2024-09-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
SVT skriver i dag om hur kriminella tar sig in genom målvakter.
Kriminella tar sig in i brf-styrelsen genom målvakter

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/kriminella-tar-sig-in-i-brf-styrelsen-genom-malvakter
Det är beklagligt att Sverige är så illa förberett för att hantera organiserad brottslighet att även bostadsrättsföreningar är utsatta för risker.
Citera
2024-09-07, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
En målvakt måste ju bo i föreningen? En förening kan neka brottslingar att köpa. En styrelse är inte en man och en målvakt kan inte göra särskilt mycket. Det går ju inte ens att spionera eftersom det inte behövs, styrelsemöten dokumenteras och vem som helst får komma.

Lagstiftningen möjliggör externa styrelseledamöter. Det finns föreningar som har helt externa styrelser, bland annat i nybyggen innan inflyttning. Många förvaltares mönsterstadgar tillåter 1 extern ledamot. Det går alltså att plocka in en målvakt i styrelsen om stämman väljer att göra så.
Citera
2024-09-07, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Syftet med konkurs är att bryta insolvens och medge för borgenärerna att gå vidare. Det är bra att så kan ske.
Absolut. Som du skrev lät det som du tycker en konkurs är bra, men då förstår jag vad du menar.
Citera
2024-09-07, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoweVonAfrika
Det är beklagligt att Sverige är så illa förberett för att hantera organiserad brottslighet att även bostadsrättsföreningar är utsatta för risker.
Det var inget problem innan Sveriges extrema invandringspolitik satte fart. Detta är ytterligare ett invandringsrelaterat problem som drabbat Sverige. Löfven säger "vi har varit naiva", men sanningen är att han och andra politiker till höger och vänster blundade för varningsklockorna och under åratal har rasiststämplat de som flaggat för de kommande problemen.
Citera
2024-09-07, 19:01
Medlem
Citat:
Länka fakta.

Alla föreningar kollar upp ekonomin hos alla som köper. Det är helt självklart. Du har aldrig jobbat i en styrelse och bor inte i BR.

Jag har köpt 4 BR senaste 3 åren.

Min erfarenhet är att långt från alla föreningar "kollar upp ekonomin" för de som söker medlemskap. Det beror bland annat på att banker gör en kontroll av låntagare som sträcker sig längre än vad en förening kan göra. En annan orsak är att det är svårt att neka medlemskap, även om en person har betalningsanmärkningar. Ett felaktigt nekat medlemskap kan leda till skadeståndskrav riktade mot personer i styrelsen.
Citera
2024-09-07, 19:03
Medlem
Vad har ni kommit fram till...beror det på invandrare eller vad ?
Citera
2024-09-07, 19:05
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Min erfarenhet är att långt från alla föreningar "kollar upp ekonomin" för de som söker medlemskap. Det beror bland annat på att banker gör en kontroll av låntagare som sträcker sig längre än vad en förening kan göra. En annan orsak är att det är svårt att neka medlemskap, även om en person har betalningsanmärkningar. Ett felaktigt nekat medlemskap kan leda till skadeståndskrav riktade mot personer i styrelsen.
Det är känt att det finns sätt att låna pengar fast man har betalningsanmärkningar, men inte hos swedbank. Men det är riktigt, så länge som en bank accepterar en kund och ett miljonlån så går nog många styrelser på det beskedet. Svårt att göra en djupare analys av en person än en bank.

Jag köpte min förra lägenhet kontant. Det var extremt ovanligt, alla blev mycket svettiga jag skulle ju inte använda en bank och inte kontrolleras. Min mäklare förbjöd mig att betala kontant till mäklarkontot så jag tvingades sätta in 1mkr i taget direkt in på säljarens personkonto. Det gick bra. Men så kan det gå i Sverige när man försöker kontrollera för mycket.
Citera
2024-09-07, 19:09
Medlem
Citat:
Det är ju väl känt att det finns sätt att låna pengar fast man har betalningsanmärkningar, men inte hos swedbank. Men det är riktigt, så länge som en bank accepterar en kund och ett miljonlån så går nog många styrelser på det beskedet. Svårt att göra en djupare analys av en person än en bank.

Jag köpte min förra lägenhet kontant. Det var extremt ovanligt, alla blev mycket svettiga jag skulle ju inte använda en bank och inte kontrolleras. Min mäklare förbjöd mig att betala kontant till mäklarkontot så jag tvingades sätta in 1mkr i taget direkt in på säljarens personkonto. Det gick bra. Men så kan det gå i Sverige när man försöker kontrollera för mycket.

Problemet är inte vad en styrelse kan kontroller, utan vad en styrelse har för lagstöd att neka medlemskap. Lagstödet för en styrelse att neka medlemskap är tunt. Det krävs tidigare misskötsel av bostadsekonomi. Att någon har betalningsanmärkning för mobilabonnemang eller dömts för misshandel är exempelvis inte en giltig orsak för nekat medlemskap.
Citera
2024-09-07, 19:12
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Problemet är inte vad en styrelse kan kontroller, utan vad en styrelse har för lagstöd att neka medlemskap. Lagstödet för en styrelse att neka medlemskap är tunt. Det krävs tidigare misskötsel av bostadsekonomi. Att någon har betalningsanmärkning för mobilabonnemang eller dömts för misshandel är exempelvis inte en giltig orsak för nekat medlemskap.
Detta förutsätter tung (?) juridisk kunskap i en styrelse, och jag har varit med i flera där den saknas och då går ganska mycket på en höft. Det finns ju BRF med kanske bara 10 lägenheter varav studenter har hälften, t.ex i Lund, så ingen tyngd i styrelsen. Men utan större problem, svenskar har vett. Att kontrollera personers vandel och ekonomi vet alla styrelser hur man gör.
Citera
2024-09-07, 19:28
Medlem
Citat:
Absolut. Som du skrev lät det som du tycker en konkurs är bra, men då förstår jag vad du menar.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Vad har ni kommit fram till...beror det på invandrare eller vad ?
Dom 3 orsakerna som diskuteras mest är bostadsrättsföreningar utan bostäder, organiserad brottslighet samt inflation/räntehöjningar
Citera
2024-09-07, 19:31
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Ptja, jag försörjer mig delvis på konkurser så för mig personligen är de också bra.
Citera
2024-09-07, 19:38
Medlem
Citat:
85 konkurser hittills i år markant fler än hela förra året.

https://branschaktuellt.se/fastighet/219531-bostadsrattsforeningar-i-konkurs-okar-oro-bland-boende/
2014: 44
2015: 37
2016: 20
2017: 4
2018: 16
2019: 16
2020: 4
2021: 44
2022: 68
2023: 48
2024: 85 (januari-juli)

Det finns flera orsaker till ökade kostnader. Delar överlag din uppfattning. Högre kostnader mot alla bostadsformer, BRF är givetvis inget undantag. En bra förening hanterar givetvis detta.

Det vore såklart bra om det totala antalet bostadsrättsföreningar framgick. Då får man en bättre bild av läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in