Citat:
Ursprungligen postat av
fredag2010
Min erfarenhet är att långt från alla föreningar "kollar upp ekonomin" för de som söker medlemskap. Det beror bland annat på att banker gör en kontroll av låntagare som sträcker sig längre än vad en förening kan göra. En annan orsak är att det är svårt att neka medlemskap, även om en person har betalningsanmärkningar. Ett felaktigt nekat medlemskap kan leda till skadeståndskrav riktade mot personer i styrelsen.
Det är känt att det finns sätt att låna pengar fast man har betalningsanmärkningar, men inte hos swedbank. Men det är riktigt, så länge som en bank accepterar en kund och ett miljonlån så går nog många styrelser på det beskedet. Svårt att göra en djupare analys av en person än en bank.
Jag köpte min förra lägenhet kontant. Det var extremt ovanligt, alla blev mycket svettiga jag skulle ju inte använda en bank och inte kontrolleras. Min mäklare förbjöd mig att betala kontant till mäklarkontot så jag tvingades sätta in 1mkr i taget direkt in på säljarens personkonto. Det gick bra. Men så kan det gå i Sverige när man försöker kontrollera för mycket.