längre än någonsin.

Genom annekteringen av Krim fyrdubblades de maritima gränserna till Nato-länderna i Svarta Havet. Inte ens en vinst över Ukraina hade förhindrat utökningen av gränsen; hade man erövrat hela Ukraina eller tvingat in Ukraina som rysk marionettstat hade man direkt eller indirekt fått mycket mer gräns mot Nato-landet Polen. Hade man besegrat Ukraina, men Ukraina hade fått behålla oberoendet hade Ukraina nästan fått fribiljett in i Nato pga den ryska aggressionen.

Men genom att kriget gått så dåligt har effekterna blivit ännu värre. Dels har Finland gått med i Nato och den maritima gränsen mot Nato i Östersjön utökades kraftigt i och med Sveriges medlemskap. Och så har man från rysk sida säkerställt att om man krossar Ukraina ordentligt så kommer Ukraina garanterat att komma in i Nato....

Det verkar ärligt talat nästan som om Putin är anställd som medlemsvärvare åt Nato.
Gamla KGB-dokument talar om att Putin aldrig fick en riktig karriär i organisationen.
Orsaken var att han inte hade förmågan att se konsekvenser av sina handlingar.
Ser man på vad Putin har hållit på med den senaste tiden så är det sannolikt att dessa KGB dokument är genuina.
Citera
2024-09-08, 08:42
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Nja, man skall nog inte helt lita på vad Trump säger. Saker kan svänga rätt snabbt i hans huvud.

Ja säger samma sak till dig som jag sa till Reimer.
Vad satsar du på?
Vågar du chansa?

Edit.
Jag finner det roande eller kanske mera oroande, att när du har två partier som säger olika saker. Och agerar olika. Och man säger, man ska inte lyssna på vad de säger. Va? verkligen?

Demokraterna: vi stödjer Ukraina.
Republikanerna: Trump. Inga mer pengar. MAGA-Mike stoppade omröstningen av stödet till Ukraina under minst 6 månader. Vi har flertalet MAGA republikaner, som uttalar sig negativt om Ukrainastödet. Green ex. För att ta någon ur dumlådan.
J D Vance uttryckligen säger nej.

Reimer tog upp vem som hade makten 2014 och 2022. Absolut, det vet jag också. Det var de som försökt få igenom ett stödpaket i 6 månader.
2014 och 2022 hade hela Europa möjligheten att sätta p för Putin. Men, nej. Det var fel part i USA vid makten.
MAGA Mike sade nej i kapp med Trump.
På tal om mera cyniskt. Gränsuppgörelen. Nej, nej. Stoppa det. Det ska jag använda i valrörelsen. Cyniskt?🤔

Så släpp denna tankevurpa med USA. Det viktiga är stödet till Ukraina.
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2024-09-08 kl. 09:00.
Citera
2024-09-08, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Ryssland krav i början var helt rimliga. Däremot sett till verkligheten så är Ukrainas krav helt orimliga.
Nej det var dom inte. Det inkräktade på Ukrainas självbestämmande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in