2024-09-07, 19:59
Medlem
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemortsudde
Länken nedan till artikeln i trådstarten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/kraftig-okning-av-brfer-i-konkurs-parisa-vi-ar-radda-att-forlora-allt

”Om konkursen blir ett faktum har bostadsköparna rätt att bo kvar, men deras hem riskeras att bli hyresrätter.”

Eftersom det inte är någon fara på taket med hemfriden tror jag inte att det blir några förändringar vad gäller lagstiftningen.

Jaha, men då är det ju lugnt. Man har "bara" förlorat alla sina pengar och står i skuld till bankerna på mångmiljonbelopp resten av livet.
Senast redigerad av KnolaDinMama 2024-09-07 kl. 20:23.
Citera
2024-09-07, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
Jaha, men då är det ju lugnt. Man har "bara" förlorat alla sina pengar och står i skuld till bankerna på mångmiljonbelopp resten av livet.
Gör man en dålig investering får man ta konsekvenserna. Eller ska någon annan ta smällen åt dem?
Citera
2024-09-07, 21:05
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Jag kan lova dig att hundratals människor fler varje år blir av med sina bostadsrätter och står kvar med skulder och ingen bostad pga andra orsaker än att föreningen går i konkurs.

Bara titta på hur många bostadsrätter som säljs av Kronofogden.
Jag jobbar i branschen och ser ofta bostadsrätter värda 1-4 miljoner (etta till trea i normala områden här i Malmö) gå till kronofogden pga spel- eller kreditskulder.
Citera
2024-09-07, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Det vore såklart bra om det totala antalet bostadsrättsföreningar framgick. Då får man en bättre bild av läget.
Det finns ungefär 30.000 aktiva bostadsrättsföreningar i Sverige, sådana som äger fastighet. Ytterligare några tusen som mest finns på pappret och saknar verksamhet.
Citera
2024-09-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoweVonAfrika
Enligt en artikel publicerad av SVT Nyheter med rubriken "Kraftig ökning av brf:er i konkurs – Parisa: ”Vi är rädda att förlora allt”", har 85 bostadsrättsföreningar gått i konkurs under innevarande år. Detta väcker frågan om det inte är dags att utvärdera den svenska bostadsmarknaden och överväga ett system för köpeslägenheter som bättre skyddar köparen?

Det finns ju redan ägarlägenheter i Sverige sedan ett antal år tillbaka. Så det är fritt upp till köpare att skaffa dessa istället.
Och byggföretag lär väl troligtvis bygga den typ av lägenheter som marknaden efterfrågar.
Möjligtvis kan det vara på sin plats att bostadsrättsköpare bör informeras bättre om möjliga risker med den bostadsformen.
Citera
2024-09-07, 21:39
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Du låter bitter och med den attityden kommer din bitterhet bestå. Varför inte engagera dig i din förening om du tror du gör ett bättre jobb än nuvarande styrelsen? Du vill åka räkmaka på andras jobb, samtidigt som du kritiserar deras insats. För mig en märklig inställning. Ingen tvingar dig att bo där, och styrelsen kan inte tvinga dig att engagera dig. Du är den som bygger "vi mot dem" mellan dig själv och styrelsen.

När det gäller bostadsformen kan jag bara konstatera att de flesta inte delar din uppfattning. Tvärtom, bostadsrätt är en populär bostadsform i Sverige. Själv föredrar jag den varje dag i veckan framför ägarlägenhet eller hyresrätt.

Ja jag är allt lite bitter och med all rätta eftersom jag tycker det är skit att bo i en BRF. Men har i nuläget inget annat val pga personliga omständighet. Men jag hatar det och det finns inget bra med det alls. En sak var när avgifterna var billiga och man sparade pengar på sitt boende men idag när många brf har skitdålig ekonomi och avgifterna höjs i samma takt som räntan så är det ett fruktansvärt dåligt sätt att bo på eftersom man betalar dubbelt varje månad. Man äger ju knappt sitt boende heller eftersom det finns miljoner regler för precis allting.

