Citat:
Ursprungligen postat av
Tervull
Man betalar till banken amortering och ränta och man betalar en avgift till sin BRF. Man får inte ett skit mer i en BRF än i en hyresrätt där man betalar en hyra och inte dubbelt upp. Bor man i hus betalar man amortering och ränta. Att bo i BRF är en mycket kass företeelse. Jag har inte ställt mig i någon bostadskö till hyreslägenhet vilket jag ångrar och vi har en sommarstuga så därför har jag inte råd att köpa hus annars hade det varit hej svejs för länge sedan.
Det där stämmer ju inte. I så fall skulle ju ingen bo i en BRF. Sanningen är att det har varit det mest ekonomiska sättet att bo i välskötta BR jämfört med andra boendeformer. Hyreslägenheter ska vi bara inte prata om, över tid är det mycket dyrare.
Orkar inte gå in på i detalj varför du har fel, men i grunden är det ju så enkelt att finansieringen delas upp på en del på föreningen och en del på de boende. Summan blir inte större än du skulle köpt något du äger som en villa eller ägarlägenhet.
Dessutom kan man driva en BRF effektivare genom gemensamma inköp, göra vissa saker själva (som tex trädgårdsskötsel). Den avgift du betalar får du ju annars betala via hyran och där ingår finansieringen av hyresbostaden, plus vinst för hyresvärden, något du slipper i en BRF. När det gäller villa så betalar du ju värme, avlopp, vatten, el, underhåll via separata fakturor i stället, plus eventuella räntor till banken du lånat av.
Men som sagt, alla boendeformer har för och nackdelar. BRF:s största nackdel som jag ser det är att det kan vara svårt att få ihop en kompetent styrelse och att reglerna för kontroll av verksamheten kanske är lite för svag, vilket denna tråd egentligen handlar om.