Varför skall jag engagera mig i föreningen? Räcker det inte med att jag betalar nästan 10 papp varje månad i avgift? Jag kan ingenting om ekonomi eller hur man sköter en förening och det gör inte pappskallarna som styr heller. Därför borde man ta in konsulter. Jag är hundra på att BRF och insatslägenheter är en utdöende boendeform om man inte får ordning på det. Idag sa de på nyheterna att från och med nu måste alla mäklare informera köpare om BRF:ens ekonomi detta var nya regler från 2023 men det har inte följts. Men nu måste man och det kommer givetvis göra det mycket svårare att sälja då många BRF har dålig ekonomi pga att lekmän skall försöka hantera något de inte klarar av. Förfallet av BRF går inte att stoppa det är min fulla övertygelse.
Senast redigerad av Tervull 2024-09-07 kl. 21:48.
Citera
2024-09-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Exemplet i tråden är ju rent fiffel och brott av byggarna. Som inte låter de boende gå in i styrelsen.
Är det ett krav att de boende skall vars med samt att man har regelbundna möten samt en revisor som är godkänd. Men det är klart om man har självutnämnda påvar i styrelsen alla lagningar sker AB en polare som en påve säger är bra och billig och påven och hantverkaren delar på vinsten kan det gå väldigt illa till sist.
Jag har bott i en brf länge och tycker det är jättebra trivs utmärkt ..
Citera
2024-09-07, 23:05
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Lånen som föreningen har är inte personliga (ej solidariskt ansvar), så dem slipper man undan. Faktiskt en ganska okänd fördel med BR. Till skillnad mot om man måste sälja en villa till underpris via kronofogden, då skulderna kan förfölja en livet ut.
Citera
2024-09-07, 23:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Ja jag är allt lite bitter och med all rätta eftersom jag tycker det är skit att bo i en BRF. Men har i nuläget inget annat val pga personliga omständighet. Men jag hatar det och det finns inget bra med det alls. En sak var när avgifterna var billiga och man sparade pengar på sitt boende men idag när många brf har skitdålig ekonomi och avgifterna höjs i samma takt som räntan så är det ett fruktansvärt dåligt sätt att bo på eftersom man betalar dubbelt varje månad. Man äger ju knappt sitt boende heller eftersom det finns miljoner regler för precis allting.

Varför skall jag engagera mig i föreningen? Räcker det inte med att jag betalar nästan 10 papp varje månad i avgift? Jag kan ingenting om ekonomi eller hur man sköter en förening och det gör inte pappskallarna som styr heller. Därför borde man ta in konsulter. Jag är hundra på att BRF och insatslägenheter är en utdöende boendeform om man inte får ordning på det. Idag sa de på nyheterna att från och med nu måste alla mäklare informera köpare om BRF:ens ekonomi detta var nya regler från 2023 men det har inte följts. Men nu måste man och det kommer givetvis göra det mycket svårare att sälja då många BRF har dålig ekonomi pga att lekmän skall försöka hantera något de inte klarar av. Förfallet av BRF går inte att stoppa det är min fulla övertygelse.
På vilket sätt betalar du "dubbelt"?
Citera
2024-09-08, 03:08
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
På vilket sätt betalar du "dubbelt"?
Man betalar till banken amortering och ränta och man betalar en avgift till sin BRF. Man får inte ett skit mer i en BRF än i en hyresrätt där man betalar en hyra och inte dubbelt upp. Bor man i hus betalar man amortering och ränta. Att bo i BRF är en mycket kass företeelse. Jag har inte ställt mig i någon bostadskö till hyreslägenhet vilket jag ångrar och vi har en sommarstuga så därför har jag inte råd att köpa hus annars hade det varit hej svejs för länge sedan.
Senast redigerad av Tervull 2024-09-08 kl. 03:14.
Citera
2024-09-08, 03:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Jag betalar till banken amortering och ränta och jag betalar en avgift till min BRF. Har man en hyresrätt betalar man en hyra och har man hus betalar man bara amortering och ränta. Att bo i BRF är kass.

Har man hus så betalar man ofta mer än så. Och mycket mer än en bostadsrätt.
Citera
2024-09-08, 03:24
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Har man hus så betalar man ofta mer än så. Och mycket mer än en bostadsrätt.

Det beror ju på vad du har köpt huset eller din BRF lägenhet för men man kan ju generellt sätt äga ett betydligt dyrare hus och betala samma summa per månad som man gör för en bostadsrätt som kostar mindre i inköpspris eftersom man slipper avgiften till sin BRF. På huset betalar man ränta och amortering och visst att det tillkommer saker som sophämtning och vatten/avlopp men det är inga stora kostnader. Värme och el får man betala också men det får jag även göra i min insatslägenhet. Samma sak om något går sönder i lägenheten då får jag själv stå för det och visst att kostnader i hus kan bli betydligt större om något går sönder men då har man ju en buffert eftersom man kan lägga undan pengar varje månad då man slipper avgiften som går till BRF:en. Det är definitivt billigare och mer fördelaktigt med med hus.
Senast redigerad av Tervull 2024-09-08 kl. 03:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in